Gheysarبینش بلور (قیصر) خواننده پاپ مقیم نروژ چند سالی است که به ایران رفت و آمد می کرده، بدون هیچ مشکلی. این ماه اما بخت با او یار نبود و رسانه ها خبر دادند که ممنوع الخروج شده و در فرودگاه امام خمینی تهران به او گفته اند به جای خارج از کشور برود دادسرای عمومی تهران.

بینش بلورمتولد خرداد ماه ۱۳۴۹ است و پرستاری خوانده. از شانزده سالگی با خانواده اش به نروژ نقل مکان کرد و اکنون به ایران برگشته تا به گفته خودش فعالیت های هنری اش را در ایران پیگیری کند.

او اولین خواننده ای نیست که این سال ها به ایران رفته، بیژن مرتضوی، حبیب هم رفتند، بی حاشیه یا با حاشیه. برخی نوشتند معین و شماعی زاده هم رفته اند ایران و سری زده اند به وطن.

بعد از انتشار خبر ممنوع الخروجی قیصر، سعی کردم با پدرش در تهران صحبت کنم. تلاشم بی فایده بود. آزیتا، همسر بینش بلور که او هم پرستار است، همراه دختر و پسرش آیلین و آرین در آمریکا هستند. اولین کسی که موفق شدم با او حرف بزنم، مدیر مغازه فست فودی که در شهر اسلو، پایتخت کشور نروژ بود که به نام بینش بلور دایر است. او گفت موضوع ممنوع الخروجی وی دروغ است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

با یک آهنگسازی مقیم نروژ که با قیصر همکاری داشته هم موفق می شوم صحبت کنم. او به رفت و آمد سال های قبل اشاره می کند و می گوید: “قیصر بیزنس خودش را دارد، ممکن است به دلیل مسائل مالی و مشکلاتی که در رابطه با بیزنسش داشته ممنوع الخروج شده، نه به دلیل خوانندگی و فعالیت هنریش.” او در میانه حرف هایش به حسن شماعی زاده اشاره می کند که بدون مشکل به ایران رفته و برگشته است.

حسن شماعی زاده در گفتگو با ایران وایر این موضوع را تکذیب کرده و می گوید: “من از بهمن سال ١٣۵٧ در امریکا هستم، یعنى ٣۶ سال ودر ٣٣ سال گذشته ممنوع الورود و ممنوع الخروج هستم از کشورم.”

شماعی زاده ۷۲ ساله است و علاوه منع رفت و آمد به ایران، با مشکلات دیگری هم در این سال ها دست و پنجه نرم کرده است: “اموال من که مصادره شده هیچ، حتى اموال زنم و حتى خانه اى که مادرشان برایشان خرید و به اسمشان کرد مصادره شده است. رأى دادگاه انقلاب توسط آقاى نیرى صادر شده ، ایشان براى جرم من از عبارت «شغل کثیف خوانندگى» استفاده کرده اند.”

کوجی زادوری که تاکنون بیست موزیک ویدئو برای بینش بلور تهیه کرده است در گفتگو با ایران وایر تاکید می کند که قیصر حداقل در طول ده سال گذشته ۱۰ بار به ایران رفت و آمد می کرده و هیچ گاه اتفاقی برای او ایجاد نشده است.

او این خواننده پاپ را فردی عاشق ایران و خانواده اش معرفی می کند: “هر بار که بینش بلور به ایران می رفت از من هم می خواست که با او بروم ایران.”

به گفته این تهیه کننده، سال گذشته دانش، برادر بینش بلور از دنیا رفت و این مساله تاثیر ناخوشایندی بر روحیه وی گذاشته است. زادوری از علاقه بینش بلور به بازیگری می گوید: “بینش بلور می گفت با مسعود کیمیایی در این زمینه ملاقات کرده است.”

شهبال شب پره، پایه‌گذار گروه پاپ بلک کتز نیز در این زمینه به ایران وایر می گوید:« سال هاست که خوانندگانی که سیاسی نیستند به ایران رفت و امد می کنند.»

