عدالت برای ایران، ۱۴ آبان ۱۳۹۳: روزنامه اعتماد، روز شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ در یادداشتی که با عنوان «آماری عجیب در گزارش احمد شهید» در صفحه اول منتشر کرد، آمار ارائه داده شده در در هفتمین گزارش احمد شهیددر خصوص ازدواج دختربچه‌ها  را به تلاش «برخی نیروها» برای «ارایه تصویری منفی از ایران» نسبت داده و  مدعی شده است که اطلاعات عنوان شده در این گزارش«به کلی نادرست» است و آمار ازدواج دختربچه‌ها در ایران افزایش نداشته است. این در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی اراپه شده از سوی سازمان ثبت احوال و مرکز آمار ایران٬ نه تنها آمار ازدواج دختربچه‌های زیر ۱۵ سال در ایران طی سال‌های ۱۳۸۵-۱۳۹۲ رشد صعودی داشته است.  بلکه آمار ازدواج دختران زیر ۱۰ سال نیز  بر اساس جدیدترین آمار سازمان ثبت احوال کشور در حال افزایش است.

یکی از مواردی که در یادداشت روزنامه اعتماد مورد تشکیک قرار گرفته افزایش آمار ازدواج دختربچه‌های زیر ۱۰ سال از ۷۱۶ ازدواج در سال ۱۳۸۹ به ۱۵۳۷ ازدواج در سال ۱۳۹۰ است.

احمد شهید این بخش از گزارش خود را به آمار ارائه شده از سوی “عدالت برای ایران” ارجاع داده است و منبع مورد استفاده عدالت برای ایران، آمار رسمی ارائه داده شده از سوی سازمان ثبت احوال ایران و مرکز آمار ایران است.

این آمار بر اساس جمع زدن آمارهای منتشر شده از ازدواج‌های ثبت شده دختران زیر ۱۰ سال، در تارنماهای سازمان‌های ثبت احوال ۲۴ استان از ۳۲ استان ایران به دست آمده، در زمان انتشار این گزارش در مهر ماه ۱۳۹۱،  هشت استان کرمانشاه، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، بوشهر، گیلان و کردستان منتشر نکرده بودند.

روزنامه اعتماد با استناد به  آمار ارائه شده در سالنامه آماری ثبت احوال  کشور در سال ۱۳۹۰ که آمار ۲۲۰ ازدواج برای دختربچه‌های زیر ۱۰ سال را اعلام کرده، آمار ارائه شده از سوی عدالت برای ایران را رد کرده است. این در حالی است که از یک سو سالنامه آماری ثبت احوال  کشور پس از انتشار گزارش عدالت برای ایران در تارنمای  ثبت احوال  کشور  منتشر شده بود و از سوی دیگر این تفاوت آماری به دلیل تناقض آمارهای اعلام شده از سوی سازمان ثبت احوال کشور و سازمان ثبت احوال استان اردبیل است.

مهم‌ترین تفاوت این دو آمار٬ گروه سنی زنان ازدواج کرده در استان اردبیل است. در حالی که ثبت احوال استان اردبیلتعداد دختران زیر ۱۰ سالی که در سال ۱۳۹۰ ازدواج کرده‌اند را ۱۴۱۱ تن اعلام کرده٬‌ سالنامه آماری منتشر شده در تارنمای ثبت احوال همین آمار را به یک دختربچه تقلیل داده است. تعداد دختربچه‌های  ازدواج‌کرده بین ۱۰ تا ۱۴ سال و ۱۵-۱۹ سال نیز در این دو آمار متفاوت است. نگاهی به دو جدول زیر نشان‌دهنده تفاوت آمارهای منتشر شده در این رابطه است.

 

آمار ازدواج زنان در استان اردبیل در سال ۱۳۹۰- بر اساس سالنامه آماری ثبت احوال استان اردبیل[۱]

آمار ازدواج زنان در استان اردبیل در سال ۱۳۹۰- بر اساس سالنامه آماری ثبت احوال استان اردبیل[۱]

 

آمار ازدواج زنان در استان اردبیل در سال ۱۳۹۰- بر اساس سالنامه آماری سازمان ثبت احوال کشور[۲]

آمار ازدواج دختران زیر ۱۰ سال در استان اردبیل بر اساس سالنامه آماری ثبت احوال استان اردبیل٬ سال ۱۳۹۰

