Human Rights

اخبار بدون شرح پس از گذشت ۳۶ سال از جمهوری اسلامی:

ماده ۶ پیمان نامه جهانی حقوق کودک: هر کودک دارای حق طبیعی زندگی است و دولت ها باید زندگی , بقا و رشد کودک را تضمین کنند.
خبر:
نتایج آخرین تحقیقاتی که در جمعیت دانش‌آموزی مقاطع راهنمایی و دبیرستان ایران انجام شده در بردارنده این هشدار است که رشد قد در این گروه سنی ۴ سانتی‌متر کاهش یافته و خرابی دندان‌ها نیز ۳۰ درصد افزایش داشته است.
دکتر عزیزالله کمال‌زاده، مشاور تغذیه برنامه جهانی غذا در گفتگو با روزنامه اعتماد با اشاره به کاهش مصرف لبنیات کشور در۲۰ سال گذشته می‌گوید: محرومیت بدن از کلسیم و پروتئین بسیار مرغوب و ریزمغذ‌ی‌ها و و فسفر از مهم‌ترین عوارض ناشی از کاهش یا قطع مصرف لبنیات است که به پوکی استخوان، شکستگی استخوان در بزرگسالی، توقف رشد استخوان‌های بلند، تخریب زودهنگام دندان‌ها، سوء تغذیه پروتئینی، بی‌‌اشتهایی و کم‌اشتهایی، اختلالات حفره دهانی، اختلال در متابولیسم غذا در بدن، اختلالات بینایی و نقص ایمنی سلولی و عفونت‌های تنفسی منجر می‌‌شود.
روزنامه اعتماد می‌نویسد که بر اساس گزارش‌های رسمی، ظرف سه سال گذشته و بعد از اجرای مرحله نخست هدفمندی یارانه‌ها مصرف شیر و فراورده‌های آن در کشور با کاهش ۲۲ درصدی مواجه شده است. سرانه مصرف شیر در ایران در خوش‌بینانه ‌ترین حالت ۹۰ کیلوگرم در سال است، در حالی که این سرانه در اروپای غربی ۳۵۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم و متوسط جهانی آن نیز ۱۹۰ کیلوگرم در سال است. مصرف تخم‌مرغ در کشور حدود ۸ تا ٩ کیلوگرم است، در حالی که سرانه جهانی مصرف این ماده غذایی ۲۴ کیلوگرم است. سرانه سالانه مصرف میوه و سبزی در کشور٣٠ کیلوگرم است در حالی که سرانه مصرف جهانی۱۲۰ کیلوگرم است.

ماده ۳۷ پیمان نامه جهانی حقوق کودک: هیچ کودکی نباید مورد شکنجه و رفتار ستمگرانه و بازداشت غیر قانونی قرار گیرد .اعمال مجازات اعدام و حبس ابد در مورد کودکان باید ملغی گردد.

خبر:
سامان نسیم، زندانی کُرد محکوم به اعدام در حالی که در زمان دستگیری تنها ۱۷ سال سن داشته است، به گفته مسولان زندان مرکزی ارومیه قرار است حکم اعدامش در روز ۳۰ بهمن ماه اجرا شود. او برای اولین بار با انتشار نامه ای در داخل زندان، از وضعیت دوران بازداشت و شکنجه هایش برای گرفتن اعترافات ساختگی نوشته است.
شکنجه های فیزیکی: روزهای ابتدایی میزان شکنجه ها به حدی بود که توان راه رفتن نداشتم. تمام اعضای بدنم سیاه و کبود شده بود. برای ساعتها از دست ها و پاهایم آویزانم می کردند.
شکنجه های روحی: بارها به من گفتند که اعضای خانواده ات شامل پدر و مادر و برادرت را دستگیر کرده ایم.یا به من می گفتند که تو را هم مانند رفقایت با لودر خاک می کنیم. می گفتند همینجا می کشیمت و روی قبرت بتون می ریزیم.

چند همسری: در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته زندگی زناشویی فقط به صورت تک‌همسری است و مرد یا زن بطورقانونی نمی‌توانند در یک زمان با بیش از یک نفر ازدواج کنند.

خبر:
حجت الاسلام هادی صادقی، معاون فرهنگی قوۀ قضاییه ایران، گفته است که مخالفت با چند همسری انکار قرآن و اسلام است. زیرا، قرآن صراحتاً با حق مردان برای اختیار کردن زوج های متعدد موافقت کرده است. معاون فرهنگی قوۀ قضاییه ایران بر برتری شرعیت نسبت به قوانین تأکید کرده و گفته است: اصل ازدواج مجدد مرد را کسی نباید انکار کند، اما، در مقام اجرا قرآن شرط را بر رعایت عدالت گذاشته است.
اما آشیخ صادقی توضیحی در مورد معنی و مفهوم این “عدالت” نداده و نگفته که چگونه می تواند در این خصوص از “عدالت” سخن بگوید.

دکتر بهمن جلدی – حقوقدان
پژوهشگر امور خقوق کودک و بشر

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com