او موضوع رفتن بینش بلوربه ایران را موضوع تازه ای نمی داند: “خوانندگانی مثل بیژن مرتضوی و حتی هوشنگ توزیع، شوهر شهره اغداشلو هم چند سال است که به ایران رفت و آمد می کنند.” شب پره برای مثال به پیروز پاینده آزاد اشاره می کند که ماه گذشته به ایران رفته بود. خواننده ای که در دوبی می خواند و همیشه در رفت و آمد به ایران است. شهبال شب پره در ادامه از ناهید، خواننده ای که چند سال پیش در لوس انجلس فعال بود نام برد که اکنون نزدیک به ده سال است در ایران زندگی می کند.

او همچنین شنیده که نصرالله معین، یکی دیگر از خوانندگان مقیم لوس انجلس هم به ایران رفته و چندی پیش به امریکا بازگشته است. ایران وایر این موضوع را از دفتر کار معین سوال کرد و آنها این موضوع را تکذیب کردند و گفتند معین هرگز نه امسال و نه سال های گذشته به ایران نرفته است.

شب پره تمایلی به رفتن به ایران ندارد: “بحث جرات نیست. سال ۱۹۸۴ در اوج روزگار خوشی با خانواده ام ایران را ترک کردیم الان دلیلی ندارد که به ایران بروم همه خانواده من اینجا هستند.”

او در عین حال، از بی حساب و کتاب بودن برخی برخوردها یاد می کند: “محمد خردادیان، پنچ شش بار به ایران رفت، یکباره او را گرفتند، ایران که حساب و کتاب و قانون درستی ندارد، امروز طرف را می گیرند فردا نخواستند نمی گیرند.” خردادیان ۲۲ فروردین ۱۳۸۱ برای دیدار پدر بیمارش به ایران رفت – البته در مصاحبه‌ای دیگر مدعی شد که بخاطر عشق به یک پسر ۲۱ ساله به ایران بازگشته است-، او هنگام بازگشت در فرودگاه مهرآباد تهران بازداشت شد به مدت ۲۱ روز در زندان انفرادی بود و سپس به زندان اوین منتقل شد. در آنجا نیز به مدت ۴۰ روز نیز زندانی بود. وی در آن زمان گفته بود که متحمل «شکنجه‌های روحی فراوان» شده‌است.

درنهایت این رقصنده به جرم «اشاعهٔ فساد بر روی زمین» به دادگاه انقلاب تهران فرستاده شد. قاضی دادگاه وی را به مجازات شلاق و مدت ۱۰ سال«ممنوع‌الخروج» بودن از ایران محکوم کرد. سرانجام وی با اعتراض به این حکم و تجدید نظر در آن توانست از ایران خارج شود.

حبیب محبیان یکی دیگر از خوانندگانی است که سال ۱۳۸۸ در دولت محمود احمدی نژاد به ایران بازگشت و در رامسر اقامت گزید. بازگشت او به ایران واکنش‌های متفاوتی برانگیخت. در آن زمان برخی سایت‌ها در ایران نوشتند که چون او از معدود خواننده‌های خارج از کشور است که فعالیت سیاسی علیه حکومت نداشته، به همین دلیل دولت احمدی‌نژاد از بازگشتش به ایران استقبال کرده است.

این خواننده موسیقی پاپ پس از بازگشت به ایران درخواست مجوز انتشار آلبوم جدید خود را به وزارت ارشاد داد اما موفق به دریافت مجوز نشد. تا این که تارنمای بهارنیوز دی ماه ۱۳۹۱نوشت که حبیب با ارائه البومی به نام«محکوم» و همکاری با محمد حسین خزعلی (پسر آیت الله خزعلی، عضو سابق فقهای شورای نگهبان) که با نام هنری سمیر زند فعالیت می کند، موفق به دریافت مجوز شده است. او ۹ مرداد ماه امسال قطعه‌ای به نام «الله اکبر» را که برای مردم غزه ساخت به شکل یک تک‌آهنگ منتشر کرد. حبیب چندی پیش در مراسم مرتضی پاشایی رویت شد و عکس صحبت های درگوشی او با یک روحانی جوان توجه بسیاری را برانگیخت. با این حال همواره وضعیت چنین بوده، خوانندگانی که به ایران بر می گردند، در همین حد اجازه آفتابی شدن یافته اند، سریع غرق حاشیه و شایعه می شوند، بیشتر از لس آنجلس و یا هر جای دیگر جهان، مانند این روزهای بینش بلور.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com