Iran-Women-Football-Fans

شماری از بازیکنان تیم ملی فوتبال سوئد، در آستانه‌ی بازی دوستانه‌ی این تیم با تیم‌ملی فوتبال ایران، ممنوعیت ورود زنان هوادار فوتبال به استادیوم‌های ایران را محکوم کردند و آن را «غیر قابل‌ درک» و «نادرست» دانستند. این اظهارات که روز یکشنبه (۲۹ مارچ-۹ فروردین) و در جریان یک کنفرانس خبری بیان شد، باعث شده تا مساله‌ی تبعیض علیه زنان در ایران در صدر اخبار رسانه‌های سوئد قرار بگیرد.

در جریان این کنفرانس خبری، اریک یوهانسون، دفاع وسط تیم سوئد، سرکوب زنان در ایران را “سزاوار سرزنش” خواند و گفت که این دیدار دوستانه، فرصت خوبی برای برجسته کردن این مساله است.

او خاطرنشان کرد که «ابایی از ابراز تنفرش نسبت به این موضوع ندارد».

با این وجود، وی تاکید کرد که فکر نمی‌کند سوئد باید از بازی با تیم‌هایی مثل ایران به خاطر موضوعات سیاسی یا نقض حقوق بشر خودداری کند.

ایساک کیزه تلین، فوروارد ۲۲ ساله‌ی سوئد، دیگر بازیکن این تیم است که آشکارا مخالفت خود را با ممنوعیت ورود زنان ایرانی به استادیوم‌های فوتبال اعلام کرده است.

او با بیان این‌که ما در تیم سوئد مخالف نقض حقوق زنان هستیم، گفت که سعی می‌کند این مخالفت را با صدای بلند به رسانه‌ها بگوید.

آندراس گرانکویست، مدافع ۲۹ ساله سوئدی‌ها دیگر بازیکن این تیم بود که با دفاع از سخن گفتن درباره‌ی این مساله در رسانه‌ها گفت: «بسیار غم‌انگیز است که در سال ۲۰۱۵ زنان در ایران نتوانند به ورزشگاه‌ها بروند و سرکوب شوند. ما باید در برابر این محدودیت ناراحت‌کننده مقاومت کنیم.»

امیل فورسبرگ، هافبک ۲۳ ساله باشگاه لایپزیک و تیم ملی سوئد نیز تاکید کرد که آن‌چه در ورزشگاه‌های ایران اتفاق می‌افتد، از سوی او رد و محکوم است.

در این میان، ارکان زنگین، بازیکن ترک‌تبار تیم سوئد کمی محتاط‌تر سخن گفت و با تاکید بر این‌که مایل نیست درباره‌ی سیاست حرف بزند، خاطرنشان کرد که قانون منع ورود زنان ایرانی به ورزشگاه‌ها، «قانون بدی» است اما «کاری درباره‌ی آن نمی‌توان انجام داد».

اظهارات این پنج بازیکن درباره‌ی مساله‌ی ممنوعیت ورود زنان ایرانی به استادیوم‌های فوتبال پس از آن در رسانه‌های سوئدی منتشر شد که یک روز قبل از آن، اریک هامرِن، سرمربی تیم ملی فوتبال سوئد در جریان یک کنفرانس خبری، از اظهارنظر در این خصوص خودداری کرده بود که این موصوع، انتقادهای فراوانی را در رسانه‌های سوئد برانگیخت.

آقای هامرن روز دوشنبه (۳۰ مارچ) در یک کنفرانس خبری دیگر به این انتقادها پاسخ گفت و افزود: «علیه زن یا مرد یا کودک، در ایران یا سوئد یا هر کشور دیگری، من مخالف سرکوب و خشونت هستم و فکر می‌کنم که قبلا این موضوع را روشن کرده‌ام.»

او هم‌چنین با بیان این‌که اظهارنظر بازیکنان تیمش در این خصوص، کار خوبی بوده، خاطرنشان کرد که میان مربی با بازیکنان تفاوت‌هایی وجود دارد و به عنوان کسی که در قرارداد با فدراسیون فوتبال سوئد است، مجبور است قوانین مربوط به عدم صحبت درباره‌ی مسائل سیاسی را رعایت کند.

بازی‌ تیم‌های ایران و سوئد قرار است ساعت ۱۰ شب سه‌شنبه (۳۱ مارچ-۱۱ فروردین) به وقت تهران، در شهر استکهلم برگزار شود و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۳۰ هزار تماشاگر ایرانی این دیدار را از نزدیک تماشا کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com