یونگه ولت- ترجمه رضا نافعی

روز چهاشنبه، یک شبه نظامی اسلامی  در مستومه پایگاه نظامی سابق در استان ادلیب

 

داعش آنچه را که آمریکا و اتحادیه اروپا آغاز کردند ادامه می دهد. ترکیه – عضو ناتو- و عربستان سعودی با آتش پشتیبان از داعش حمایت می کنند.

روز چهارشنبه پس از حمله داعش به پالمیر این شهر به تسخیر داعش در آمد. پالمیر و کریاتین در استان حلب قرار دارند که بزرگترین استان سوریه، در کنار جاده رابط بین شرق و غرب کشور است. گفته می شود در حمله به پالمیر بیش از ۵هزار نیروی داعش سهیم بوده اند. ارتش سوریه که در حال حاضر بطور همزمان در ۱۶۰ جبهه در   نبرد است، نتوانست در برابر آن حمله مقاومت کند. ظاهرا چنین بنظر می رسد که ارتش قادر به دفع حمله داعش به معبر مرزی الطنف بین سوریه و عراق نیز نبوده است. دست کم، بی بی سی، ازقول رامی عبدالرحمان، از باصطلاح مرکز مشاهده حقوق بشر سوریه که در انگلستان مستقر است، این طور نقل کرده است. از سوی نیروهای نظامی سوریه در این مورد خبری منتشر نشده است. در صورتی که این خبر درست باشد دمشق کنترل خود بر آخرین گذرگاه مرزی به عراق را نیز از دست داده است. البته این نظر هم هست که ممکن است این یک عقب نشینی تاکتیکی باشد برای بدست آوردن کنترل بعدی بر این معبر مرزی.

روز جمعه نیروهای ارتش سوریه موفق شدند با یک حمله نامنتظر حلقه محاصره جبهه النصرت،   همپیمان القاعده را، گرد بیمارستان ملی جسرالشغور بشکند تا سربازان مجروح را که در بیمارستان بستری بودند به محلی دیگر منتقل سازد. جبهه النصرت مورد حمایت ترکیه، قطر و عربستان سعودی است. در ماه آوریل داعش با ترکیب گروههای رزمی از چچن، قفقاز و دیگر گروههای شبه نظامی اسلامی برای حمله به ادلیب » لشگر اسلامی کشورگشا» را با شرکت هزاران مجاهد برپا کرد. ترکیه ( عضو ناتو) نیز به آنها آتش پشتیبان می دهد.

تا امروز داعش بخش های بزرگی از مناطق صحرائی میان سوریه و عراق را تحت کنترل خود در آورده است. منطقه تحت کنترل داعش از شمال محدود است به ترکیه از جنوب به عربستان سعودی. این دو کشور در عمل از شبه نظامیان داعش حمایت می کنند. بار سنگین برای سوریه در درجه اول از دست دادن منابع نفت در شرق، در مخاطره قرار گرفتن تولید گاز و حملات مکرر به امکانات برق رسانی است. در واقع همان کاری را که آمریکا و اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۰ از لحاظ اقتصادی علیه دولت پرزیدنت بشار اسد آغازکردند تا این دولت را تحت فشار قرار دهند، امروز داعش ادامه می دهد. طبق گزارش های چند خبرگزاری داعش امروز در حدود ۵۰ درصد ازخاک سوریه را تحت کنترل خود در آورده است، اما این منابع نمی گویند که در این مناطق بزرگترین قدرت عشایر هستند. مردم غیرنظامی که پس از حمله داعش به شرق موفق به فرار شدند، به مناطقی روی آوردند که تحت کنترل ارتش سوریه است و دولت سوریه نیازمندیهای آنان را برآورده می سازد.

 

http://www.jungewelt.de/2015/05-23/056.php

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com