zendan-530x298

بامداد روز چهارشنبه ۱۳ اسفند ۹۳، شش زندانی اهل سنت پس از انتقال به بخش قرنطینه اعدام شدند. پس از اعدام این شش نفر فعالان مدنی که خانواده های این زندانیان را در پشت زندان همراهی می‌کردند مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفتند.

خبر اعدام زندانیان اهل سنت بامداد امروز ابتدا در صفحه فیسبوک محمد نوری زاد، فیلمساز و فعال مدنی منتشر شد. وی پس از اطلاع رسانی درباره وضعیت شش زندانی اهل سنت محکوم به اعدام، سحرگاه امروز در صفحه خود نوشت: « خروج آمبولانس و تمام./ شیونی است اینجا./ وایولا!»

جمشید و جهانگیر دهقانی، حامد احمدی، کمال مولایی، صدیق محمدی و هادی حسینی شش سنی مذهب زندانی بودند که در بامداد امروز بر طبق حکمی که توسط قاضی محمد مقیسه صادر شده بود، اعدام شدند. اتهام این افراد محاربه، ارتباط با «گروه‌های معاند» و «سلفی» اعلام شد و همچنین به جمشید و جهانگر دهقانی، حامد احمدی و کمال مولایی اتهام دست داشتن در قتل ماموستا ملا محمد شیخ الاسلام، نماینده سابق کردستان در مجلس خبرگان رهبری نسبت داده بودند است که به گواه خانواده‌های آنها و نیز گزارش سازمان عفو بین الملل این افراد چند ماه قبل از قتل این عضو خبرگان رهبری، توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شده بودند.

همچنین بامداد امروز عده ای از فعالان مدنی از جمله نرگس محمدی نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام را تا پشت در زندان همراهی کرده بودند. اما پس از اجرای حکم محکومان و دور شدن  خانواده ها و همراهنشان از زندان، افرادی در چهار ماشین، راه بازگشت محمد نوری زاد و نرگس محمدی را سد کردند. این افراد با حمله به آنها و فحاشی نوری زاد را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند.

نرگس محمدی در این باره به مرکز حامیان حقوق بشر می‌گوید: « آنها فحش‌های بسیار رکیکی به من می‌دادند و بعد هم موبایل‌ها و همه مدارکان را با خود بردند.»

افراد اعدام شده پیش از اجرای حکم از راه دور با خانواده‌هایشان وداع کردند. عدم حق دسترسی به وکیل و برخورداری از دادگاه عادلانه‌ای که به این افراد فرصت دفاع از خود ارائه دهد، یکی از مهمترین موارد نقض حقوق این زندانیان بوده که در گزارش‌های مختلف فعالان حقوق بشر بارها به آنها اشاره شده است.

گفت‌وگوی مرکز حامیان حقوق بشر با خواهر جمشید و جهانگیر دهقانی را که ساعاتی پیش از اعدام، صورت گرفته در لینک زیر بخوانید:

خواهر جمشید و جهانگیر دهقانی:  نگذارید حکم ظالمانه اعدام را اجرا کنند

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com