نیسان نیوز: از چندین ماه پیش، یک شرکت معدن سنگ در نزدیک “آتشکده‌ی سیاهگل ایلام” فعالیت می‌کند و به همین علت، احتمال نابودی این آتشکده وجود دارد.

به گزارش نیسان نیوز، فعالیت معادن سنگ در ایلام، آثار تاریخی این شهر را در معرض خطر قرار داده و آتشکده‎‌ی سیاهگل نیز یکی از آثاری است که در نتیجه‌ی فعالیت این شرکتها، در معرض نابودی قرار دارد.

مدافعان میراث فرهنگی و کارشناسان این بخش، ده‌ها بار مخالفت خود را با فعالیت این معدن‌ها ابراز کرده و برای توقف فعالیت این معادن و حفاظت مناطق اطراف این آتشکده تلاش کرده‌اند.

بیشتر آثار تاریخی ایلام به علت فعالیت معادن سنگ و تعدادی شرکت در معرض تخریب ونابودی قرار دارند.

آتشکده‌ی سیاهگل یکی از آثار دوره‌ی ساسانی است که در ۲۵ کیلومتری شهرستان ایوان و در منطقه‌ای به همین نام در حاشیه‌ی جنوبی رودخانه‌ی پرآب گنگیر قرار گرفته است.

این اثر سالم‌ترین آتشکده شناسایی شده استان ایلام است که در نوع خود بی‌نظیر بوده و از اهمیت زیادی در مطالعات باستان‌شناسی برخوردار است. آتشکده، دارای چهار پایه و یک سقف گنبدی و نیز در اطراف دارای راهروی جهت نیایش است که متأسفانه در سالهای اخیر بر اثر عوامل طبیعی و انسانی تخریب شده است و فقط آثاری از این راهرو وجود دارد.

مصالح ساخت این آتشکده از گچ نیم‌کوب و قلوه‌سنگهای رودخانه‌ای تشکیل شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com