Aali-Payam-Evin

شعبه‌ی ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران با رد درخواست تجدیدنظر محمدرضا عالی‌پیام، محکومیت ۱۵ ماه حبس این شاعر و طنزپرداز منتقد را عینا تایید کرد.

آقای عالی‌پیام پیش‌تر در آخرین روزهای تیرماه امسال، از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به مجموعه اتهامات “اهانت به مقدسات اسلام”، “اهانت به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی”، “اهانت به مراجع مسلم تقلید” و “اهانت به رهبر جمهوری اسلامی” مجموعا به یک سال و سه ماه حبس محکوم شده بود.

او هم‌چنین در کیفرخواست صادرشده از سوی دادستانی تهران در دادگاه بدوی، به «سیاه‌نمایی علیه نظام جمهوری اسلامی و تحریک مردم به عدم مشارکت در انتخابات» متهم شده بود.

محمدرضا عالی‌پیام که حرفه‌ی اصلی‌اش فیلنامه‌نویسی و فیلم‌سازی است در سال‌های دهه‌ی هفتاد خورشیدی از سوی وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ممنوع از فعالیت سینمایی شد. او که در تمام این سال‌ها به سرودن و نگارش اشعار و نوشته‌های طنز در نشریات کشور مشغول بود، پس از انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در خردادماه ۱۳۸۸ و اعتراض‌ها به نتایج این انتخابات، با انتشار سروده‌هایش در شبکه‌های اجتماعی، شهرتی دوچندان یافت.

وی روز ۲۴ مردادماه ۱۳۹۱ و پس از انتشار یک دوبیتی در صفحه‌ی فیسبوک خود که کم‌توجهی «صداوسیما» به آسیب‌دیدگان و قربانیان زلزله‌ی “اهر و ورزقان” را در مقابل دخالت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی قرار داده بود، با هجوم نیروهای امنیتی به منزلش بازداشت شد و چهار هفته بعد (۱۹ شهریور ۹۱) با قرار وثیقه‌ی ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد گردید.

این طنزپرداز پرطرفدار در آن شعر گفته بود:

«کی گفته که ما دولت راحت طلبیم؟/در فکر گرفتاری خلق عربیم/این قدر نگویید اهر زلزله شد/فعلن که گرفتار دمشق و حلبیم»

گفتنی است با تایید محکومیت حبس آقای عالی‌پیام در دادگاه تجدیدنظر، این حکم قطعی شده و در مرحله‌ی اجرا قرار گرفته است.

او پیش‌تر در واکنش به صدور حبس برای خود در دادگاه بدوی در صفحه‌ی فیسبوکش نوشته بود: «منتظر اشعار من از داخل زندان باشید.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com