FIVB - 34 World Congress - Sardinia 2014 اری گراسا، رییس برزیلی فدراسیون جهانی والیبال، روز شنبه (۱ نوامبر-۱۰ آبان)، در سی‌وچهارمین کنگره جهانی والیبال در ساردینای کالیاری در کشور ایتالیا، در سخنرانی خود از حکومت ایران خواست تا غنچه قوامی، شهروند ایرانی-بریتانیایی را که در ۱۸ هفته‌ی گذشته‌، در زندان اوین، در بازداشت موقت به سر برده آزاد کند.

دکتر گراسا خطاب به حاضران در کنگره گفت: «هم‌کاران گرامی، همان‌طور که می‌دانید زنی در ایران به اسم غنچه قوامی به خاطر شرکت در محل استادیوم والیبال در روز بازی ایران و ایتالیا در تهران، ۱۲۶ روز است که در بازداشت به سر می‌برد. ما در حالت عادی، هرگز در قوانین کشورها دخالت نمی‌کنیم. اما مطابق با منشور المپیک، فدراسیون جهانی والیبال، متعهد به فراگیر بودن و حق زنان برای شرکت در ورزش بر اساس برابری است.»

وی ادامه داد: «همان‌طور که می‌دانید من نامه‌ای به حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران نوشتم و از او خواستم تا در این موضوع خیلی حساس، دخالت کند و آزادی غنچه قوامی را تضمین نماید. فدراسیون والیبال ایران نیز در حال تلاش مداوم برای آزادی این زن جوان است اما او هم‌چنان در بازداشت به سر می‌برد. من مطمئنم که شما امروز در بیان خواست آزادی فوری غنچه قوامی به من خواهید پیوست. و هم‌چنین این موضوع که زنان در سراسر جهان می‌بایست اجازه‌ی تماشا و شرکت مسابقات والیبال را بر اساس برابری داشته باشند.»

بعد از این سخنان، تمامی ۲۱۰ نماینده‌ی فدراسیون‌های کشورهای عضو در این کنگره، از جا برخاستند و به مدت دو دقیقه به حالت ایستاده آقای گراسا را تشویق کردند تا بدین ترتیب، حمایت قاطع خود را از درخواست رییس فدراسیون جهانی والیبال اعلام کرده باشند.

غنچه قوامی نخستین بار، روز ۳۰ خرداد در جریان حضور در مقابل استادیوم والیبال با هدف تماشای دیدار تیم ایران در جریان لیگ جهانی این رشته، به همراه شماری دیگر از زنان بازداشت و بعد از چند ساعت آزاد گردید. او سپس ده روز بعد، وقتی برای پیگیری اموال توقیف‌شده‌اش به کلانتری مراجعه کرده بود، توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد و از آن زمان در بند دو-الف زندان اوین که تحت نظر این نهاد امنیتی است، نگهداری می‌شود.

روز شنبه (۱ آبان) و هم‌زمان با سخنان رییس فدراسیون جهانی والیبال درباره‌ی غنچه قوامی، محمود علی‌زاده طباطبایی، وکیل او، به خبرگزاری ایلنا گفت که موکلش از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب اسلامی تهران، به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است. با این وجود او یک روز بعدتر به “ایسنا” گفت که هرچند حکم این پرونده به رویت او رسیده بود، اما قاضی دادگاه، آن را بار دیگر به دادستانی فرستاده تا تکمیل شود.

گفتنی است غنچه قوامی، اسفندماه سال گذشته پس از پایان تحصیلش در انگلستان در رشته‌ی حقوق به ایران بازگشت. او در انتخابات سال گذشته‌ی ریاست جمهوری اسلامی در ایران، از حامیان حسن روحانی بود و در لندن به وی رای داده بود و از سوی دادگاه، در ارتباط با فعالیت‌های اجتماعی‌اش در اعتراض به “حجاب اجباری زنان” و “ممنوعیت ورود خانم‌ها به استادیوم‌های ورزشی” با اتهام “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی” روبه‌رو شد.

حسن روحانی در جریان سفر ماه سپتامبرش به نیویورک، در جلسه‌ی پرسش و پاسخ در “بنیاد امریکای نوین”، به سوال یکی از ایرانیان حاضر در جلسه در خصوص بازداشت غنچه قوامی، به بهانه‌ی اتمام وقت پاسخ نداد و از سوال‌کننده دعوت کرد که «به مهمانی شام» جمهوری اسلامی برای ایرانیان مقیم امریکا برود.

وی در مصاحبه‌ با کریستین امان‌پور نیز در پاسخ به سوالی درباره‌ی بازداشت غنچه قوامی و دیگر شهروندان با تابعیت دوگانه در ایران با تاکید بر این‌که این نوع تابعیت در قوانین جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته نمی‌شود مدعی شد که افراد بازداشت‌شده از دادرسی عادلانه برخوردار می‌شوند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com