بررسی هفتگی حقوق بشر در ایران
narges-mohammadi.jpg

بخشی از رویداد های مهم در هفته گذشته عبارت است از : تا یید حکم اعدام سهیل عربی، حمله به زنان در جهرم، حمایت زندانیان سیاسی از اعتصاب زندانیان کرد، بازداشت فعالان محیط زیست در کردستان ، پروژه زن ستیزی درجمهوری اسلامی ایران و ….

حکم اعدام سهیل عربی نمونه ای از سرکوب دگر اندیشان

در هفته گذشته سهیل عربی عکاس ۳۰ ساله به اتهام دشنام به پیامبر (سب النبی) به اعدام محکوم شده است.
سهیل عربی، فعال فیسبوکی متاهل و دارای دختری ۵ ساله است. وی مدیریت چندین صفحه در شبکه اجتماعی فیس بوک را بعهده داشته و در آنها مطالبی را که عمدتا کپی از سایتها و صفحات دیگر بود، منتشر می کرده است.حکم وی در دیوان عالی کشور تایید و پرونده وی به اجرای احکام شعبه ۷۶ کیفری استان ارسال شد.
سهیل عربی از فعالان در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک بوده که مطالبی را در نقد دولت و بعضا با رویکرد طنز منتشر می کرده است. این زندانی عقیدتی، از جمله قربانیان پروژه سال گذشته اطلاعات سپاه برای برخورد با شهروندان فعال در فیس بوک است.
سهیل عربی و وکیلش با اعتراض به اتهام سب النبی، مکررا این اتهام را رد کرده اند.
وی هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری می شود.

اولیای دم از قصاص گذشتند ،
ولی حکم به صورتی دیگر اجرا شد

در هفته گذشته دستکم ۹ زندانی در زندان های مختلف اعدام شدند و در این بین «م. ق» که در زمان وقوع جرم ۱۸ سال داشت ، به موجب حکم صادره از شعبه پنجم دادگاه کیفری استان خراسان که مورد تأیید شعبه یازدهم دیوان عالی کشور قرار گرفته است به اتهام قتل عمد به قصاص محکوم شد.
دادستان شهرستان جغتای در این ارتباط گفت: با توجه به اینکه اولیای دم مقتول بر حسب رضایتنامه رسمی از قصاص نفس صرف نظر و رضایت خویش را اعلام کردند در ارتباط با این پرونده قرار “موقوفی اجرا ” صادر شد و در نتیجه در ارتباط با مجازات اعدام به علت اعمال غیر اخلاقی، محکوم تقاضای عفو کرد که تقاضای وی در کمیسیون استان خراسان رضوی مردود شناخته شد و مورد مخالفت قرار گرفت.
این اعدام که پنجشنبه ۶ آذر در ملاء عام در شهرستان جغتای اجرا شد، نکات مبهمی فراوانی دارد. دادستان شهرستان جغتای در خصوص اعمال غیر اخلاقی که متهم بخاطر آن اعدام شده هیچ توضیحی ارائه نداد .

حمایت زندانیان سیاسی از زندانیان اعتصابی کرد

در پی ادامه اعتصاب ۲۹ زندانی کرد در زندان ارومیه جمع زیادی از زندانیان کرد وغیر کرد در چند زندان کشور برای اعلام همبستگی با این زندانیان وارد اعتصاب غذا شدند.
همچنین مسئولان زندان دریای ارومیه، منصور آروند، زندانی کُرد محکوم به اعدام را که به همراه ٢٨ زندانی دیگر دست به اعتصاب غذا زده بود، به صورت ناگهانی به زندان شهر مهاباد تبعید کردند و جو امنیتی بر زندان ارومیه حاکم است .
۲۹ تن از زندانیان سیاسی در بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه از روز پنجشنبه ۲۹ آبان ماه در اعتراض به عدم تفکیک جرایم و برخی دیگر از مشکلات صنفی خود دست به اعتصاب غذا زده اند. اسامی آن ها عبارت است از: علی افشاری، جعفر افشاری، ولی افشاری، حبیب افشاری، منصور آروند، کیهان درویشی، شیرکو حسن پور، محمد عبداللهی، خزر رسولی راد، سامان نسیم، امیر ملادوست، سیروان نژاوی، جعفر میرزایی، ابراهیم رضاپور، محمد عبدالبخت، عبدالله اصغری، عرفات اصغری، عبدالرحمان سلیمان، سیدسامی حسینی، عبدالله حمودی، احمد تمویی، عثمان مصطفی پور، بهروز آلخانی، مصطفی الرحمان، یوسف کاکه ممی، سیدجمال محمدی، علیرضا رسولی، شورش افشاری، مصطفی داوودی.

بازداشت فعالان محیط زیست در کردستان

در هفته گذشته ٩ فعال محیط زیست در کردستان دستگیر وبه بازداشت گاه های اداره اطلاعات سپرده شدند .
یکی از بازداشت شدگان خبات منگوری دبیر انجمن حفاظت محیط ‌‌زیست مهاباد است که از٩ روز قبل بازداشت شده بود، تا این لحظه از سرنوشت وی اطلاعی در دسترس نیست.
خبات منگوری ٣٠ ساله فرزند سلیمان به دلیل شرکت در تجمع اعتراضی در رابطه با اهانت و توهین مرکز صدا و سیمای مهاباد نسبت به حسن زیرک خواننده ملی کُرد، توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده است.
این فعال محیط زیست که از سوی نیروهای وابسته به حفاظت اطلاعات شهر مهاباد بازداشت شده، بلافاصله به نهادهای امنیتی شهر ارومیه انتقال یافته است.
در ادامه بازداشت فعالان کُرد در شهر مهاباد، سوران یاهو به همراه کامیار ناظمی نیز بازداشت شدند ، تاکنون دلیل بازداشت و اتهام این فعال کُرد به طور رسمی اعلام نگشته، اما گفته می شود که وی به “اقدام علیه امنیت ملی” متهم شده است.

