مراسم بزرگداشت هشتم مارس، روز جهانی زن در فضایی شاد، پرانرژی،همراه با موسیقی،آواز و حرکات موزون در تهران توسط مادران صلح برگزار شد.
عصر جمعه نیمه ی اسفند ماه، گروهی که خود را مادران صلح می نامند و از سال ۱۳۸۶ با عنوان مادران صلح گردهم آمده اند؛ به مناسبت روز جهانی زن در سرای محله اکباتان مراسمی برگزار کردند که به روال معمول مراسم هشتم مارس هر سال نبود. فعالان زن از طیف های مختلف با شال هایی رنگی و با گفتن تبریک و تهنیت برای روز جهانی زن در سالن آمفی تئاتر گردهم آمدند. در این مراسم بدون آنکه محور خاصی داشته باشد از موضوعات مختلف از جمله تاریخچه هشتم مارس، تاریخ شکل گیری گروه مادران صلح، زنان کوبانی، بیوگرافی مریم میرزاخانی ریاضی دان برجسته ایرانی در کانادا و نقش زنان در توسعه و برگزاری کنفرانس پکن به علاوه دو و …سخن گفته شد.پروین فهیمی،مادر سهراب اعرابی، شهناز اکملی ،مادر مصطفی کریم بیگی،رخشان بنی اعتماد، نیره توکلی،مرضیه وفا مهر و گروههای دیگر از فعالان جنبش زنان در این مراسم حضور داشتند.

یادی از زهرا رهنورد در مراسم هشت مارس

در این مراسم کلیپی کوتاه ساخته لی لی فرهادپور، روزنامه نگار و مادر صلح به نمایش گذاشته شد. آهنگ “خوشحال و شاد و خندانم” زمینه ی این کلیپ است و تصاویر مختلف از شرایط زنان جهان نشان داده می شود. تصویری از زهرا رهنورد نیز در این کلیپ نمایش داده شد، تصویری که او را در سالهای گذشته و قبل از حصر خانگی در مراسم هشتم مارس نشان می داد .زهرا رهنورد در جمع فعالان حقوق زنان با همان روسری گلدار و لباس آبی همیشگی اش.این تصویر مورد تشویق مرتب حاضران در مراسم قرار گرفت .

ری را عباسی، شاعر هم با شالی رنگی پشت تریبون می رود . قبل از خواندن شعرهایش می گوید:«در دو مقوله قدرت و عشق فریب وجود دارد. مردان فریب قدرت را می خورند و در نهایت به خشونت گرایش پیدا می کنند اما زنان وقتی فریب عشق را می خورند و عاشق می شوند؛ اما مهربان تر می شوند.»

یکی از شعرهای این شاعر درباره زنانی است که قربانی اسیدپاشی شده اند و خودش عنوان زنان اسیدی را به آنها می دهد. او درباره زنانی شعر سروده که صورت ندارند.

در ادامه گروه مینیاتور روی صحنه آمدند و با لباس هایی به رنگ آسمان حرکات موزون را به نمایش گذاشتند و برنامه با ریتمی شاد ادامه داشت. فریبا شش بلوکی هم در این مراسم شعر می خواند.

چرا زنان کوبانی همدوش مردان خود جنگیدند

زهره تنکابنی،مادر صلح درباره سکوت و غفلت رسانه ها از مقاومت زنان کوبانی می گوید:« این روزها زنان کوبانی سر تیتر بسیاری از رسانه ها شده اند. همه جور تحلیلی از علت این همه شجاعت و جانبازی داده می شود. یکی به نتایج حضور زنان کوبانی در میدان جنگ روی تدوین قوانینی در یکی از کانتون های سه گانه کردنشین سوریه اشاره دارد و آن دیگری سیرت سالم و اخلاق انسانی آنان را باعث چنین شهامتی می داند. در حالی که در این تحلیل ها حلقه ی مفقوده ای وجود دارد. »

به اعتقاد تنکابنی اداره به شیوه شورایی که همه اهالی اعم از زنان و مردان،قومیت ها و مذاهب مختلف در تصمیم گیری ها نقش دارند و در انتخاب سرنوشت حقوقی برابر دارند و اینگونه ساختار اداره جامعه باعث شده مردم برای همه امور خود تصمیم می گیرند. زنان کوبانی هم بر همین اساس آن چنان جانانه دربرابر داعش مقاوم می سازد.

در ادامه مینو مرتاضی از دیگر اعضای مادران صلح از کنفرانس جهانی زن می گوید که قرار است به زودی در نیویورک برزگار شود و هیات ایرانی هم در آن حضور خواهد داشت. در سال ۱۹۹۵ در پکن اجلاس جهانی زن برگزار شد که ۱۸۷ کشور از جمله ایران در آن شرکت داشتند متعهد شدند به رعایت و رسیدن به برخی از معیارهای توسعه تا سال ۲۰۱۵.

در ادامه خانم مجری خلاصه ای از موفقیت های مریم میرازخانی،ریاضی دان مطرح ایرانی در کانادا را مطرح می کند و مراسم دف نوازی توسط دختری جوان اجرا می شود.

زهره کریم نیا یکی دیگر از مادران صلح نیز کلیپی با صدای خود را در معرض نمایش می گذارد. او با صدایی زیبا و تصاویری از آواز خواندن و نواختن سازها آهنگی با عنوان زن در جامعه را اجرا می کند.

ادامه برنامه باز هم آواز است و حرکات مووزون. یکی از بخش های برنامه به سخنان مریم مفاخری اختصاص داشت. زنی کارآفرین که در حوزه گردشگری بیماران مبتلا به سرطان را وارد کرده و هدفش ارتقای کیفیت زندگی این بیماران بوده است.

آخرین اجرا هم به گروه حرکات موزون اختصاص دارد. برنامه پایان می یابد. به حاضران در مراسم گلی اهدا شد که روی آن با کارت های بنفش رنگ نوشته شده روز جهانی زن مبارک. و قرار است هر یک از شرکت کنندگان به اولین کسی که می بینند این گل را تقدیم کنند. .

عکس ها : عالیه مطلب زاده

کانون زنان ایرانی-فریده غائب

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com