شماری از شرکت‌کنندگان در سخنرانی حسن روحانی در تبریز، با نشان دادن کارت‌های قرمزرنگ به او، نسبت به اتفاقات رخ‌داده در روز پایانی “لیگ برتر” فوتبال ایران در ورزشگاه این شهر اعتراض کردند.

شرکت‌کنندگان در این اعتراض نمادین که در پاسخ به فراخوان‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی صورت گرفت، می‌گویند که در حق تیم تراکتورسازی تبریز در روز پایانی لیگ فوتبال ایران “ناداوری” صورت گرفته است. آن‌ها هم‌چنین مدعی هستند که این “ناداوری” بخشی از یک “تبعیض” بزرگ‌تر است که در ایران نسبت به آذربایجانی‌ها و ترک‌زبانان وجود دارد.

ایده‌ی کمپین “کارت قرمز”، از اخراج آندرانیک تیموریان توسط علی‌رضا فغانی، داور دیدار تراکتورسازی با نفت گرفته شده است. طرفداران ترکتورسازی، این اخراج را ناعادلانه و جهت‌دار می‌دانند و از آن به عنوان دلیل اصلی از دست دادن قهرمانی‌ این تیم یاد می‌کنند.

حسن روحانی در جریان سخنرانی روز چهارشنبه (۳۰ اردیبهشت-۲۰ می‌) خود در ورزشگاه تختی تبریز به اتفاقات روز پایانی لیگ فوتبال ایران واکنش نشان داد و گفت: «هیچ‌کس نمی‌تواند با احساسات مردم آذربایجان و تبریز بزرگ بازی کند. اگر کسی در این حادثه مقصر باشد تردید نکنید که دولت با همه توان برای تنبیه او ایستادگی خواهد کرد.»

او در آغاز سخنان خود نیز اظهار داشت: «دیگر تراکتور تعلق به شما مردم آذربایجان ندارد بلکه متعلق به ایران است. تیمی که آرزوی قهرمانی آن را در مسابقات آسیایی خواهیم داشت.»

هرچند که این اظهارات نیز نتوانست معترضان را راضی کند و منابع محلی، گزارش‌هایی از کشیده شدن اعتراضات به سطح شهر تبریز منتشر کرده‌اند.

برخی تصاویر ویدئویی منتشرشده از حاشیه‌های مراسم سخنرانی حسن روحانی نیز از سر دادن شعارهای اعتراضی در ارتباط با موضوعاتی چون “تحصیل به زبان مادری” و “نجات دریاچه ارومیه” حکایت دارد.

گزارش‌های تاییدنشده هم‌چنین از برخورد خشونت‌آمیز پلیس و نیروهای امنیتی با معترضان و بازداشت شماری از آن‌ها خبر داده‌اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com