Masoud-SeyedTalebiمسعود سیدطالبی، جوان ۲۱ ساله‌ای که از مهرماه سال گذشته به دلیل فعالیت‌هایش در فیسبوک، بازداشت، و پس از آن، از سوی دادگاه به ۱۵ سال حبس محکوم شده بود، در حکمی تازه با پنج سال حبس بیشتر روبه‌رو شده است.

آن‌گونه که وب‌سایت “کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران” از قول “یک منبع آگاه” نوشته، “محمد مقیسه‌ای” قاضی شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، روز ۲۹ آذرماه، در دادگاهی که برای رفع نقص پرونده مسعود سیدطالبی تشکیل شده بود، با افزودن اتهام “توهین به مقدسات” به اتهامات قبلی او، این جوان را به پنج سال زندان دیگر و در مجموع به “۲۰ سال زندان” محکوم کرد.

به گفته‌ی این “منبع”، وکلای آقای سیدطالبی امیدوار بودند که در بررسی دوباره، حکم او “کمتر” شود اما «قاضی مقیسه که خودش متهم را از اتهام توهین به مقدسات تبرئه کرده بود این اتهام را دوباره به حکم اضافه کرد».

“کمپین بین‌المللی حقوق بشر” این اقدام قاضی شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب را “نقض فاحش قانون” دانسته و افزوده است: «قاضی در این مرحله از نظر قانونی قادر نیست اتهامی را که در کیفرخواست مطرح شده اما در حکم وجود ندارد، مجددا به حکم اضافه کند. او فقط باید حکم حاضر را مورد بررسی قرار می‌داد.»

مسعود سیدطالبی، متولد سال ۱۳۷۲، اهل تهران و دانشجوی رشته مهندسی برق-قدرت “دانشگاه آزاد اسلامی تهران” است. او روز یکم مهرماه سال گذشته در منزل شخصی‌اش توسط ماموران “قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران” دستگیر شد.

وی یکی از هشت متهم پرونده موسوم به “فعالان فیسبوکی” به شمار می‌رود که خردادماه امسال از سوی شعبهٔ ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی مقیسه به ۷ تا ۲۰ سال حبس محکوم شدند.

آقای سیدطالبی و هفت متهم دیگر این پرونده به دلیل نوشته‌ها و عکس‌هایی که در صفحه‌های فیسبوکی‌شان منتشر می‌کردند، به “توهین به مقدسات”، “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی”، “توهین به رهبر و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی”، “فعالیت تبلیغی علیه نظام”، “توهین به سران سه قوه جمهوری اسلامی” و “انتشار تصاویر مبتذل از طریق اینترنت” متهم شده شده بودند.

بر اساس احکام صادرشده از سوی شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برای این هشت نفر، رویا صابری‌نژاد نوبخت و امیر گلستانی، هر یک به ۲۰ سال حبس، مسعود قاسم‌خوانی به ۱۹ سال و ۹۱ روز، فریبرز کاردارفر به ۱۸ سال و ۹۱ روز، مسعود سیدطالبی به ۱۵ سال، امین اکرمی‌پور به ۱۳ سال، مهدی ری‌شهری به ۱۱ سال، و نغمه شاهسوندی شیرازی به ۷ سال و ۹۱ روز حبس، محکوم شدند.

در میان این ۸ نفر تنها خانم شاهسوندی شیرازی با قرار وثیقه آزاد بوده ۷ نفر دیگر پس از هفته‌ها و ماه‌ها بازداشت در سلول‌های انفرادی بند دو-الف سپاه پاسداران در زندان اوین، اکنون در بند ۳۵۰ این زندان، و نیز زندان زنان تهران در قرچک ورامین نگهداری می‌شوند.

گفتنی است اوایل آذرماه امسال شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران با نقض رای صادرشده در دادگاه بدوی، پرونده این هشت زندانی را برای رفع نقص به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران ارسال کرد.

صدور حکم ۲۰ سال حبس برای مسعود سیدطالبی در حالی است که به تازگی حکم اعدام سهیل عربی، جوانی که به خاطر مدیریت چند صفحه‌ی فیسبوکی با اتهام “سب‌النبی” روبه‌رو و به اعدام محکوم شده، از سوی “دیوان عال کشور” تایید شده است.

این حکم به دنبال درخواست اعاده‌ی دادرسی وکلای آقای عربی در حال حاضر متوقف شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com