Mostafa-KarimBeigi-Memorial-1

مراسم پنجمین سال‌روز جان باختن مصطفی کریم‌بیگی، از کشته‌شدگان “عاشورای خونین” ۱۳۸۸ در تهران، با وجود بازداشت چندساعته‌ی شماری از فعالانی که قصد شرکت در این مراسم را داشتند، بر سر مزار وی در شهرستان “شهریار” برگزار شد.

ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، صبح روز جمعه (۵ دی-۲۶ دسامبر) نسرین ستوده و همسرش رضا خندان، محمد ملکی، نرگس محمدی، حسین رفیعی و چند نفر دیگر از فعالان سیاسی و حقوق بشر را در مسیر رفتن‌شان به این مراسم، متوقف کردند و بدون حکم بازداشت و با اعمال زور دستگیر و به بازداشت‌گاه اطلاعات شهریار منتقل نمودند. همگی بازداشت‌شدگان، بعد از حدود ۴-۵ ساعت، به مرور آزاد شدند.

رضا خندان ساعتی بعد از آزادی، ماجرای این بازداشت را در صفحه‌ی فیسبوک خود این‌گونه شرح داده است: «من و نسرین به اتفاق دوستی در حال رفتن به شهرستان شهریار جهت شرکت در مراسم سالگرد مصطفی کریم‌بیگی، از معترضان شبه انتخابات سال ۸۸ بودیم که به محض ورود به شهر، خودرو ما را محاصره و دوباره ما را به اتفاق دوست همراه‌مان، بدون هیچ‌گونه حکمی بازداشت کردند.»

آقای خندان با تاکید بر «خودسرانه» بودن این بازداشت، افزوده: «در محل بازداشت متوجه شدیم خانم نرگس محمدی، آقایان دکتر محمد ملکی، دکتر حسین رفیعی، رویین عطوفت و محمود صابر نیز قبل از ما بازداشت شده‌اند. آقای محمد نوری‌زاد هم در برنامه بود اما احتمالا نتوانسته بود در مراسم شرکت کند.»

وی با اشاره به ناپدیدشدن برخی از مدارک خود از جمله اصل گواهی‌نامه رانندگی‌اش در بازداشت‌گاه، اضافه کرده که «در قبال اصرار برای بازپس‌گیری، آن‌ها را تهدید کردند که در صورت ادامه به عنوان تهمت، تحت تعقیب فرار خواهند داد».

رضا خندان و نسرین ستوده پیش از این نیز در روز ۲۱ آذرماه (۱۰ دسامبر) هنگامی که قصد حضور در مقابل “کانون وکلای دادگستری مرکز” را داشتند در عملیاتی مشابه توسط ماموران وزارت اطلاعات محاصره و بازداشت شده بودند.

او در شرح ماجرای روز جمعه نوشته: «ماموری که پیش از این ما را در تهران نیز بازداشت کرده بود قبل از رسیدن به بازداشت‌گاه در حضور راننده و ماموری از اطلاعات شهریار من را تهدید کرد که پوست‌ام را خواهد کند.»

فرزند دکتر محمد ملکی نیز در شرح ماجرای بازداشت او در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته که ماموران اداره اطلاعات شهریار، بعد از توقف خودروی حامل آقای ملکی و ۴ همراه وی، با پدر ۸۱ ساله‌اش با خشونت برخورد کرده‌اند.

به نوشته‌ی عمار ملکی، پدرش «از ماموری که آن‌ها را متوقف می‌کند و می‌خواسته موبایل بازداشتی‌ها را بگیرد، کارت شناسایی می‌خواهد، و مردک با فحاشی دست پیرمرد را آنقدر می‌پیچاند تا موبایل را از دست او بگیرد».

آقای ملکی ادامه داده: «چنین وحوشی ماموران وزارت اطلاعات نظام مقدس هستند. وزارت اطلاعات دولت اعتدال!»

با وجود این برخوردها مراسم پنجمین سال‌روز جان باختن مصطفی کریم‌بیگی با حضور شماری دیگر از فعالان سیاسی و حقوق بشر و به ویژه خانواده‌های کشته‌شدگان سیاسی سال‌های اخیر برگزار شد.

در این مراسم، شهناز کریم‌بیگی مادر مصطفی، سحر بهشتی، خواهر ستار بهشتی، مادران سعید زینالی، سهراب اعرابی، افشین اصانلو، امیرارشد تاج‌میر، و نیز علی‌رضا جباری، پیمان عارف و فرهاد میثمی سخنرانی کردند و در انتهای مراسم نیز سرود‌های “ای ایران”، “یار دبستانی” و “سر اومد زمستون” خوانده شد.

به گفته‌ی شاهدان عینی، ماموران امنیتی در عین حال که از این مراسم فیلم‌برداری و عکس‌برداری می‌کردند، از شرکت‌کنندگان نیز می‌خواستند که مراسم را زودتر تمام کنند.

مصطفی کریم‌بیگی روز ششم دی‌ماه ۱۳۸۸ در جریان تظاهرات اعتراضی حامیان “جنبش سبز” در آن روز در حوالی “خیابان نوفل‌لوشاتو” تهران از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. پیکر کالبد‌شکافی‌شده‌ی او دو روز بعد به شرط سکوت خانواده‌‌اش به آن‌ها تحویل داده شد؛ هرچند که با وجود سکونت این خانواده در تهران، ماموران امنیتی اجازه دفن مصطفی کریم‌بیگی را در شهر تهران ندادند، و خانواده او مجبور شدند پیکرش را در شهریار کرج دفن کنند.

Mostafa-KarimBeigi-Memorial-2

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com