 تارنمای ثبت احوال استان اردبیل آمار همچنین آمار ازدواج زنان بر اساس گروه سنی را در شهرستان‌های این استان نیز اعلام کرده است. بر اساس این آمار در سال ۱۳۹۰: ۱۲۷ دختر زیر ۱۰ سال در شهرستان پارس آباد٬ ۸۲ دختر زیر ۱۰ سال در شهرستان گرمی٬ ۶۸۹ دختر زیر ۱۰ سال در شهرستان اردبیل٬ ۲۰ دختر زیر ۱۰ سال در شهرستان بیله سوار٬ ۹۴ دختر زیر ۱۰ سال در شهرستان خلخال٬ ۷۰ دختر زیر ۱۰ سال در شهرستان کوثر٬ ۲۱۰ دختر زیر ۱۰ سال در شهرستان مشکین شهر٬ ۹۲ دختر زیر ۱۰ سال در شهرستان نمین و ۲۷ دختر زیر ۱۰ سال در شهرستان نیر ازدواج کرده بودند.[۳]

 

آمار ازدواج دختران زیر 10 سال در استان اردبیل بر اساس سالنامه آماری ثبت احوال استان اردبیل٬ سال ۱۳۹۰

آمار ازدواج دختران زیر ۱۰ سال در استان اردبیل بر اساس سالنامه آماری ثبت احوال استان اردبیل٬ سال ۱۳۹۰

در سالنامه آماری که درتارنمای سازمان ثبت احوال کشور منتشر شده، تمامی این آمار تبدیل به صفر شده و فقط یک دختربچه زیر ۱۰ سال در شهرستان گرمی استان اردبیل شوهر داده شده است.[۴]

عجیب‌تر آنکه در سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ ثبت احوال استان اردبیل٬ گروه سنی زنانی که ازدواج‌شان به ثبت رسیده را اعلام نکرده و در آمار رسمی منتشر شده از سوی تارنمای سازمان ثبت احوال کشور نیز آمار دختران زیر ۱۰ سالی که شوهر داده شده‌اند «صفر» اعلام می‌شود.

 

آمار ازدواج دختران زیر 10 سال در  استان اردبیل در سال ۱۳۹۰-بر اساس سالنامه آماری سازمان ثبت احوال

آمار ازدواج دختران زیر ۱۰ سال در استان اردبیل در سال ۱۳۹۰-بر اساس سالنامه آماری سازمان ثبت احوال کشور

با این حال٬ حتی اگر آمار ارایه شده از سوی تارنمای رسمی سازمان ثبت احوال استان اردبیل مبنی بر ازدواج ۱۴۱۱ دختربچه در این استان حقیقت نداشته باشد و ناشی از خطای آماری باشد نیز نمی‌توان سایر آمارهای موجود در زمینه ازدواج دختربچه‌های زیر ۱۸ سال را رد کرد و یا آن را کم اهمیت دانست.

اسناد رسمی و دولتی مبنی آمار بالای  ازدواج دختربچه‌های زیر ۱۵ سال و همچنین دختران زیر ۱۸ سالی که همچنان کودک محسوب می‌شوند٬ قابل انکار نیست و حتی بر اساس همان آمارهای مورد استناد روزنامه اعتماد٬ تعداد دختران ۱۰-۱۴ سالی که در استان اردبیل  و همچنان در کل ایران٬ مجبور به ازدواج شده‌اند٬ سیر صعودی داشته است.[۵]

این سیر صعودی، به گونه ای است که مقامات محلی استان را نیز نگران کرده  است چنانکه  ماریا موسوی، مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل ۱۰ مهر ماه ۱۳۹۲ با اشاره به افزایش ازدواج های زیر ۱۵ سال در این استان نسبت به این موضوع هشدار داده و گفته است که در یکی دو سال آینده تبعات آسیب ازدواج های دختران زیر ۱۵ سال در جامعه مشاهده خواهد شد.

از سوی دیگر، فارع از آمار اعلام شده در استان اردبیل، آمار کشوری ارایه داده شده در سالنامه خبری سازمان ثبت احوال نیز افزایش مرتب ‌ازدواج دختران ۱۰-۱۴ سال طی سه سال ۱۳۹۰-۱۳۹۲ را تایید می کند.[۶]

بر اساس این آمار در سال  ۱۳۹۰ تعداد ۳۹۶۰۹ ازدواج با نوعروسان بین ۱۰-۱۴ سال  در ایران ثبت شده، در سال ۱۳۹۱  آمار ازدواج دختربچه های ۱۰-۱۴ سال به ۴۰۴۶۴ تن رسیده و در سال ۱۳۹۲ این آمار به ۴۱۲۳۶ ازدواج افزایش پیدا کرده است.