بازداشت شهروندان بهایی در ارومیه

مجموع گزارشهای دریافتی نشان می دهد که در هفته گذشته، سرکوب شهروندان بهایی رو به افزایش نهاده است. در همین رابطه ماموران اداره اطلاعات ارومیه روز شنبه ۸ آذر ماه دو شهروند بهایی به نام های نوشین میثاقی و سهیلا اقدسی را در منازل شخصی بازداشت و برای اجرای حکم به زندان ارومیه منتقل کردند. قابل ذکر است این دو شهروند بهایی به اتهام تبلیغ علیه نظام به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده اند. چندی قبل، این دو شهروند بهایی به صورت تلفنی جهت اجرای حکم احضار شده بودند که به دلیل عدم احضار رسمی خود را به زندان معرفی نکردند.

ادیب شعاعی راهی زندان شد

روز شنبه در شهر مشهد ادیب شعاعی خود را برای اجرای محکومیت ۶ ماهه به زندان وکیل آباد معرفی کرد. وی ۱۵ مهر ۱۳۹۱ در منزل شخصی خود توسط ماموران امنیتی بازداشت و پس از مدتی با قید وثیقه آزاد شد.

مهتاب افشاری، از مربیان عرفان حلقه بازداشت شد

روز پنج شنبه، ۶ آذر، مهتاب افشاری، از مربیان عرفان حلقه در محل برگزاری کلاسهایش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.با توجه به این که ماموران مذکور، لباس شخصی بر تن داشتند، از ارگان بازداشت کنندهی افشاری اطلاعی در دست نیست.همچنین در حین بازداشت وسایل شخصی نامبرده منجله لپ تاپ، کتابها و جزوات ضبط شده است. شایان ذکر است که تا لحظهی تنظیم این خبر اطلاعی از وضعیت و اتهامات وارده به مهتاب افشاری به دست نیامده است.

کارگری

کار بدون مزد در جمهوری اسلامی
یکی از کارگران سد بنیر به خبرنگار کُردپا اعلام کرد: کارگران سد بنیر در حالی توسط کارفرما تا اردیبهشت سال آینده به مرخصی اجباری فرستاده شدهاند که کارفرما از پرداخت حقوق معوقه چهارماه گذشته کارگران نیز امتناع می کند.
۴۵٠ کارگر در سد بنیر مشغول کار هستند، که طی چهار ماه گذشته تنها حقوق ٩٠ تن از کارگران این سد پرداخت شده است.
کارگران معادن زغال سنگ البرز شرقی در استان سمنان نیزاز تعویق بیش از ۲ ماه حقوق ۱۴۰۰ کارگر شاغل در این واحد معدنی، به دلیل آنچه از سوی کارفرما کمبود منابع مالی عنوان می شود خبر دادند.
به گزارش ایلنا : علاوه بر تعویق ۲ ماه حقوق کارگران، حق بیمه ۱۴۰۰ کارگر این واحد معدنی با تاخیر چند ماهه به تامین اجتماعی پرداخت می شود.
«رحمان عجم» نماینده کارگران معدن البرز شرقی درباره جزئیات مشکلات صنفی این کارگران به ایلنا گفت: معوقات حقوقی کارگران مربوط به مهر و آبان سال جاری است. علاوه بر ۱۴۰۰ کارگر تعداد ۵۵ راننده اتوبوس و کامیون نیز سه الی چهار ماه است که دستمزدشان را دریافت نکرده اند.

زنان

پروژه های زن ستیزی درجمهوری اسلامی ایران
بازداشت فعالان حقوق زنان هم چنان ادامه دارد ، ناهید گرجی ، مهدیه گلرو و ده ها تن از زنان فعال مدنی همچنان تحت بازداشت جمهوری اسلامی قرار دارند. بر پایە گزارش های منتشر شدە، روز چهارشنبە ۵ آذر، منیژە صادقی از فعالان مدنی و مدافع حقوق زنان و کودکان، توسط نیروهای لباس شخصی ادارە اطلاعات شهر سنندج بازداشت شد.
حمله گروهی ناشناس با چاقو و مجروح کردن شش زن که پنج تن از آنها دانشجو بودند در شهر جهرم استان فارس٬ جو روانی این شهر را نا آرام کرده است. این حملات در روزهای گذشته رخ داد و مسئولان امنیتی و انتظامی استان فارس هم از دستگیری عوامل آن خبر داده اند.
برخی گزارش ها حاکی از آن دارد که تعداد زنان قربانی این حملات حدود ۱۲ تن است که مسئولان دولتی تاکنون این گزارش ها را تائید نکرده اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com

مطلب را به بالاترین بفرستید

این مطلب خلاف آیین نامه تریبون است؟ آن را به ایمیل tribune@radiozamaneh.com گزارش کنید