«احمد قاضی»، نویسنده، روزنامه‌نگار ، مترجم و پژوهش‌گر اهل مهاباد امروز یک‌شنبه هفدهم خرداد، به دلیل بیماری در بیمارستان آزادی تهران دارفانی را وداع گفت.
بنابه گزارش خبرگزاری دولتی ایران، «ایرنا»، «احمد قاضی»، نویسنده، روزنامه‌نگار ، مترجم و پژوهش‌گر کرد که در چند سال اخیر با بیماری سرطان روده، دست و پنجه نرم می‌کرد و هفته گذشته مورد عمل جراحی کولون قرار گرفته بود، بعد از ظهر روز یک‌شنبه در بیمارستان آزادی تهران درگذشت.
«احمد قاضی» در پی درگذشت «ماموستا هیمن» شاعر مشهور کرد در سال ١٣۶۵ خورشیدی، به مدت بیست سال سردبیری مجله فرهنگی ادبی سروه را به عهده داشت. مجله سروه یکی از معدود نشریات کردی بود که در آن سال‌ها از سوی انتشارات صلاح الدین ایوبی در ارومیه چاپ و منتشر می‌شد و نقش مهمی در پرورش نسل جدید نویسندگان، شاعران و روزنامه نگاران کرد در کردستان ایران داشت.
ahmad_qazi
«احمد قاضی» سال ١٣١۵ خورشیدی در شهر مهاباد به دنیا آمد، وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در شهرهای مهاباد و تبریز به پایان رساند و بعد از آن در رشته زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران مدرک لیسانس گرفت.
«احمد قاضی» در سال‌های دهه ١٣۴٠ مدتی به فعالیت سیاسی پرداخت و در همان سال به اتهام عضویت در حزب دموکرات کردستان ایران به مدت چهار سال به زندان افتاد و آقای قاضی اولین رمانش را به نام «شب بی‌پایان» در دوران چهارساله حبس خود نوشته است.
وی پس از آزادی از زندان از فعالیت‌های سیاسی فاصله گرفت و بیش‌تر وقت خود را صرف فعالیت‌های فرهنگی و ادبی کرد.
«احمد قاضی»، در طول حیات ادبی خود شاهکارهای ادبی جهانی از جمله دن کیشوت و گیل گمش را به زبان کردی ترجمه کرد.
این نویسنده، مترجم و پژوهش‌گر کرد همچنین، ترجمه رمان «ژانی گل» اثر معروف ابراهیم احمد نویسنده و سیاستمدار نامدار کردستان عراق را از کردی به فارسی ترجمه کرد.
آثار فارسی این نویسنده و مترجم مهابادی عبارت است از: «نسل اژدها، دوقلوهای عجیب، کوهسار حقیقت، عصر غول‌ها، صدام و بحران خلیج، ژانی گه‌ل، کردستان بعد از جنگ خلیج فارس، خلاصه تاریخ کردستان بخشی از آثار این شخصیت برجسته ادبی و فرهنگی است.»
همچنین آثار احمد قاضی به زبان کردی عبارت است از: «باقه بین، دستو زبان کردی به دو زبان، جمع و اصلاح دیوان سیف القضات، ترجمه دیوانی سه یرو سه‌مه‌ره، ترجمه گیل گمش و ترجمه دوجلدی دون کیشوت، کتک و مشک.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com