بیست و سه فیلم‌ساز ترکیه‌ای و خارجی در اعتراض به سانسور فیلم مستند «باکور»، (به معنی شمال – قسمت شمالی کردستان) که به زندگی گریلاهای کرد پرداخته، از شرکت در جشنواره فیلم استانبول انصراف دادند.

بنابه گزارش وب‌سایت «دیلی‌نیوز»، تهیه کنندگان این فیلم‌ها و گروه دیگری از فیلم‌سازان در ترکیه، با انتشار بیانیه‌ای ضمن متهم کردن برگزارکنندگان این جشنواره به «سانسور» اعلام کردند تا زمانی که فیلم مستند باکور به نمایش گذاشته نشود، به این جشنواره بر نخواهند گشت.

فیلم «باکور» که در باره پ‌ک‌ک است قرار بود ۱۲ آوریل در این جشنواره نمایش داده شود. اما ساعاتی قبل از نمایش، پس از دریافات نامه‌ای از وزارت فرهنگ ترکیه اکران این فیلم متوقف شد. بسیاری از فیلم‌سازان ترکیه و خارجی به اعتراض فیلم‌هایشان را از فستیوال بیرون کشیدند.

bakor

در واکنش به این اقدام، دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول با برگزاری یک کنفرانس خبری در صبح روز دوشنبه سیزدهم آوریل، از لغو رقابت‌ها در بخش‌های سینمای داخلی، بین‌المللی و فیلم مستند و همین طور مراسم اختتامیه فستیوال خبر داد.

همزمان، وب‌سایت روزنامه «رادیکال» که حامی مالی بخش جایزه ویژه مخاطبان جشنواره استانبول است، کناره‌گیری خود را از این جشنواره اعلام کرده است.

«جم ارجییس»، مدیر مسئول نشریه رادیکال با اعلام این خبر گفت:‌ «در زمانی که حکومت در سینما تداخل می کند و ساز و کارهای سانسور احیا می شوند، سینماگران، هنرمندان، بینندگان فیلم و کل جامعه باید از خود واکنش نشان دهند.»

فیلم مستند «باکور» ساخته مشترک «ارطغرول ماوی» و «چایان دمیرل» است که زندگی روزانه گریلاهای حزب کارگران کردستان، «پ‌ک‌ک» را در کمپ‌های مخفی آن‌ها واقع در عمق خاک شمال کردستان (کردستان ترکیه) به تصویر کشیده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com