کمپانیهای سراسر دنیا بر اَنند که جایگاه خود را در معاملاتی که در حال شکل گیری با رژیم اسلامی است مشخص کنند. در پرتو معاملاتی که قرار است تحریم های اعمال شده بر رژیم اسلامی را در صورت پذیرش محدود کردن فعالیت های اتمی کاهش داده و نهایتا متوقف کند، کمپانیهای تجاری ایالات متحده و اروپا با شتاب رو به سوی ایران اَورده اند.

این تازه اَغاز ماجراست، ولی اَیا ایرانیان برون مرز بر اَنند که با ادامه سکوت خود شاهد پایان فاجعه اَمیز این ماجرا باشند؟

بگذارید به چند نمونه از این تلاشها برای دستیابی به امکانات تجاری ایران که صاحبش یک رژیم دیکتاتور مذهبی است نگاهی بیافکنیم:

حدود ۶۰۰ شرکت خارجی از کشورهائی نظیر اَلمان، اسپانیا، کانادا، ژاپن، و چین در نوزدهمین نمایشگاه سالانه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی در تهران شرکت کرده اند. سال گذشته تعداد کمپانیهای شرکت کننده ۱۹۵ بود. نمایندگان کمپانی فرانسوی توتال و کمپانی اَلمانی زیمنس از جمله شرکت کنندگان بودند. حداقل پنج کمپانی که با دولت امریکا قرار داد دارد و حداقل بیست کمپانی که در امریکا حضور دارند در این نمایشگاه شرکت داشتند.1012867_724209107666864_1894783378262034440_n
کمپانی غول آسای استرالیائی، او-ام-وی (OMV) اعلام کرده است که در حال تجدید معامله ۲۲ بیلیون یوروئی با رژیم اسلامی میباشد. مدیر اجرائی این کمپانی، رویس گرهارد (Gerhard Roiss) برای ترتیب دادن این معاملات با وزیر نفت ایران ملاقات کرده است.

هیئت ۱۱۰ نفره ای از بزرگترین اتحادیه های کارفرمایان فرانسوی (MEDEF) گفتگوهای خود را از فوریه ۲۰۱۴ با رژیم اسلامی شروع کرده اند.

اشتیاق به سر گیری معاملات با رژیم اسلامی در اوج گیری پرواز هواپیماها به ایران بخوبی نمایان است. شرکت هواپیمائی اطریشی اعلام کرده است که هفته ای پنج بار پرواز خود را به تهران از سر خواهد گرفت. لوفتانزا نیز اعلام کرده است که در نظر دارد صندلیهای بیشتری برای پروازهای روزانه خود به ایران اختصاص دهد. شرکت هواپیمائی ترکیه نیز در خواست کرده است که شش مقصد جدید را در ایران به پروازهای خود بیافزاید.

کمپانیهای ماشین سازی نیز خود را اَماده کرده اند تا با اَغوش باز از معاملات جدید با رژیم اسلامی استقبال کنند. بر اساس اعلامیه نمایندگان این کمپانیها، اَنها با اشتیاق بسیار این معاملات را دنبال میکنند. بطور ویژه، کمپانیهای فرانسوی پژو، سیتروئن، و رنو از این معاملات بهره مند خواهند شد. بزرگترین کمپانی ماشین سازی در ایران بنام خودرو ایران خود را اَماده در گیر شدن در پروژه های جدید با ماشین سازان خارجی کرده است.

مجله سیاست خارجی نشان میدهد که بیشتر از ۱۰۰ کمپانی اَلمانی در حال حاضر با رژیم اسلامی در حال معامله هستند و رقبای اروپائی اَنها در تلاش اَن هستند که از قافله عقب نمانند. این معاملات در حدود ۲۰ بیلیون دلار تخمین زده شده است.

فقر و فلاکت و بیکاری مردم ایران ریشه در فساد، دزدی، سرمایه گزاریهای کلان در امور نظامی، جاسوسی و اتمی و سیاست هائی اقتصادی مخربی دارد که تنها در خدمت ملایان حاکم و نهادهای وابسته به اَنهاست. سر گرفتن مجدد ارتباطات تجاری با رژیم اسلامی که تمام ارگانهای اقتصادی را زیر سلطه خود دارد، جز توانمند کردن این سیستم واپس گرا در ادامه دیکتاتوری مذهبی خود نقش دیگری نخواهد داشت. ارتباطات تجاری با رژیم اسلامی بلافاصله پس از پذیرش محدود کردن برنامه های اتمی اَغاز خواهد شد.

ایرانیان اَزادی خواه برون مرز دو حق انتخاب دارند. اَنها میتوانند در حالیکه در کمند لابی گران رژیم گرفتار و ترسان از سناریوی دروغین جنگ یا صلح اَنها هستند به سکوت خود ادامه دهند و فاجعه ای را که در مقابل دیدگان اَنها در حال شکل گیریست نادیده بگیرند. بدیل دیگر اَنست که معاملات با رژیم اسلامی را با شرکت در پروسه سیاسی ، حمایت قطعنامه پارلمان اروپا، و تلاش در افزودن شرط اَزادی کلیه زندانیان سیاسی به شرط اتمی تحریم ها به چالش بگیرند.
این کاریست مشکل اما عملی. تحقق اَن احتیاج به تلاش افراد شجاعی دارد که بتوانند مرعوب اتهاماتی که از جانب گروههای لابی گر رژیم و وابستگانشان عنوان خواهد شد تا حامیان تحریم هوشمندانه را جنگ طلب جلوه دهند، نشوند. این جو مسموم را میتوان به فضائی سالم برای نشان دادن ماهیت لابی گران تبدیل کرد. متاسفانه، بسیاری که خود را روشنفکر، سیاسی و فعال حقوق بشر میدانند بیش از اَنکه نگران عواقب وخیم سکوت خود در مورد فاجعه ایکه در مقابل چشمنشان در حال شکل گیریست باشند، نگران شهرت و “اعتبار” خود هستند.

علی کریمی بابا احمدی

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com