girl5

با وجود اینکه آمار سازمان ثبت احوال کشور بر خلاف آمارهای استانی٬ کاهش ازدواج دختران زیر ۱۰ سال در سال ۱۳۹۰ به نسبت سال قبلش را نشان می‌دهد٬ اما بر اساس همین آمار کشوری ازدواج دختران زیر ۱۰ سال در آخرین آمارگیر‌ها نیز افزایش داشته و از ۱۸۷ ازدواج در سال ۱۳۹۱ به ۲۰۱ ازدواج در سال ۱۳۹۲ رسیده است[۷]

girl6

در واقع با تمام تناقض های موجود بین آمار ارائه شده از سوی منابع رسمی در ایران، تمامی این آمارها ناشی از نگران کننده بودن وضعیت ازدواج دختربچه ها در ایران است.

تقلیل دادن آمار بالای ازدواج دختربچه‌ها به گمانه زنی‌هایی همچون صوری بودن این ازدواج ها و بیشتر بودن سن دختران شوهر داده شده از سن شناسنامه ای آنها، نیز بهانه ای هست که انتطار می رود از سوی مقامات مسئول و به منظور شانه خالی کردن از پاسخگویی در برابر ممانعت نکردن از انچام چنین ازدواج هایی صورت گیرد، نه از سوی روزنامه ای اصلاح طلب که وظیفه انعکاس واقعیت را بر عهده دارد.

درشرایطی که حتی خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی نیز بالا بودن آمار ازدواج دختربچه‎ها و مادر شدن آنها اظهار نگرانی می کند، انتظار می رود روزنامه اعتماد که به عنوان یک رسانه اصلاح طلب شناخته می شود، نگاه دقیق تری به ماجرا داشته باشد و  از این مساله که بیش از ۳۰درصد از زنان ایرانی در سن کودکی شوهر داده می شوند به سادگی عبور نکند.

روزنامه اعتماد همچنین آمار زنان زیر ۱۵ سالی که در سال ۱۳۹۰ صاحب فرزند بوده‌اند را زیر سوال برده است. با وجود عجیب و سخت‌باور بودن اینکه از ۴۸۵۸۰ دختر زیر ۱۵ سالی که در سال ۱۳۹۰ متاهل بوده‌اند٬ ۴۸۵۶۷ آنها فرزنددار شده‌اند٬ این آمار دقیقا از نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۰از سوی مرکز آمار ایران استخراج شده است.[۸]

علاوه بر این٬ جدیدترین آمار رسمی اعلام شده از سوی سازمان ثبت احوال نیز  که بر اساس جمع زدن‌ آمارهای استانی اعلام شده به دست آمده حاکی از آن است که در سال ۱۳۹۲ حداقل ۱۳۲۹ دختربچه زیر ۱۵ سال و ۸۲۹۴۴ دختربچه بین ۱۵-۱۹ سال مادر شده اند. در مجموع ۸۴۲۷۳ تن از زنانی که در سال ۱۳۹۲ مادر شده اند زیر ۱۹ سال داشته اند که ۷٫۸۲% (هفت و ۸۲ صدم درصد) از کل زایمان های سال ۱۳۹۲ را تشکیل می دهد.

همچنین آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد٬ در سال ۱۳۹۲ ازدواج نزدیک به ۴۱ هزار و پانصد  دختر کمتر از ۱۵ سال و نزدیک به ۲۳۵ هزار دختر بین ۱۵-۱۹ سال در ایران ثبت شده است. [۹]

در واقع در  ۵٫۳۵% (پنج و ۳۵ صدم درصد) از ازدواج‌های ثبت شده در سال ۱۳۹۲ نوعروسان زیر ۱۵ سال داشته اند و در ۳۰٫۳۳%  از ازدواج‌های ثبت شده در این سال نوعروسان بین ۱۵-۱۹ سال داشته اند.

مجموع کل ازدواج های ثبت شده در سال ۱۳۹۲  بر اساس آمار سازمان ثبت و احوال ۷۷۴۵۱۳ ازدواج بوده است و در  ۳۵٫۶۸% (سی و پنج و ۶۸ صدم درصد) از ازدواج ها زنان زیر ۱۹ سال سن داشته اند. همچنین در این سال ۲۲۱ نفر از دختران زیر ۱۵ سال با مردان بالای ۳۵ سال ازدواج کرده اند و ۴۷۴ نفر از دختران بین ۱۵-۱۹ سال با مردان بالای ۴۰ سال ازدواج کرده اند.

