Zminkhari-Iran

“عضو ناظر” مجلس شورای اسلامی در “ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی” از زمین‌خواری ۳ میلیون هکتاری در ایران خبر داده می‌گوید که بیشتر این زمین‌ها در تهران و بسیار “با ارزش” هستند.

عزت‌الله یوسفیان ملا روز چهارشنبه (۲۱ آبان-۱۲ نوامبر)، با استناد به گزارش “وزارت مسکن و شهرسازی” به “باشگاه خبرنگاران جوان” گفت: «۳ میلیون هکتار زمین بی‌حساب و کتاب به افرادی داده شده که معلوم نیست با آن چه می‌کنند.»

آقای یوسفیان هم‌چنین از واگذاری یک میلیون هکتار زمین دیگر به «دانشگاه‌ها، آموزش‌های عالی، بیمارستان‌ها، شهرک‌های صنعتی و مراکز درمانی» خبر داد و با اشاره به تشکیل “۲۳ هزار پرونده تخلف اراضی فقط در یک نقطه از ایران” افزود که بیشتر این پرونده‌ها به “تهران” و “زمین‌هایی خارج از محدوده منابع طبیعی” مربوط می‌شود.

وی در شرح یکی از این موارد به «۱۲۰ هکتار زمین در تهران» اشاره کرد که در قالب طرح موسوم به “طوبا”، «واگذار» و سپس «گرو گذاشته شده» و در آن، “برج” ساخته شده است.

طرح “طوبا”، متعلق به “وزارت جهاد کشاورزی” است که طی آن، به متقاضیان برای احداث باغ، تسهیلات ویژه‌ای اعطا می‌شود.

نماینده شهرستان آمل در مجلس شورای اسلامی با “نامیمون” خواندن این اتفاق، از نقش داشتن سازمان منابع طبیعی و شماری از کارمندان آن در بخشی از این زمین‌خواری‌ها خبر داد و گفت: «با کمال تأسف خود متولی که منابع طبیعی است آنها هم شهرک و تعاونی واگذاری اراضی درست کردند و در برخی نقاط کشور کارکنان این ارگان خودشان امین هستند چند هکتار باغ، ویلا و تشکیلات دست و پا کرده‌اند.»

گفتنی است در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی با موضوع زمین‌خواری‌های دولتی در ایران منتشر شده است.

از جمله این گزارش‌ها که بازتاب گسترده‌ای نیز پیدا کرد، اظهارات روز۱۳ شهریورماه گذشته  محمدعلی پورمختار، “رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی” بود که در سخنانی در همدان گفت که “سازمان اوقاف و امور خیریه” با “سوءاستفاده از نام ولایت” به یک “زمین‌خوار بزرگ” تبدیل شده است.

به گفته وی این سازمان، در حالی با «موقوفه بودن زمین‌های منابع طبیعی، برخی از آنها را اجاره داده و برای‌شان مجوز ساخت و ساز صادر کرده است» که طبق قانون اصلا «اجازه صدور مجوز ساخت و ساز را ندارد».

خردادماه گذشته نیز وب‌سایت “مسیرآنلاین” با انتشار گزارشی از آغاز پدیده جدیدی به نام “کوهخواری” خبر داده و نوشته بود که این پدیده «به ویژه در خارج از محدوده‌های شهری و کوه‌هایی که جزو مناطق حفاظت‌شده محسوب می‌شوند، ابعاد ناگوارتری به خود گرفته است».

این گزارش به منطقه حفاظت‌شده “ورجین” در شمال شرقی شهر تهران اشاره کرده و نوشته بود ۲۷هزار هکتار از زمین‌های این منطقه که پیش‌تر تحت پوشش “اداره کل منابع طبیعی” بود، توسط «ستاد اجرایی فرمان امام» که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی است، تصرف شده و در آن «عملیات خاک‌برداری و جاده‌کشی و تابلوگذاری» انجام گرفته است.

در تازه‌ترین مورد زمین‌خواری‌ها نیز محمد واحدی، “از معتمدان شهر سردشت” در آذربایجان غربی، روز ۲۶ مهرماه، در گفتگو با خبرگزاری “مهر” از افزایش چشم‌گیر “جنگل‌خواری” در این منطقه خبر داده و با “بحرانی” خواندن شرایط، افزوده بود که حجم زمین‌خواری‌ها و تخریب جنگل‌ها در این منطقه چنان گسترده است که «نمی‌تواند توسط افراد عادی صورت گرفته باشد».

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com