Alireza-Hashemi

تنها سه روز پس از تجمع هزاران نفر از معلمان در تهران و شهرستان‌های بزرگ و کوچک ایران، ماموران امنیتی و قضایی با ورود به منزل علی‌رضا هاشمی، “دبیرکل سازمان معلمان ایران”، وی را بازداشت و جهت سپری کردن محکومیت ۵ سال حبسش به زندان اوین منتقل کردند.

آن‌گونه که طاهره نقی‌ئی، “قائم‌مقام سازمان معلمان ایران” به خبرگزاری “ایلنا” گفته، ماموران اجرای حکم، حدود ساعت ۷ صبح روز یکشنبه (۳۰ فروردین-۱۹ اپریل) به منزل آقای هاشمی وارد شدند اما از آن‌جا که او به مدرسه رفته بود، از طریق همسرش با وی تماس گرفتند تا به منزل برگردد. “دبیرکل سازمان معلمان ایران” پس از این تماس، سریعا به منزلش بازگشت و توسط ماموران بازداشت شد.

انتقال علی‌رضا هاشمی به زندان اوین، در ارتباط با بازداشت او در بهار ۱۳۸۹ صورت گرفته که در اردیبهشت‌ماه آن سال و در آستانه‌ی “روز معلم” به همراه شماری دیگر از فعالان صنفی معلمان توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد و بیش از یک ماه را در بند ۲۰۹ زندان اوین سپری کرد.

او بعدتر در مهرماه ۱۳۹۲ از سوی مقیسه، رییس شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به دو اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به ۵ سال حبس محکوم شد که این حکم در همان سال، در دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد.

به گفته‌ی خانم نقی‌ئی، در صدور این حکم، به فعالیت‌های صنفی آقای هاشمی و دیدارهای او با خانواده‌های معلمان زندانی استناد شده بود.

علی‌رضا هاشمی نخستین بار در اسفندماه ۱۳۸۵ و در جریان اعتراض‌های صنفی گسترده‌ی معلمان در آن سال، بازداشت و مدتی را در زندان اوین تهران سپری کرده بود. او در ارتباط با آن بازداشت نیز ابتدا به ۳ سال زندان محکوم شد اما آن حکم بعد از اعاده‌ی دادرسی، در دیوان عالی کشور، لغو گردید.

در همین حال، اسماعیل عبدی، “دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران” در گفتگویی با خبرگزاری “آنا” تاکید کرده که پس از رایزنی‌های صورت‌گرفته با وزارت آموزش‌وپرورش، اجرای محکومیت حبس علی‌رضا هاشمی هم‌چون محکومیت‌های مشابه علی‌‌اکبر باغانی و محمود بهشتی لنگرودی، نایب‌رییس و سخنگوی این کانون متوقف شده بود و قرار نبود به اجرا در بیاید.

آقای عبدی ضمن مرتبط دانستن به اجرا درآمدن این حکم با اعتراضات ماه‌های اخیر معلمان، خاطرنشان کرده که آقای هاشمی و سازمان متبوعش در این اعتراضات شرکت نداشتند و با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که «بهتر است این اعتراضات صورت نگیرد».

از سوی دیگر، “سازمان معلمان ایران” نیز روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ی تازه‌ای به بازداشت دبیرکل خود واکنش نشان داده است.

این سازمان، در بیانیه‌ی خود از علی‌رضا هاشمی به عنوان «یکی از سمبل‌های عقلانیت و کنشگری اجتماعی» یاد کرده و نوشته که این اقدام، با هدف «دور نمودن حرکت صنفی معلمان از مسیر مدنیت و عقلانیت و سوق دادن آن به سمت افراطی‌گری و تندروی است».

این بیانیه هم‌چنین از دولت حسن روحانی خواسته تا وعده‌ی خود مبنی بر «تبدیل فرهنگ امنیتی به امنیت فرهنگی» را به یاد بیاورد و «ضمن شنیدن صدای اعتراضات بر حق معلمان،ِ برای جلوگیری از ایجاد فضای امنیتی چاره‌ای بیاندیشد».

در حال حاضر، علاوه بر علی‌رضا هاشمی، رسول بداقی، محمود باقری و مختار اسدی، سه معلم دیگری هستند که دوران محکومیت حبس خود را سپری می‌کنند.

گفتنی است از نخستین روزهای اسفندماه سال گذشته، معلمان ایران با برگزاری تجمعات اعتراضی هم‌زمان در مقابل مجلس شورای اسلامی در تهران و ادارات آموزش و پرورش در شهرستان‌ها، نسبت به کم بودن دستمزد خود نسبت به سایر کارمندان دولت، بودجه‌ی پایین وزارت آموزش و پرورش، اعتراض کرده‌اند و هم‌‌چنین خواهان آزادی معلمان زندانی و لغو احکام قضایی تعدادی دیگر از معلمان شده‌اند.

آخرین این اعتراضات، روز پنج‌شنبه (۲۷ فروردین) در تهران و ده‌ها شهر کشور برگزار شد و آن‌گونه که تشکل‌های صنفی معلمان اعلام کرده‌اند، قرار است در روز ۱۷ اردیبهشت‌ماه نیز تجمع بزرگ دیگری به مناسبت هفته‌ی معلم برگزار شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com