دومین تجمع صدها معترض به آلودگی هوا در اهواز1دومین تجمع مردمی در اهواز، که در اعتراض به آلودگی هوا، انحراف آب کارون و خشکاندن تالاب هور العظیم، انجام می شد، با دخالت نیروی انتظامی، به بازداشت ۶ تن از شرکت کنندگان در این تجمع که با مجوز قانونی انجام می شد، منجر شد.

بنا بر اطلاع «کمپین صلح فعالان در تبعید»، عصر روز پنج شنبه  ۱۶ بهمن ۱۳۹۳، تجمع صدها نفر از مردم اهواز که با مجوز قانونی و برای جمع آوری امضا، در اعتراض به آلودگی هوا، انحراف آب کارون و ساخت سدهای متعدد بر این رودخانه و خشکاندن تالاب هور العظیم، در خیابان نادری اهواز انجام می شد، با دخالت نیروی انتظامی و بازداشت ۶ تن از شرکت کنندگان خاتمه داده شد!

این کمپین تا لحظه انتشار این گزارش، از اسامی و مشخصات بازداشت شدگان، اطلاعی در دست ندارد.

این دومین تجمع در اعتراض به معضلات محیط زیست در اهواز توسط مردم این شهر در هفته های اخیر می باشد.

بنا بر اظهار معصومه ابتکار، معاون  رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، استان خوزستان و شهر اهواز در در سال ۱۳۹۳، ۹ روز خطرناک را تجربه کرده است.

ابتکار با اعتراف به آلودگی شدید هوای اهواز به ریزگردها در روزهای اخیر، گفته است: «از جمله اقدامات موثر صورت گرفته بازگشایی حوضچه شماره ۳ هورالعظیم در ماه آذر و رها سازی آب در هورالعظیم به منظور مقابله با پدیده مقابله با گرد و غبار بود.»

اقداماتی که تا به این لحظه از دیدگاه مردم اهواز ، برای نجات تالاب خشک شده هورالعظیم و حل معضل آلودگی هوا، کافی نبوده است.

کریم دحیمی فعال حقوق بشر مقیم لندن، در واکنش به وقایع اخیر به خبرنگار این کمپین توضیح داد که:

«خشکاندن هور‌ها (تالاب‌ها) و انحراف آب رودخانه کارون و کرخه که در واقع مانع حرکت ریزگرد‌ها و گرد وخاک هستند، از عمده عوامل انتشار بیماری‌ها و آلودگی هوا در خوزستان است که مسئولیت این فاجعه انسانی به عهده مسئولان نظام است اما آنها تنها به فکر پروژه‌های نفتی ای هستند که در منطقه جنوب به صورت شبانه روزی در  جریان است.»

این فعال حقوق بشر اهل اهواز ادامه داد: «تلاش فعالان مدنی و محیط زیست، همواره در راستای جلب توجه مسئولان نظام و مجامع بین الملل به فاجعه انسانی در اهواز، و مقابله مسالمت آمیز با سکوت، بی توجهی و بی عملی مسئولان، به شیوه مسالمت آمیز بوده که متاسفانه توسط مقامات امنیتی تحمل نشد!»

او در مورد نقش دولت نسبت به وضعیت وخیم جوی در اهواز گفت: «دولت با ساخت ده ها سد بر روی رودخانه های اهواز و انتقال آب به فلات مرکزی ایران، سبب شده تا رودخانه ها و تالاب های مهم این اقلیم به شکل کامل خشک شوند و چرخه عظیمی از آلودگی آب و خاک و هوا در اهواز بوجود آید.»

دحیمی می گوید: «براساس آمارهای رسمی، در سال های اخیر، میزان مرگ و میر اهوازی ها در اثر طوفان های شن و آلودگی وسیع محیط زیست در  این شهر،  در حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.»

تصاویری از این تجمع که تا این لحظه برای «کمپین صلح فعالان در تبعید» ارسال شده است:

دومین تجمع صدها معترض به آلودگی هوا در اهواز1

دومین تجمع صدها معترض به آلودگی هوا در اهواز

دومین تجمع صدها معترض به آلودگی هوا در اهواز2

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com