Nastaran-Naeimi

طی ماه جاری حکم اعدام سهیل عربی، فعال فیسبوکی به اتهام سب النبی و ائمه اطهار در دیوان عالی کشور تایید و پرونده وی به اجرای احکام ارسال شد.

خبرگزاری هرانا در این رابطه گفتگویی با نسترن نعیمی همسر این زندانی محکوم به اعدام انجام داده است که در زیر می‌خوانید:

خانم نعیمی علی رغم اینکه می‌دانم تکرار حرف‌هایی که قبلا زده‌اید ممکن است کمی دشوارباشد ولی اگر ممکن است مقداری اطلاعات در خصوص آخرین وضعیت پرونده آقای عربی به ما بدهید.

پرونده فعلا در حالت قبلی است و اطلاعات جدیدی ندارم با این تفاوت که علی رغم ارائهٔ درخواست اعادهٔ دادرسی هنوز درخواست ما ثبت نشده است ولی امیدوار هستیم که به اعادهٔ دادرسی ما پاسخ داده شود و بتوانیم ثابت کنیم که پرونده روال قانونی خود را طی نکرده است. ما به قضات دستگاه قضایی امید داریم. یعنی امیدواریم که دادرسی عادلانه‌ای در مورد پروندهٔ سهیل صورت گیرد و این حکم واقعا ناعادلانه شکسته شود و خبر خوشی به دست همهٔ ما برسد.

من هم امیدوارم. اگر امکان دارد بفرمایید که فعالیت‌های سهیل به جز ابراز عقیده در جامعهٔ مجازی فعالیت‌های دیگری نیز بوده است یا خیر؟

بله. سهیل فعالیت‌هایی داشته است و این نکته را قبول دارم. سهیل بابت تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری سه سال حکم حبس از آقای صلواتی دریافت کرده بود و همچنین بابت صفحه‌ای که در فیس بوک داشت و در آن ابراز نظر می‌کرد. البته صرفا در مورد مسائل اجتماعی و سایر مسائل روزمره مثلا در مورد کودکان کار و گرانی که در مورد این مسائل پست‌هایی ارسال می‌کرد که این صفحه هنوز باز بوده و می‌توانید مسائلی را که در آن موارد مطالبی ارسال می‌شد مشاهده کنید. ولی حرف ما این است که اتهام سب النبی بر اساس مطالب صفحهٔ فیس بوکی دیگری است که علاوه بر سهیل مدیران دیگری داشته است و گذشته از آن مطالب مندرج در آن صرفا کپی پیست بوده است و صرف عصبانیت و ناآگاهی از عواقب اینگونه فعالیت‌ها به انجام آن مبادرت ورزیده است که عامل اصلی آن ناآگاهی است که خودِ این امر باعث شکسته شدن این حکم خواهد شد. علاوه بر ناآگاهی نکته دیگر اینست که مطالب توسط سهیل تهیه نشده بوده است و یا کاریکاتورهای پست شده توسط ایشان طراحی نشده است و صرفا جنبهٔ کپی پیست داشته است. آیا به این علت باید چنین حکمی صادر شود؟ این امر متناقض با قوانین است.

ایشان نخستین بار در چه تاریخی بازداشت شدند؟

سهیل دقیقا در شانزدهم دی ماه سال پیش (۱۳۹۲) بازداشت شد.

مدت بازجویی‌های ایشان چقدر به درازا انجامید؟

سهیل توسط اطلاعات سپاه دستگیر شد و تا جاییکه من می‌دانم چهار هفته در بند ۲/الف و چهار هفته هم در بند ۲۰۹ اوین در بازداشت بود. و پس از آن به بند ۳۵۰ منتقل شد.

در حال حاضر هم ایشان در بند ۲/الف هستند، درست است؟

بله من امروز هم نوبت ملاقات دارم و در حال رفتن به اوین هستم.

آیا می‌توانید راجع به نحوهٔ بازداشت اطلاعاتی در اختیار ما بگذارید؟

سهیل بین ساعت شش تا هشت صبح در منزل بازداشت شد. حکم جلب سهیل همراه ایشان نبود ولی برگهٔ بازرسی منزل را در اختیار داشتند و همچنین حکم مصادرهٔ اموال. کامپیو‌تر و دوربین عکاسی و فیلمبرداری و هارد دیسک و کلید‌های یو اس بی‌و غیره را ضبط کردند. البته بعدا این وسایل را تحویل دادند منتها همهٔ اطلاعات از روی آن‌ها پاک شده بود.

آیا روند بازداشت معمول و محترمانه بود؟

تا جاییکه من حضور داشتم رفتار ایشان محترمانه بود. ولی باز هم می‌گویم که حکم بازداشت سهیل را در اختیار نداشتند. همینطور عنوان کردند که سهیل را فقط برای چند پرسش و پاسخ کوتاه بازداشت می‌کنند. علت اینکه من نیز تاکنون سکوت کرده بودم این بود که هر روز انتظار بازگشت او را می‌کشیدم. هنوز تعجب می‌کنم که چرا پروندهٔ سهیل به این سمت و سو سوق پیدا کرده است!

آیا خبر تازه‌ای در مورد اعادهٔ دادرسی به شما رسیده است یا خیر؟

– ببینید خبری که بطور مستقیم در مورد پذیرفتن اعادهٔ دادرسی به ما رسیده باشد موجود نیست. ولی همهٔ وکلا در تلاش هستند که قاضی را متقاعد بنمایند و ما به این موضوع امیدواریم. ما امید داریم که اعادهٔ دادرسی پذیرفته شود و تا اینجا ارجاع پرونده به شعبهٔ ۳۴ پذیرفته شده است. امیدوارم که اعادهٔ دادرسی مورد پذیرش قرار گیرد تا بتوانم خبرهای خوشی برای مردم داشته باشم.

طبعا تایید می‌کنید که قبل از صدور حکم نهایی اطلاع رسانی نکرده بودید و پیرامون وضعیت سهیل با جایی تماس برقرار نکرده بودید؟

بله. زیرا من واقعا امید به عادلانه بودن روندهای قوهٔ قضائیه داشتم و هنوز هم اعتقاد دارم که این قضیه باید در داخل کشور حل شود و من احساس می‌کنم که سیاسی شدن پرونده بر روی روند دادرسی تاثیرگذار بوده است. ولی امید من آنست که قضات عادلی که در داخل داریم به داد ما برسند.

پس بنابه درخواست شما فعلا از انعکاس بین المللی پرونده تا حد امکان خودداری می‌کنیم.

-اگر مایل هستید می‌توانید نهادهای حقوق بشری را در جریان قرار بدهید اما بخواهید که حداقل تا زمان روشن شدن تکلیف درخواست اعادهٔ دادرسی واکنشی نشان ندهند. از طرف من شما امین هستید که در این زمینه اطلاع رسانی نمایید ولی از انعکاس رسانه‌ای آن تا زمان نا‌امید شدن ما از دریافت پاسخ‌های داخلی خودداری کنید.

– خیلی ممنون از وقتی که به من دادید. مطمئن هستم که خبرهای خوشی در مورد سهیل خواهید شنید.

-امیدوارم که اینگونه باشد. خیلی لطف کردید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com