ادوارد اسنودن و گلن گرین والد به عنوان میهمانان ویژه نمایشگاه بین المللی سبیت هانوفر بار دیگر بر کنترل بی وقفه و بی مرز اینترنت و مخابرات توسط کشورهای غربی انگشت گذاشته و تاکید کردند که آمریکا و متحدانش همچنان محور اصلی کار خود را بر جمع آوری و انباشت اطلاعات شخصی شهروندان جهان قرار داده اند.

گلن گرین والد تاکید کرد که افشاگری های اسنودن (که از طریق ارتباط ویدیوئی در کنفرانس شرکت کرده بود ) چشم میلیونها انسان را بروی خطراتی که توسط امریکا برای کنترل شهروندان ایجاد میشود باز کرده است و آنها را در برابر این پدیده حساس تر از گذشته کرده است. این افشاگری ها موجب شده است که شهروندان بیشتر مراقب اطلاعات شخصیشان در فضای مجازی باشند.

او در ادامه صحبتهایش به مسئله پناهندگی اسنودن اشاره کرد و اینکه وی در هیچ کشور مدعی آزادی و دمکراسی نتوانسته است از حق پناهندگی برخوردار شود و فقط ولادمییر پوتین رئیس جمهور روسیه حاضر به اعطای حق پناهندگی به وی شده است را یک افتضاح تاریخی برای کشورهای غرب خواند.

گرین والد همچنان تاکید کرد که او این هفته با “زیگمار گابریل” رئیس حزب سوسیال دمکرات آلمان و معاون نخست وزیر آلمان و وزیر اقتصاد این کشور گفتگو کرده و به او هشدار داده که آلمان و نقشش در اروپا مهمتر از آن است که اعطای پناهندگی ابه اسنودن در روابط این کشور با آمریکا خدشه جدی وارد کند.

گابریل اما از پاسخ به انتقادات طفره رفته و بر اهمیت روابط دوستانه کشور مطبوعش با آمریکا تاکید گذاشته است، گرین والد سپس بر انتشار اسناد توسط اسنودن با توجه به اهمیت و حساسیت اسناد و مسئولیتی که در قبال انتشار اسناد وجود دارد تاکید کرد و اسنودن را فردی بسیار مسئول در برابر اعمالش ارزیابی نمود.

در برابر اتهام بسیاری از رسانه های غربی به گرین والد که وی را بیشتر فعال سیاسی تا خبرنگار خوانده اند، وی پاسخ داد که بافت رسانه ها بزرگ جهان سالهاست که تغییر جدی کرده است و رسانه ها ی بین المللی به کمپانی های کسب درآمدند تبدیل شده اند و تلاش دارند با دولت های غربی از در همکاری مطلق و سازش در آیند و هر انتقادی را به دولتها و یا لابی های سیاسی و اقتصادی را با برچسب “آکتیویست” و برخورد سیاسی پاسخ میدهند.

او بر عکس سعی در افشای حقایق و رعایت بی طرفی را دارد و این درست همان گرایشی است که برای رسانه های بزرگ و دولت های مطبوعشان خطر ناک است.

Gleen Greenwald mit Moderator Brent Goff und Edward Snowden (v.l.n.r.)

(Bild: heise online)

DSC_4038-0e756ff3e17c7957

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com