Janati-Ahmad-2015“شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه” در ایران، احمد جنتی، دبیر ۸۸ ساله‌ی “شورای نگهبان” و یکی از “امامان جمعه” تهران را به عنوان رییس “ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور” معرفی کرد.

این ستاد به تازگی و پس از تصویب “قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر” در مجلس شورای اسلامی و تایید آن توسط “شورای نگهبان” تشکیل شده است.

آقای جنتی در اولین اقدام خود در سمت رییس “ستاد امر به معروف و نهی از منکر”، “حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد زرگر” را به عنوان دبیر این ستاد منصوب کرد.

آقای زرگر رییس شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران است که به دلیل تایید احکام بلندمدت زندان و اعدام برای مخالفان سیاسی و روزنامه‌نگاران ایرانی، در لیست سیاه تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارد.

او در نخستین اظهارنظر در مقام دبیر “ستاد امر به معروف”، بر اجرای سریع “قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر” تاکید کرد و گفت که بر اساس ماده ۲۰ این قانون، “امامان جمعه” مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها، به عنوان روسای ستاد استان‌ها و شهرستان‌های مربوط به خود تعیین شده‌اند.

“ستاد امر به معروف و نهی از منکر” متشکل از ۶ وزیر و ۱۳ مقام دیگر شامل یکی از امامان جمعه تهران به عنوان رییس ستاد و دبیر ستاد به انتخاب وی، دو عضو مجلس شورای اسلامی، رییس صداوسیما، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده بسیج، فرمانده ناجا، نماینده رییس قوه قضاییه، دبیر ستاد ائمه جمعه، دو “مجتهد” مرد و یک “مجتهد” زن به انتخاب شورای عالی حوزه‌های علمیه، مسوولیت اجرای قانون “حمایت از آمران به معروف” را بر عهده دارد.

این قانون، با تاکید بر این‌که «مجازات اشخاصی که مبادرت به اعمال مجرمانه نسبت به آمر به معروف و ناهی از منکر می‌کنند، قابل تعویق، تخفیف و یا تعلیق نیست»، خاطرنشان کرده که «ایجاد هر نوع مانع از قبیل مزاحمت، تهدید، توهین، و مقاومت» در برابر “آمران به معروف و ناهیان از منکر”، منجر به «محکومیت حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه‌ی هفت» می‌شود.

این قانون هم‌چنین “سازمان بسیج مستضعفین” را موظف کرده تا “بسیجیان” را برای “اجرای امر به معروف و نهی از منکر در مرتبه زبانی” به کار بگیرد. هرچند که در تبصره‌ی مربوط به این ماده از طرح، تاکید شده که این موضوع، «نافی مسوولیت ضابطین قضایی بسیج در مرتبه‌ی اقدام عملی نیست».

صدور مجوز برای “سازمان‌های مردم‌نهاد” فعال در زمینه‌ی “امر به معروف و نهی از منکر”، “پیگیری اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص عفاف و حجاب”، و صدور مجوز برای “اقدام جمعی یا انجام تجمع” از سوی “آمران به معروف و ناهیان از منکر” نیز از جمله وظایف پیش‌بینی‌شده برای “ستاد امر به معروف” است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com