شاهین نجفی،خواننده،ترانه سرا و موزیسین در تبیعید است که با اهنگ نقی سرو صدا کرده بود،اینبار کاور البوم وی خشم مسلمانان را برانگیخته.کاور البوم این خواننده نماد پنجه یا همان دست ابولفضل میباشد ک جایگاهی ویژه در اعتقادات شیعیان دارد.اما سوالی ک مطرح است این است ک ایا این یک نماد الحادی است؟؟
در این مقاله سعی شده تا به حقایق نهفته در این نماد بپردازیم.
حتماً نماد خمسه یا کف دست را در تابلوها یا مراسم‌ عزاداری شیعیان و یا سقاخانه ها یا بالای گنبد امام‌زاده‌ها دیده‌اید. نمادی که در فرهنگ کنونی شیعیان به دست ابوالفضل عباس اشاره می‌کند. اما این نماد راهی طولانی از خرافه‌های باستانی تا باورهای مذهبی پیموده است که یک به یک بررسی می کنیم

الهه تانیت

“پنجه” (در عربی “خمسه” و در عبری خمسا) را مردمان تمدن باستانی کارتاژ ، به عنوان دست الهه “تانیت” (Tanit) می‌شناخته اند. فنیقی‌ها تانیت را الهه باروری و رشد و تولد می‌دانستند و علامت پنجه را در کنار دو قُمری می‌کشیدند. کارتاژ ۸۱۴سال پیش از میلاد توسط کوچندگان فنیقی بنا شده بود که بقایای آن امروزه در تونس واقع است. اما این نماد بعدها به مصر رفت و تصویر یک چشم نیز در میان آن قرار گرفت و همواره از آن بعنوان طلسمی برای دعای خیر و دفع چشم‌ زخم استفاده شد

دست مریم در یهود

نماد پنجه از طریق فرهنگ فنیقی‌ها به دین یهود راه یافت و یهودیان آن را به عنوان دست مریم (خواهر موسی و هارون) مورد احترام قرار می‌دادند

نمونه ای از این طلسم که از یهودیت در ادیان ابراهیمی گسترش یافته را اینجا برای شما به نمایش در آورده ام. این طلسم در زبان عبری “خمسا” نام دارد که به شکل یک دست است و معمولا رنگ لاجوردی دارد.

دست مریم در مسیحیت:

ست مریم یهودی‌ها سال‌ها بعد به “دست مریم مسیحی‌ها” تبدیل شد و در دین مسیحیت به عنوان نماد دست “مریم مادر عیسی مسیح” مورد تکریم قرار گرفت.

ادیان هندی

سمبل دست یا کف دست در ادیان هندی نیز موجود می باشد و نشان و نماد خدا یا الهه های هندو نیز است. این نماد از آئین هندو به آئین بودایی نیز انتقال یافته است و باور باستان شناسان بر این است که این نماد از همان تمدن فینیقیه ابتدا به بین النهرین و سپس از راه ایران و بر اثر ارتباطات تجاری و فرهنگی به هند راه یافته است.

در بودیسم

این نماد به بودایسم هم وارد شد و آنها هم بدون تغییر در معنی آن به آن دست هامسا می گویند و بسیار مورد علاقهبودایسم و هند‌ی‌هاست. پنج انگشت نماد پنج عنصر طبیعت و پنج مرکز انرژی در بدن است. در هندوئیسم اسم این عمل مودراس هست که به فرهنگ خمسا مربوط می شود. (معانی ابهایا مودرا: اگر به سمت بالا باشد یعنی نترسید (شجاع باشید)، دست محافظ از بلا (دست حامی) یعنی خوبی ها با تو هستند.)

آیین جین

این نماد را در آیین جین (जैन)، یکی از مذاهب نشأت گرفته در هند در قرون ۵ تا ۷ قبل از میلاد می‌باشد، می توان دید که مورخین در گذشته عموماً به آیین جین به عنوان شاخه‌ای از هندوئیسم یا بدعتی در آئین بوداییمی‌نگریستند.

در مکتب شیعه

علامت کف دست در اسلام، زمانی میان برخی معتقدان به عنوان علامت “پنج‌تن آل‌عبا” در نظر گرفته شد اما وقتی فاطمی‌ها به عنوان اولین حکومت شیعی اعلام موجودیت کرد، این نماد میان مردم به “دست فاطمه” دختر پیامبر اسلام تغییر کرد. اما داستان این دست به اینجا ختم نشد و بجز دفع چشم زخم و محافظی در برابر شیطان معنی مذهبی هم پیدا کرد. این سمبل در فرهنگ شیعیان به عنوان نمادی از جانبازی و فداکاری ابوالفضل عباس شناخته شد که در واقعه عاشورا هنگام رساندن آب به خیمه‌گاه دستانش از بدن جدا شد. اکنون این پنجه‌ی فلزی بر سر پرچم‌ها، علم‌ها ، علامت‌های چند‌تیغه و در امام‌زاده‌ها، سقاخانه‌ها، گنبدها و ضریح‌ها و بسیاری اماکن مقدس و متبرک دین اسلام دیده می‌شود که عده‌ای به آن دخیل می‌بندند و از آن حاجت می‌طلبند.

با این‌حال اکنون “پنجه” هنوز هم بیشترین کاربرد را میان عوام در محافظت از چشم بد دارد بیش‌ترین کاربرد پنجه در شمال آفریقا است. این نماد امروزه نیز در خانه‌های بربرها که اولین. قوم ساکن آفریقای شمالی بوده‌اند و هنوز هم به سبک ابتدایی خود در کشورهای تونس و الجزایر و مراکش زندگی می‌کنند، وجود دارد. در قبایل بربر، پسران حلقه‌‌ای به شکل پنجه به گوش راستشان می‌آویختند. در قدیم، کم‌تر خانه‌ یا دکانی در شهرهای شمال‌ آفریقا یافت می‌شد که به در و دیوار آن پنجه نصب نشده بود.علامت پنجه در ساخت زیورآلات و اشیاء زینتی هم استفاده خاص خود را دارد و حتی بازیگران معروف هالیوود از این نماد استفاده میکنند.

نتیجه گیری

وجه متمایز دست حضرت ابوالفضل با حمسا در این است که نماد حمسا دو انگشت شست دارد در صورتی که نماد دست ابوالفضل یک شست دارد باید بپذیریم که این نماد یک نماد اسلامی نیست و ریشه در اسلام ندارد و خیلی قبل تر از اسلام یک نماد الحادی بوده است

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com