پروژه عنکبوت سپاه

در هفته‌های گذشته یکی از اخباری که در وب ایران تا حدودی سروصدا به پا کرد و سوالات بسیار زیادی را با خود به وجود آورد، داستان پروژه عنکبوت سپاه پاسداران است. پروژه‌ای که براساس آنچه اعلام شده است، باعث شناسایی مدیران ۳۵۰ صفحه فیس‌بوک و دستگیری آنها که ۳۶ نفر بوده‌اند، شده است.

در رابطه با همین پروژه، مصطفی علیزاده، کارشناس ویژه فضای مجازی سپاه پاسداران در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو در بخشی از سخنانش این چنین می‌گوید:

ما به لحاظ اشراف اطلاعاتی همه شبکه‌های اجتماعی را تحت اشراف داریم و کسانی که فکر می‌کنند این فضا برای آنان امن است، از فعالیت‌های خود دست بردارند. (منبع)

زمانی که این سخنان را گوش دادم، به یاد ادعای عجیب سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس فتا در مورد شنود واتس‌اپ و وایبر افتادم که برای چندین روز بحث بسیاری از وب‌سایت‌ها و افراد استفاده کننده از وایبر و واتس‌اپ بود.

حالا آنکه اگر واقعیتش را بخواهید، ادعای مصطفی علیزاده نیز دقیقا از جنس همان ادعای عجیب رئیس پلیس فتاست که در آن از اشراف اطلاعاتی همه شبکه‌های اجتماعی خبر می‌دهد در حالی که کشورهایی مانند بریتانیا و آمریکا که سرورهای فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی در کشورهایشان وجود دارد و دارای فناوری بالایی در زمینه شنود هستند، همچنان در شنود کاربران شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های مختلف دچار مشکلات فراوانی هستند. چرا؟

چون تمام این وب‌سایت‌ها و سرویس‌ها از رمزنگاری ارتباطات بهره می‌برند به گونه‌ای که در برخی موارد مانند تلگرام، امکان خوانده شدن پیام‌ها و مکالمات برای مالک تلگرام هم وجود ندارد!

پس چگونه سپاه پاسداران توانسته است که مدیران ۳۵۰ صفحه را شناسایی و دستگیر کند؟

پاسخ به این سوال بسیار راحت است زیرا اگر به جو میان صاحبان صفحه‌های فارسی موجود در شبکه‌های اجتماعی آگاه باشید خواهید فهمید که بسیاری از این صفحه‌ها با توجه به آنکه هزاران و در برخی موارد میلیون‌ها لایک دارند، از طریق فروش آگهی و یا محصولات مختلف برای خودشان کسب درآمد می‌کنند. مثلا به شخصه چندین صفحه بالای ۵۰۰ هزار لایک فیس‌بوک را می‌شناسم که با دریافت مبلغی بین ۱۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان محصول، وب‌سایت، وبلاگ و… شما را تبلیغ می‌کنند.

روشی که سپاه پاسداران برای دستگیری مدیران این صفحه‌ها اجرا کرده نیز بر همین مبنا بوده است: ابتدا یک پروفایل جعلی در فیس‌بوک درست کرده است و سپس به مدیران این صفحه‌ها درخواست تبلیغ فلان محصول یا خرید کالایی که بر روی صفحه فیس‌بوک‌شان تبلیغ شده است را داده است. مدیران این صفحه‌ها هم در پاسخ به این درخواست شماره تماس یا شماره حساب بانک خود را برای در میان گذاشتن اطلاعات بیشتر یا دریافت پول در اختیار سپاه پاسداران قرار داده‌اند. داستان از اینجا به بعد بسیار ساده است چون با داشتن شماره تماس یا شماره حساب، مدت زمان رهگیری و پیدا کردن آن فرد در زیر ۲۴ ساعت امکان‌پذیر است. و به همین راحتی تک تک این افراد شناسایی و دستگیر شده‌اند!

به همین دلیل واقعیت پروژه عنکبوت سپاه پاسداران آن چیزی نیست که ادعا شده است و داستان بسیار ساده‌تر از رصد شبانه‌روزی و عملیات پیچیده بوده است.

خلاصه کلام آنکه تا زمانی که از رمزگذاری ارتباط خود مطمئن باشید، امکان شنود نه تنها برای سپاه پاسداران بلکه برای دولت بریتانیا و آمریکا هم وجود ندارد. هر چند که صدها راه مانند موردی که در بالا بیان شد وجود دارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com