_82017055_fullsizerender

روزنامه نگاری در سوریه از کودکی عکس گرفت که دستهایش را بالای سر برده است. این عکس در سراسر دنیا توئیت می شود و تاکنون هزاران نفر را متاثر کرده است.

در نگاه نخست بچه‌ای با چشمان درشت و گرد است که بیننده را مسحور می‌کند. اما با کمی دقت موج ترس را در این چشمان تیره رنگ می‌توان دید. دستانش را بالا سر برده، آنها را مشت کرده، لبش را گاز کرفته و مستقیم به بیننده چشم دوخته است.

این عکسی است که عثمان ساگیرلی، روزنامه‌نگار اهل ترکیه در سال ۲۰۱۲ از هدی، دختر بچه‌ی چهارساله‌ اهل سوریه که به همراه خانواده خود در اردوگاه پناه‌جویان زندگی می‌کرد، گرفته است. هدی دستان خود را بالای سر گرفت زیرا گمان می‌کرد آن چیزی که وی را نشان گرفته است یک اسلحه است نه یک دوربین عکاسی.

این داستان که به تازگی به بخش بی بی سی انگلیس رسیده است، تکان دهنده است. ساگیرلی، این عکس را در دسامبر سال ۲۰۱۴ منتشر کرد. زمانی‌که این روزنامه نگار هدی کوچولو را در پناهگاه آوارگان جنگی اطمه سوریه دید تصمیم گرفت از فاصله دور با یک لنز بزرگ (تله) از او عکس بگیرد. لنز بزرگ دوربین که برای کودک ناشناحته بود چنان وی را ترساند که او دستهای خود را به نشانه‌ی تسلیم شدن بالای سر گرفت. این روزنامه‌نگار این عکس را تا سال گذشته در آرشیو خود نگه داشت و منتشر نکرد.

ساگیرلی در گفتگو با بی بی سی انگلیسی گفت “متوجه شدم که ترسیده است.”، ” معمولاً وقتی کودکان دوربین عکاسی را می بینند یا فرار می کنند یا صورت خود را می‌پوشانند و یا لبخند می زنند» ولی واکنش هدی غیرعادی بود. این عکس نشان می دهد که جنگ چه تصورات وحشتناک و تکان دهنده ای برای کودکان بوجود می آورد. ” کودکان با واکنشهای ناخواسته شان بی‌گناهی شان را ثابت می کنند.»

Captureاین عکس پیش از آنکه در شبکه های اجتماعی بازپخش شود در ژانویه سال جاری میلادی در روزنامه”Türkiye»    منتشر شد. سه شنبه هفته پیش نادیا ابو شبان، که عکاس روزنامه نگار فلسطینی است این عکس را در تویتر خود منتشر کرد و بدین ترتیب موج بازنشر آن آغاز شد.

در این یک هفته این عکس بیش از ۲۲ هزاربار توئیت شده است و هزاران کامنت گرفته است. در سایر شبکه های اجتماعی نیز این عکس بشکل گسترده ای منتشر می شود. کامنت هایی که کاربران درباره ی این عکس می نویسند بازگو کننده وضعیت اسفبار کشوری است که چهارسال است در آتش جنگ داخلی می سوزد. ” الان فقط گریه می کنم“ ، ”بطور غیر قابل تصوری غمگینم“ یا ”انسانیت تسلیم می شود“ از نمونه کامنتهایی هستند که برای این عکس نوشته می شود

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com