مارش «تغییر» در خیابان های مادرید!

اشپیگل آنلاین – گزینش و ترجمه رضا نافعی

دهها هزار اسپانیائی روز گذشته (شنبه) خود را به مادرید پایتخت این کشور رساندند تا بگویند: «ما هم یونانی هستیم و ریاضت اقتصادی اتحادیه اروپا را نمی خواهیم!»

مردم با اتوبوس از سراسر اسپانیا به مادرید آمدند و این نخستین تظاهرات بزرگ حزب چپ «پودموس» اسپانیا بود که تازه تاسیس شده است.

مردم شعار میدادند » بله، میشه، ممکنه. یونان شد!»

مردم پلاکات های پارچه ای را حمل می کردند که روی آنها نوشته شده بود: «تیک تاک، تیک تاک، وقته تغییرات رسیده!».

شاید بتوان تظاهرات دیروز در مادرید را «مارش تغییر» در این کشور قلمداد کرد.

«انتونیا فرناندز» زن ۶۹ ساله و بازنشسته ای که همراه جمعیت بود گفت:

«مردم از دست رهبران سیاسی جانشان به لبشان رسیده است.» او به همراه خانواده خود در تظاهرات شرکت کرده بود. او و همسرش روی هم رفته ماهی ۷۰۰ یورو می گیرند . زن می گوید تا کنون به حزب سوسیالیست رای می داده اما با سیاست اقتصادی دولت و سیاست صرفه جوئی آن دیگر اعتمادی به دولت ندارد.

پودموس (بمعنی » ما می توانیم») سال گذشته بصورت یک جنبش در اسپانیا شکل گرفت و در اواسط ماه نوامبر ۲۰۱۴ رسما تبدیل به حزب شد. این حزب از هم اکنون در نظر خواهی های متعدد برای انتخابات مجلس آینده اسپانیا که در نوامبر سال ۲۰۱۵ صورت می گیرد در صدر قرار دارد.

پیروزی حزب سیریزا در انتخابات یونان موجب تقویت حزب پودموس در اسپانیا شد. حزب چپ گرای پودموس نیز مانند حزب سیریزا در یونان بشدت مخالف سیاست ریاضت اقتصادی دولت است که از سوی اتحادیه اروپا دیکته شده است.

پیروزی آلکسیس تسیپراس در انتخابات یونان و دست یافتن او به مقام نخست وزیری دولت های حاکم در اتحادیه اروپا را نگران آن کرده که یونان سرمشق بقیه کشورها بشود.

یکی از مقامات بلند پایه اتحادیه اروپا اندک زمانی پس از انتخابات یونان در ۲۵ ژانویه گفت «اگر سیریزا واقعا موفق به بازگرداندن سیاست صرفه جوئی گردد، ممکن است جنبش های مشابه در اسپانیا، ایتالیا یا حتی فرانسه نیز رشد کنند».

http://www.spiegel.de/politik/ausland/linkspartei-podemos-zehntausende-empoerte-demonstrieren-in-madrid-a-1016069.html

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com