 

برای اطلاعات بیشتر نگاه کنید به:

بیش از ۳۰ هزار دختربچه زیر ۱۵ سال  در ۹ ماه اول ۱۳۹۲ به ازدواج داده شده‌اند

زنگ خطر! نگاهی به ازدواج دختربچه‌ها در ایران

گوری برای آرزوها؛ نگاهی به دلایل و عواقب ازدواج دختربچه ها ایران

نامه به ناوی پیلای برای بررسی ازدواج دختربچه‌ها در ایران

احمد شهید: قوانین جدید ایران زنان را در معرض ازدواج اجباری قرار می‌دهد

ابراز نگرانی احمد شهید از ازدواج‌های اجباری و زودهنگام در ایران

توصیه‌های عدالت برای ایران درباره ازدواج اجباری دختربچه‌ها

هفتمین گزارش احمد شهید از وضعیت حقوق بشر در ایران

 

منابع:

[۱]سالنامه آماری ثبت احوال استان اردبیل٬ سال ۱۳۹۰ ٬صفحه ۴۵ ٬منتشر شده در تیر ۱۳۹۱ ٬ قابل دسترسی درنشانی اینترنتی در تاریخ ۱۱/۰۳/۲۰۱۴

https://www.sabteahval.ir/Upload/Modules/Contents/asset84/sanameh%2090.pdf

[۲]سالنامه آماری سازمان ثبت احوال کشور- سال ۱۳۹۰– صفحه ۳۸۶، منتشر شده در تیر ۱۳۹۱ ٬قابل دسترسی درنشانی اینترنتی در تاریخ ۱۱/۰۳/۲۰۱۴

https://www.sabteahval.ir/Upload/Modules/Contents/asset99/salnameh1390.pdf

[۳]نگاه کنید به سالنامه آماری ثبت احوال استان اردبیل٬ سال ۱۳۹۰ ٬صفحه ۴۵ ٬منتشر شده در تیر ۱۳۹۱ ٬ قابل دسترسی درنشانی اینترنتی در تاریخ ۱۱/۰۳/۲۰۱۴

https://www.sabteahval.ir/Upload/Modules/Contents/asset84/sanameh%2090.pdf

[۴]سالنامه آماری سازمان ثبت احوال کشور- سال ۱۳۹۰– صفحه ۳۸۹، منتشر شده در تیر ۱۳۹۱ ٬قابل دسترسی درنشانی اینترنتی در تاریخ ۱۱/۰۳/۲۰۱۴

https://www.sabteahval.ir/Upload/Modules/Contents/asset99/salnameh1390.pdf

[۵]سالنامه آماری سازمان ثبت احوال کشور– سال ۱۳۹۰- صفحه ۴۱۹، منتشر شده در تیر ۱۳۹۱ ٬قابل دسترسی درنشانی اینترنتی در تاریخ ۱۲/۸/۱۳۹۳: https://www.sabteahval.ir/Upload/Modules/Contents/asset99/salnameh1390.pdf

[۶]سالنامه آماری سازمان ثبت احوال- سال ۱۳۹۲– صفحه ۴۱۴، منتشر شده در مرداد ۱۳۹۳ ٬‌قابل دسترسی در نشانی اینترنتی در تاریخ ۱۲/۸/۱۳۹۳:

https://www.sabteahval.ir/Upload/Modules/Contents/asset99/salname92.pdf

[۷]سالنامه آماری سازمان ثبت احوال- سال ۱۳۹۲- صفحه ۴۱۴، منتشر شده در مرداد ۱۳۹۳ ٬‌قابل دسترسی در نشانی اینترنتی در تاریخ ۱۲/۸/۱۳۹۳:

https://www.sabteahval.ir/Upload/Modules/Contents/asset99/salname92.pdf

[۸]نگاه کنید به جدول ۵- زنان ۱۰ ساله و بیشتر بر حسن سن٬ وضع زناشویی٬‌تعداد و جنس فرزندان زنده به دنیا آورده و در حال حاضر زنده زنان حداقل یک‌بار ازدواج کردهدر سایت مرکز آمار ایران به نشانی:http://www.sci.org.ir/SitePages/report_90/MaritalStatus_report.aspx

[۹]سالنامه آماری سازمان ثبت احوال- سال ۱۳۹۲– صفحه ۴۱۴، منتشر شده در مرداد ۱۳۹۳ ٬‌قابل دسترسی در نشانی اینترنتی در تاریخ ۱۲/۸/۱۳۹۳:

https://www.sabteahval.ir/Upload/Modules/Contents/asset99/salname92.pdf

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com