مجموعه روسپیان ، قسمتی از مجموعه ” سه گزارش درباره : روسپی ، کارگر و مجنون، پروژه ارزشمند عکاس نامدار ایرانی کاوه گلستان است که در حوالی سالهای ۱۳۵۵-۱۳۵۶ خلق گردید. این مجموعه در اردیبهشت ۱۳۵۷ در دانشگاه تهران به نمایش در آمد اما از سوی ساواک توقیف شد . متاسفانه دسترسی به نسخه ای که از نظر کیفیت قابل قبول باشد ممکن نیست و بخاطر کیفیت پایین عکسها پوزش طلبیده می شود .
هنگامه گلستان همسر کاوه در مصاحبه ای با حسن غفاری و اسمعیل احمدی درباره آن نمایشگاه چنین می گوید :
” همین مجموعه روسپی و کارگر و مجنون در تالار عبید زاکانی دانشگاه تهران که یک هفته گذاشتیم. وحشتناک شلوغ بود. خیلی آدم می آمد. یه چیز عجیب اینکه همه ی دخترای دانشگاه شیک و پیک بودن و یهو همه چادری شده بودن؛ ما فکر می کردیم چی شده که این همه زنای چادری میان. چون شنیده بودن که نمایشگاه مربوط به روسپی هاست، فساد و ایناست اومده بودند. بعد از یک هفته اونجا رو بستند. یعنی مامورا بعد از یک هفته اومدن بستند. بعد که عکسارو جمع کردیم چون با خانم سیحون آشنایی داشتیم.

خانم سیحون گفت که یک پارک فرح درست کردن و یه بازار هنر گذاشتن که همه چیز توش هست؛ نقاشی و کارای هنری… شما هم بیایین؛ اون عکساتو که نذاشتن نشون بدین من بهتون غرفه میدم یه جوری لای کارای دیگه می ذاریم ولی نمیشه از اول بار بذارین چون چک میکردن عکسا و نقاشیارو. گفت ممکن نیست اجازه بدن این عکسارو بذاریم اینه که من یه غرفه خالی برای شما میذارم دم آخر که همه رفتن دیدن فرح، شما عکساتونو بچینید. که همینطور شد و وقتی فرح آمد مامورا رفتند پیشوازش و ما تندتند عکسارو چیدیم.

وقتی برگشتن با فرح دیگه وقت نبود کسی چیزی بگه که فرح آمد و کنار کاوه ایستاد و دید و با کاوه صحبت کرد و گفت که چرا اینقدر دید شما سیاهه و نمیدونم که تو دنیا این همه چیز قشنگ هست و توی روزنامه ها نوشتند و فرداش هم پیشنهاد دادن که بیاین از کاشیکاری و چیزای دیگه عکس بگیرید و ما هیچ وقت نکردیم”
کاوه گلستان در ۱۳ فروردین ماه ۱۳۸۲ در حال تصویر برداری برای شبکه بی بی سی در اثر انفجار مین در اطراف سلیمانیه عراق درگذشت .

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com