beh1

 

این روزها از هر گوشه ای یک پدیده نمایان می شود و سر زبانها می افتد. یکی با چادر و انگشتر عقیق، دیگری با لاک و رژ لب و لباسهای رنگی. یکی در وصف ولایت، پا در رکاب نظام میزند و دیگری با مقتل خوانی و سپس با طرفداری از مذهب، در رسانه ها و دیگر مدیای اجتماعی کرال سینه می رود.
این نمونه ها بسادگی گواه میزان التهاب فضای سیاسی جامعه و نیز میزان بحران سیاسی دورن حکومت حاکم است. پوسته جامعه به علت معضلات مختلف اجتماعی ناشی از سیاست های حاکم، از درون رو به انفجار است. اما چه کسی پاسخگوست؟ چه کسی راه حل دارد؟ چه کسی جلو میفتد و راه حل نشان میدهد؟ و اما چرا بهاره رهنما و چنین شخصیت هایی برای دفاع از حقوق کودکان قد علم میکنند و برای آزادی کودکانِ در جنگ، مقتل رقیه میخوانند و در چشمان من و تو زُل میزنند و یا حسین میگویند! چرا؟
تا وقتی سربازان گمنام امام زمان روی صورتمان اسید می پاشند و در باسنمان چاقو فرو میکنند پرواضح است که نه تنها راه حلی برای معضلات اجتماعی نداشته و ندارند و نخواهند داشت، بلکه خود به مثابه معضل اند که بعد از تولد دست و پا درآورده اند.
خب طبیعیست که در بن بست سیاسی امروز و در فضایی که برای فعالیت مدافعین واقعی حقوق اقشار مختلف جامعه، برای نیروهای سکولار و پیشرو هیچ امکانی وجود ندارد، افرادی چون بهاره رهنما با دسترسی به امکانات کلیدی رسانه ای، با مقابله کردن و دراز گوش فرض کردن مردم به دفاع از کودکان کار و جنگ، دست به روضه خوانی می زند و دقیقا دست میگذارد روی نقطه ای که حکومت سالها با این ابزار جامعه را به قهقرا کشانده است.
چنین اقداماتی در جامعه ای که از دخیل بستن به امامان و امامزاده ها گذر کرده است، در نگاه اول شاید مضحک به نظر برسد اما در نگاه عمیقتر خشم همه را بر می انگیزد. خشمی که با فشارهای انتقادی در مدیای اجتماعی، کاری میکند که الهام چرخنده دست از مجیز خوانی بردارد و اقدام به ترک حضور کند. خب طبیعی ست که این روزها، نوبت بهاره رهنما باشد که مورد حمله موج انتقادها قرار بگیرد، تا یاد بگیرد اگر میخواهد مدال افتخار سینه زدن زیر پرچم حسین را به سینه بزند، بزند ولی آن را در حلق مردم فرو نکند. یاد بگیرد که “مذهب” مساله شخصی افراد است و نباید هیچ دخالتی در قوانین جامعه و سیاست داشته باشد و اینکه یاد بگیرد معضلات اجتماعی با دخیل بستن به امامان حل و فصل نمیشد. یاد بگیرد که با طرفداری از مذهب در قالب لاک ناخن و میکاپ مدرن نمی تواند جامعه را از یافتن راهکار اساسی برای برون رفت از معضلات اجتماعی بازدارد.
شیرین شمس
دوشنبه ۱۰ آذر۹۳ ، اول اکتبر۲۰۱۴

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com