Soheila-Jorkesh-7

حسن قاضی‌زاده هاشمی، “وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی” جمهوری اسلامی که از جراحان بنام قرنیه چشم در ایران است، روز چهارشنبه (۳۰ مهر-۲۲ اکتبر) چشمان «سهیلا جورکش» یکی از قربانیان اسیدپاشی‌های اخیر در اصفهان را معاینه و دستور اعزام فوری وی به بیمارستان چشم‌پزشکی “فارابی” تهران را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی “ایرنا”، آقای هاشمی پس از آن‌که سهیلا جورکش را در بیمارستان “شوریده” در خیابان پاستور تهران مورد معاینه قرار داد، با بیان این‌که بینایی چشم راست این دختر ۲۷ ساله کاملا از بین رفته، گفت که «چشم چپ او نیاز به درمان‌های متعدد دارد» و باید به طور اورژانسی مورد عمل جراحی اولیه قرار بگیرد.

“وزیر بهداشت” در دولت حسن روحانی، با تاکید بر این‌که تامین هزینه‌های درمانی “سهیلا” «حداقل کاری» است که دولت انجام می‌دهد، افزود که «هزینه‌های واردشده به نظام سلامت از جاهای دیگری است» و «باید به مساله خشونت، رفتارهای غیرطبیعی و افزایش مشکلات روان توجه شود».

او هم‌چنین، آمار سوختگی‌های اسیدپاشی در “بیمارستان مطهری” به عنوان “مهم‌ترین مرکز سوختگی کشور” را “چشم‌گیر” خواند و گفت «موارد گزارش‌شده از این بیمارستان تاسف‌بار است و زیبنده کشور و ملت ایران نیست».

“ایرنا” هم‌چنین صحبت‌های “سهیلا جورکش” را نیز خطاب به قاضی‌زاده هاشمی منتشر کرده که «با ناله» از او خواسته تا «خودش» کار جراحی چشم او را انجام بدهد و «زیبایی» و «بینایی»اش را به وی بازگرداند.

این دختر قربانی اسیدپاشی، با بیان این‌که بعد از وقوع حمله از سوی فرد اسیدپاش در “خیابان بزرگ‌مهر” اصفهان، ۴۵ دقیقه طول کشید تا آمبولانس برسد، از سطح آگاهی مردم در ارائه‌ی کمک‌های اولیه هنگام اسیدپاشی نیز انتقاد کرد و افزود: «هیچ‌کس نمی‌دانست که هنگام اسیدپاشی باید فرد را با آب فراوان شست‌وشو داد؛ آن‌قدر سطح سواد مردم در این زمینه کم بود که می‌گفتند نباید شست‌وشو شود و فقط لباس‌های من را در آوردند و من را دوباره در ماشین خودم که پر از اسید بود گذاشتند و این مساله موجب شد که پشت گردن من هم بسوزد.»

در همین حال، ناصر جورکش، پدر “سهیلا” نیز در گفتگو با “ایرنا”، آخرین روند درمان دخترش را این‌گونه شرح داد: «تاکنون دو عمل جراحی روی دست و ران‌های پای او انجام شده؛ عمل دوم دیروز انجام شده و از پای چپ او برای پیشانی صورتش، پوست برداشته‌اند.»

آقای جورکش در عین حال، خواهان “اقدام سریع‌تر” وزیر بهداشت و “جامعه‌ی پزشکان تهران” برای حفظ ۳۰ درصد بینایی باقی‌مانده‌ی چشم چپ دخترش پیش از، از بین رفتن آن در اثر عفونت‌های بیمارستانی شد.

او با بیان این‌که با سوختن چشمان “سهیلا”، «جگر» او هم سوخت، تاکید کرد: «سهیلا فقط دختر من نیست، دختر همه ایران است.»

در جریان اسیدپاشی‌های سریالی اخیر در اصفهان بنا بر آمار مقامات انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی، چهار نفر قربانی اسیدپاشی افراد ناشناس شدند. در این میان، گزارش‌های غیررسمی، شمار قربانیان را تا ۱۵ نفر نیز اعلام کرده‌اند. مقام‌های حکومت ایران هم‌چنین هرگونه ارتباط داشتن این اسیدپاشی‌ها با “بدحجاب” بودن قربانیان را رد کرده و گفته‌اند که احتمالا انگیزه‌ی این حملات، “شخصی” بوده است.

تصاویر بیشتر از معاینه سهیلا جورکش توسط “وزیر بهداشت” جمهوری اسلامی را در خبرگزاری ایرنا ببینید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com