Cold-Schools-Iran-Koohdasht-1

دانش‌آموزان دو مدرسه در شهرستان کوهدشت در غرب استان لرستان به دلیل از کار افتادن سیستم گرمایشی مدرسه، حدود سه هفته است که با پتو در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند.

آن‌گونه که خبرگزاری “مهر” روز سه‌شنبه (۷ بهمن-۲۷ ژانویه) گزارش داده، از بیست روز پیش وسایل گرمایشی دو دبیرستان دخترانه‌ی “کوثر” و “دکتر حسابی” در کوهدشت به دلیل “قدیمی بودن و فرسودگی دیگ‌های بخار” از کار افتاده‌اند و دانش‌آموزان و معلمان این دو دبیرستان برای تحمل سرمای طاقت‌فرسا و شدید زمستانی کلاس‌ها مجبورند از پتوهایی استفاده کنند که از خانه‌های‌شان به مدرسه می‌آورند هرچند که به گفته‌ی یکی از دانش‌آموزان این دو مدرسه، این روش هم «جواب‌گوی سرما نیست».

این دانش‌آموز دبیرستان “کوثر” می‌گوید که سرمای کلاس‌ها به قدری حاد است که «حتی نمی‌شود از ماژیک‌ها استفاده کرد چون تا چند کلمه با آن‌ها نوشته می‌شود یخ می‌زنند».

یکی دیگر از دانش‌آموزان نیز در حالی که پتوی مسافرتی به دور خود پیچانده بود، به خبرنگار “مهر” گفت: «باور کنید قادر به یادگیری هیچ‌کدام از درس‌ها حتی ریاضی که بسیار برای‌مان مهم است نیستیم چون سرمای شدید اجازه فکر کردن را از ما گرفته است.»

به گفته‌ی مسوولان دبیرستان “کوثر”، دو دیگ بخار سیستم گرمایشی این دبیرستان تا کنون چند بار تعمیر شده‌اند اما «به علت پوسیدگی شدید، امکان تعمیر دوباره آن‌ها وجود ندارد».

در همین حال، “مسوول تدارکات و پشتیبانی آموزش و پرورش” شهرستان کوهدشت، مجموع اعتبار لازم برای تعمیر سیستم گرمایشی این دو دبیرستان را “۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان” برآورد کرد و گفت که «به محض رسیدن تجهیزات از تهران، کار تعمیر توسط پیمانکار انجام خواهد شد».

این در حالی است که مدیر کل “نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس” استان لرستان ضمن رد مشکل سیستم گرمایشی این دو مدرسه گفت که در بازدیدی که هفته گذشته از دبیرستان‌های کوهدشت داشته «مشکل جدی در این زمینه وجود نداشت».

حسین اسدی‌پور در عین حال از تامین اعتبار ۱۰/۸ میلیارد تومانی برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس استان لرستان خبر داد و مدعی شد که «کار استانداردسازی سیستم گرمایشی در این دو مدرسه شهرستان کوهدشت در حال انجام است» و تا پایان بهمن ماه تحویل داده می‌شود.

گفتنی است استفاده از سیستم‌های گرمایشی غیراستاندارد و فرسوده یکی از مشکلات اصلی مدارس ایران است به طوری‌که در نخستین روز دی‌ماه امسال، مرتضی رییسی، رییس “سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور” اعلام کردکه بیش از ۱۲۰ هزار کلاس درس در مناطق سردسیر کشور هم‌چنان با بخاری‌های غیراستاندارد نفتی و گازی گرم می‌شوند و “اعتبارات کافی” برای “رفع این معضل” وجود ندارد.

وی با اشاره به در نظر گرفتن ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این سازمان در سال جاری، گفت که حتی اگر این مبلغ نیز به طور کامل پرداخت شود، تنها “۴۷ هزار” کلاس درس به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز می‌شوند و هم‌چنان «۷۵ هزار کلاس با بخاری نفتی گرم خواهند شد».

در همین ارتباط، فریبرز اسماعیل‌زاده، “مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس” استان آذربایجان غربی نیز روز ۸ مهر (۳۰ سپتامبر) به خبرگزاری “فارس” گفته بود که در زمستان امسال، برای تامین گرمایش ۹ هزار کلاس درس این استان از بخاری نفتی استفاده می‌شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com