Khamenei-Empire سه روز بعد از انتقادهای علی خامنه‌ای از تخریب محیط زیست و زمین‌خواری در ایران، شماری از دانشجویان “بسیجی” دانشگاه‌های تهران با برگزاری تجمعی اعتراضی در مقابل دادستانی تهران، خواهان برخورد “قاطع” قوه قضاییه با نهادهای درگیر در تخریب باغات و محیط زیست شدند.

به گزارش وب‌سایت “مسیرآنلاین” (نزدیک به سپاه پاسداران) شرکت‌کنندگان در این تجمع که روز چهارشنبه (۲۰ اسفند-۱۱ مارچ) برگزار شد، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، فهرستی از ۱۰ پرونده بزرگ تخریب باغات و زمین‌خواری در ایران را منتشر کردند که نام نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی هم‌چون “ستاد اجرایی فرمان امام”، “آستان قدس رضوی”، “بنیاد تعاون ناجا”، “بنیاد تعاون سپاه” و “صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات” به عنوان متهم اصلی این پرونده‌ها دیده می‌شود.

«تخریب و تفکیک “باغ حکمت” به مساحت ۱۸ هزار مترمربع در حریم رودخانه تامین آب شرب واقع در منطقه لواسان توسط ستاد اجرای فرمان امام»، «تخریب کامل باغ گیاهی به مساحت بیش از ۱۰ هزار مترمربع واقع در میدان تجریش تهران و تبدیل آن به مجتمع تجاری توسط صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات»، و «تغییر کاربری ۱۶ هزار مترمربع از اراضی سبز واقع در ارتفاعات ۱۸۰۰ سوهانک تهران برای ساخت دو برج ۳۵ طبقه توسط تعاونی مسکن مجلس شورای اسلامی» از جمله پرونده‌هایی هستند که در این نامه از آن‌ها نام برده شده است.

نویسندگان این نامه هم‌چنین به «تخریب کامل باغ ضراب‌خانه به مساحت ۱۱ هزار مترمربع در خیابان شریعتی تهران و تبدیل آن به برج ۳۰ طبقه تجاری-اداری توسط بنیاد تعاون ناجا» و «ساخت پروژه تجاری اطلس‌پلازا توسط شرکت “ایرانیان اطلس” (متعلق به “بانک انصار” وابسته به بنیاد تعاون سپاه پاسداران) در اراضی ممنوعه عباس‌آباد» اعتراض کرده‌اند.

«تخریب و تغییر کاربری ۲۸ قطعه از باغات موقوفه “آستان قدس رضوی” در شهر مشهد از جمله یک باغ ۷۸ هزار متر مربعی به منظور ساخت مجتمع تجاری “مشهدمال”» از جمله موارد تخریب محیط زیست در خارج از پایتخت ایران است که در این نامه به آن اشاره شده است.

پروژه‌ی “مشهدمال” در زمینی به وسعت هشت هکتار و زیربنای حدود ۵۰۰ هزار مترمربع با مشارکت “آستان قدس رضوی”، “بانک تات” (بانک آینده) و “گروه هتل‌های اسلامی روتانا دبی” در شهر مشهد در حال ساخت است.

معترضان “بسیجی” هم‌چنین در نامه‌ی خود به «تغییر کاربری “بوستان مادر” به مساحت ۷۰ هزار مترمربع به مسکونی-تجاری توسط یکی از پیمان‌کاران شهرداری تهران» اعتراض کرده‌اند. هرچند که این افراد اشاره‌ای به نام این پیمان‌کار نکرده‌اند، اما آن‌گونه که در آبان‌ماه سال‌جاری، رحمت‌الله حافظی، عضو “شورای اسلامی شهر تهران” اعلام کرد این زمین‌های این “بوستان” به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان به پیمان‌کار “پروژه صدر” یعنی “قرارگاه خاتم‌الانبیا” واگذار شده که متعلق به سپاه پاسداران است.

نقش پررنگ نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی در تخریب محیط زیست به بهانه‌ی ساخت و ساز در حالی از سوی این معترضان رسانه‌ای شده است که سه روز پیش‌تر (یکشنبه ۱۷ اسفند)، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در یک سخنرانی، “دست‌اندازی افراد سودجو به جنگل‌ها و منابع طبیعی”، “زمین‌خواری”، “کوه‌خواری” و “ساخت و ساز در ارتفاعات” را “مسائلی رنج‌آور و اسف‌بار” توصیف کرده و خواهان “تعقیب قضایی سوءاستفاده‌کنندگان بدون هیچ اغماضی” شده بود.

وی همچنین تاکید کرده بود که «دستگاه‌های مسوول باید قاطعانه با تعدی به جنگل‌ها به هر بهانه‌ای اعم از هتل‌سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهات به ظاهر قابل قبول، مقابله کنند».

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com