Ghorbani-Concert-Canceled-Chenaran-Mashhad-4

کمتر از یک هفته پس از لغو کنسرت علی‌رضا قربانی و گروهش در چناران مشهد با دستور دادستان دادستان این شهرستان، اجرای این خواننده‌ی موسیقی سنتی ایران در “دانشگاه بهشتی تهران” نیز با وجود بلیت‌فروشی لغو شد.

بر اساس گزارش‌ها، آقای قربانی و “ارکستر اشتیاق” قرار بود عصر روز دوشنبه (۱۱ اسفند-۲ مارچ) قطعاتی چون “رسوای زمانه”، “زندگی”، “دستم گیر”، “توشه عمر” و نیز تیتراژ سریال‌های “مدار صفردرجه” و “شب دهم” را برای دانشجویان “دانشگاه بهشتی” اجرا کنند که ساعاتی قبل از آغاز این اجرا، “شورای نظارت” دانشگاه دستور لغو آن را به “معاونت فرهنگی” ابلاغ کرد.

در این میان، محمدمهدی طهرانچی، “رییس دانشگاه بهشتی” در گفتگو با خبرگزاری “مهر”، نزدیکی به عزاداری‌های سال‌روز درگذشت دختر پیامبر مسلمانان را دلیل اصلی لغو کنسرت علی‌رضا قربانی در این داشگاه اعلام کرد و گفت که مجوز برگزاری این کنسرت برای هفته‌ی قبل صادر شده و در آن «قید شده بود که در این هفته به علت تقارن با ایام فاطمیه مجوز برگزاری کنسرت در دانشگاه داده نمی‌شود».

آقای طهرانچی با اشاره به این‌که “انجمن اسلامی دانشجویان” درخواست برگزاری این کنسرت را برای این هفته داشت، افزود: «ما نیز پس از برگزاری جلسه هیات نظارت اعلام کردیم که دو روز مانده به ایام فاطمیه کنسرت موسیقی برگزار نمی‌کنیم.»

این در حالی است که علی رضوی، مدیر برنامه‌های علی‌رضا قربانی به همین خبرگزاری گفته که بر اساس شنیده‌هایش، لغو کنسرت این خواننده در مشهد در تصمیم اخیر مسوولان “دانشگاه بهشتی” بی‌تاثیر نبوده است.

کنسرت لغوشده‌ی علی‌رضا قربانی و “ارکستر اشتیاق” قرار بود در روزهای ۶ و ۷ اسفند در بخش گل‌بهار شهرستان چناران در ۶۰ کیلومتری شمال غربی مشهد برگزار شود اما تنها ساعاتی پیش از آغاز اولین سانس کنسرت، مجید اشراق دادستان این شهرستان، با ارسال نامه‌ای به رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چناران، دستور لغو مجوز آن را صادر کرد.

آقای اشراق در نامه‌ی خود به حسین عباسی از «اعتراض امت حزب‌الله»، «دغدغه‌ها و مخالفت‌های امام‌جمعه گل‌بهار»، و «مغایرت با فرهنگ عمومی و اصیل این خطه از میهن اسلامی» به عنوان دلایل مخالفت خود با برگزاری هرگونه کنسرت‌ موسیقی در شهرستان چناران یاد کرد.

علی‌رضا قربانی نیز در واکنش، از اینکه در دولت یازدهم، «هرکس به خودش اجازه می‌دهد برنامه‌ای را لغو و ایجاد اغتشاش کند» به شدت انتقاد کرد و با بیان این‌که اهالی موسیقی حتی در دولت‌های نهم و دهم، با مشکلات کنونی مواجه نبودند، خطاب به حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی گفت: «اگر من در جایگاهی قرار بگیرم که مشاهده کنم امکانِ تعامل و همکاری و همچنین رفع مشکلاتی از این دست را ندارم، به شکلی خودخواسته از جایگاهم استعفا خواهم داد.»

از سوی دیگر، به فاصله‌ی دو روز بعد از لغو این کنسرت، کنسرت سیروان خسروی، خواننده‌ی پرطرفدار موسیقی پاپ در ایران نیز برای دومین بار در کمتر از دو ماه گذشته لغو شد.

به نوشته‌ی وب‌سایت “موسیقی ما”، لغو این کنسرت، تنها نیم ساعت پیش از آغاز آن و در حالی صورت گرفت که برای برگزاری آن در روزهای شنبه و یکشنبه (۹ و ۱۰ اسفند)، ۲۴۰۰ بلیت فروخته شده بود.

سیروان خسروی پیش از این قرار بود در روزهای ۱۷ و ۱۸ دی‌ماه کنسرت خود را در بوشهر برگزار کند که بعد از جنجال مربوط به برگزاری کنسرت گروه لیان در این شهر، کنسرت سیروان لغو و قرار شد تا در شب‌های ۱۸ و ۱۹ بهمن برگزار شود. هرچند که این کنسرت یک بار دیگر هم به تعویق افتاد و نهایتا برای ۹ و ۱۰ اسفند برنامه‌ریزی شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com