dfg74df65g44f4f

روزنامه کیهان و وبسایت رجانیوز نسبت به لغو سخنرانى حسین شریعتمداری (نماینده ولىّ فقیه در روزنامه‌ى کیهان) و برخى چهره‌هاى جبهه پایدارى در دانشگاهها اعتراض کرده و آن را مغایر آزادى بیان دانسته‌اند.

رجانیوز، ارگان “جبهه پایدارى” تصویرى را منتشر کرد که در آن، هوادارانش بر پلاکاردى خطاب به حسن روحانى نوشته بودند: «دانشگاه، پادگان نیست».

خبرگزارى فارس دیروز نوشت برخى دانشگاهها به تعدادى از چهره هاى مخالف دولت، اجازه‌ى سخنرانى نداده اند.

رضا صراف، معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت که این دانشگاه با سخنرانى حسین شریعتمداری، موافقت نکرد. دانشگاه صنعتى قم نیز به بسیج دانشجویى اجازه نداد نشست امروزش را با سخنرانى حمید رسایى، عضو فراکسیون جبهه‌ى پایدارى در مجلس برگزار کند. سخنرانى محمود نبویان، دیگر عضو این فراکسیون هم در دانشگاه آزاد اراک لغو شد. بسیج دانشجویی دانشگاه هنر اسلامی تبریز هم اعلام کرد که  قرار بود سخنران مراسم امروز، منصوره کرمی، همسر مسعود علی محمدی که شهید انرژى هسته‌اى خوانده مى‌شود باشد اما دانشگاه تبریز به آنها اجازه‌ى برگزارى نداد.

چرا صداها را در سینه حبس می‌کنند؟

روزنامه کیهان اما در واکنش به لغو این سخنرانى ها طى گزارشى مواضع اصولگرایان را در “دفاع از آزادى بیان” منتشر کرد؛ بنا بر این گزارش، علی‌اکبر ناصری، نماینده بابل با غیراصولی خواندن ممانعت از سخنرانی مدیر مسئول کیهان گفت: فضای دانشگاه‌ها نباید به گونه‌ای باشد که از سخنرانی شخصیت‌های انقلابی چون حسین شریعتمداری که دارای دیدگاه‌ها و نظراتی در راستای نظام و انقلاب هستند، ممانعت به عمل آید.

همچنین قاسم جعفری، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس نیز با اشاره به لغو سخنرانی حسین شریعتمداری گفت: دلیلی ندارد که از شنیدن اظهارنظرهای متفاوت در دانشگاه جلوگیری شود، به خصوص که در این مورد خاص فرد سخنران معمولاً آرام صحبت می‌کند و جلوگیری از سخنرانی چنین افرادی با اعتدال و آزادی بیان سازگار نیست.

در همین رابطه روح‌الله حسینیان ضمن انتقاد از لغو سخنرانی حسین شریعتمداری گفت: دولت به خاطر این بدعت باید اقدامی بیش از عذرخواهی انجام دهد و جلوی این سخت‌گیری‌های بی‌مورد را بگیرد.

 علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز در همین رابطه گفت: برخی مدعیان «آزادی بیان» هرکجا آزادی بیان با منافع و مواضعشان تضاد داشت صداها را در سینه حبس می‌کنند.

وی با یادآوری شعار «دانستن حق مردم است»که در سالهای پیش سر داده می‌شد، اظهار داشت: کسانی که این شعار را سر میدادند خود دیکتاتورهای کوچکی بودند که راضی نمی‌شدند مردم از واقعیات باخبر شوند.

وی با اشاره به شعار این افراد بر اینکه «ما اهل گفت‌وگو هستیم»بیان داشت: این افراد حتی با آن طرف آبی‌ها هم گفت‌وگو میکنند اما حاضر به گفت‌وگوی علمی با مخالفان داخلی خود نیستند.

سلیمی تصریح کرد: قطعاًتاریخ درباره برخی مدعیان آزادی بیان قضاوت خواهد کرد اما اینها منتظر باشند که روزی با حرکت دانشجویان از صحنه خارج شوند.

انتقاد از آزادى “شعارهاى دانشجویان”

این در حالى است که رادیو وتلویزیون ایران دیروز در انتشار خبر سخنرانى حسن روحانى تلاش کرد تا صداى شعارهاى دانشجویان را از گزارش این برنامه حذف کنند؛ اما حجم شعارها به اندازه‌اى بود که شنوندگان رادیو، صداى حمایت دانشجویان از رهبران اعتراضات سال ٨٨ را شنیدند.

خبرگزارى فارس هم از شعار به نفع “سران فتنه” در حضور و تایید حسن روحانى انتقاد کرد.

حسن روحانی دیروز در پاسخ به خواست دانشجویان برای رفع حصر از رهبران جنبش سبز و وعده‌ای که دراین زمینه داده بود گفت عهد ما با شما شکستنی نیست.

به گزارش کلمه، شعارهای «یا حسین، میرحسین» دانشجویان هنگامى که با فریاد های «مرگ بر موسوی» از سوی یک اقلیت چند نفره رو به رو شد، رییس جمهور گفت «عده‌ای تازه به دوران رسیده لازم نیست نسبت به آینده و ارزش‌های اسلام و انقلاب دل‌نگران باشند.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com