icaviروز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان در حالی فرا میرسد که کشور ما ایران علیرغم مبارزات زنان و مردان ایرانی برای زدودن عوامل خشونت زا در جامعه و حرکت به سوی جامعه ای رها از خشونت علیه نیمی از جمعیت ، خشونت را در ابعادی گسترده و در اشکال جدید تجربه می کند.
زنان ایران طی سالها و دهه های طولانی مبارزه برای آزادی و برابری با موانع بسیار روبرو بوده اند که اخراج ار کار ، ممانعت از پوشش دلخواه، ممانعت از تحصیل در رشته مورد علاقه، تبعیض در محیط های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی، تبعیض در درون نهاد خانواده و تبعیضات قانونی و فرهنگی و اقتصادی بخشی از اجزاء بهم پیوسته خشونت بر آنها بشمار می آید.
مبارزات بیش از صدسال زنان ایرانی برای دستیابی به حقوق شان نه تنها استحکام نیافته و برسمیت شناخته نشده است بلکه هرروز با خطرات جدید و غیر منتظره ای روبرو می شود که دایره زندگی آرام وبدون ترس و خشونت بر آنها تنگتر می کند.
سال روز مبارزه جهانی علیه خشونت بر زنان در حالی فرا میرسد که زنان در ایران با شکل جدیدی از خشونت سازمان یافته و مرگبار روبرو هستند تا آنها را در کنج خانه و آشپزخانه محبوس کنند.
در سال گذشته بیش از ۳۰۰ زن قربانی حملات مردانی شدند که با پاشیدن اسید به آنها ، آنان را برای همیشه از زندگی عادی بدور کرد.
اسید اسلحای است آسان تر و کم هزینه تر از تفنگ در اختیار مردانی قرار دارد که برای قربانی کردن زنان نقشه های شوم در سر دارند.
از میان ۳۰۰ زن قربانی اسید پاشی در سال گذشته بیش ار ۱۰ به طور سازمان یافته مورد هجوم فرد یا افرادی قرار گرفتند که صورت و بدن آنها را در روز روشن و در خیابان های مرکزی شهر اصفهان سوزاندند.
کسی تا به امروز برای این جنایات سازمان یافته دستگیر و به پای دادگاه عدالت نرفته است. کسی شاید هرگز برای این جنایات دستگیر و به پای میز محاکمه کشانده نه خواهد شد. این در حالی است که زنان برای اعتراض علیه این جنایات روانه زندان شده اند اما عاملان جنایت با خیالی راحت سرگرم نقشه کشی برای صورت دیگری از جنایت و خشونت علیه زنان در پناه عوامل زن ستیز، مصون از هر دادگاهی روزگار خوشی را میگذرانند.
در سالروز مبارزه با خشونت علیه زنان، ایکاوی، ائتلاف بین المللی علیه خشونت در ایران از حکومت جمهوری اسلامی به ویژه رئیس جمهور آن کشور می خواهد که به پاس مبارزات زنان و مردان برای خشونت زدائی از جامعه و برای تسکین دردهای پایان ناپذیر قربانیان حملات اسیدی ، به حداقل کاری که نیاز به صدور فتوا و مشورت از مجلس اسلامی و نهادهای افقی و عمودی دورن حکومت ندارد اقدام کنند و ان منع فروش اسید به افرادی باشد که برای خرید آن بدون مجوز اقدام میکنند. منع فروس اسید باید در رده فروش اسلحه هائی قرار گیرد که بسادگی در اختیار مردم قرار نمی گیرد.
منع فروش اسید مانع از آن می شود که دهها زن دیگر در سال آینده قربانی حملات مرئانی شوند که یا به بصورت سازمان یافته و یا از روی کینه توزی زنان را برای همیشه ناقص ال عضو میکنند.
ایکاوی از زنان و مردان آزادی خواه میخواهد تا در سال روز مبارزه جهانی علیه خشونت بر زنان از قانون منع فروش اسید حمایت کنند و دولت و از حکومت جمهوری اسلامی به خواهند تا با تصویب آن از قربانی شدن زنان در اینده جلوگیری کند.
۲۵ نوامبر ۲۰۱۴
ایکاوی، ائتلاف بین المللی علیه خشونت در ایران

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com