دیوان عالی کشور با درخواست اعاده دادرسی امید کوکبی، نخبه زندانی در اوین، موافقت کرد.

به گزارش کلمه، شعبه ۳۶ دیوان عالی کشور رای به پذیرش اعاده دادرسی برای پرونده امید کوکبی داده و محکومیت قبلی وی را مغایر با قانون خوانده است. این بدان معناست که پرونده این فیزیکدان جوان باید در شعبه ای دیگر از نو مورد بررسی قرار گیرد.

خبر پذیرش اعاده دادرسی امید کوکبی، از سوی سعید خلیلی وکیل او تایید شده و وی در فیس بوک خود ابراز امیدواری کرده که راه برای رسیدگی مجدد به این پرونده و اثبات بی گناهی وی هموار شود.

بر اساس قانون، اعلام نظر متفاوت دیوان عالی کشور با شعب رسیدگی کننده بدین معناست که در بررسی مجدد در شعبه هم ارز، باید نظرات دیوان لحاظ شود و در غیر این صورت، ممکن کار به هیات عمومی دیوان و صدور رای وحدت رویه برسد.

امید کوکبی که دانشجوی دکترای فیزیک با تخصص لیزر در دانشگاه آستین تگزاس بود، بهمن ماه ۱۳۸۹ هنگام خروج از ایران در فرودگاه دستگیر شد. وی بعد از چند ماه بازجویی و بازداشت موقت، در ‌‌نهایت به اتهام ارتباط با دولت متخاصم و کسب مال نامشروع به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

امید کوکبی رتبه ۳۹ کنکور سراسری و رتبه سوم المپیاد علمی شیمی ایران را به دست آورده است. او دوره دکتری را در بارسلون اسپانیا تمام کرد و برای تکمیل تحصیلات به دانشگاه تگزاس دعوت شد.

وی مدتی پس از بازداشت در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه که در کلمه منتشر شد، نوشته بود “کل فرآیند بازداشت، اتهام‌‎زنی و بازجویی” را غیرقانونی می‌داند و در شرایط “خوف، ترس، اکراه، تهدید و سلول انفرادی” به اقرار مجبور شده و چیزهایی را اعتراف کرده که از گفتن آن‌ها متاسف است.

کوکبی مدتی بعد در نامه دیگری به صادق لاریجانی با اشاره به وعده و وعیدهایی که به او و خانواده اش شده بلکه او با امنیتی ترین بخش کشور همکاری کند، استدلال کرده: امروز که هیچ خطایی نکرده‌ام و هیچ اطلاعی از موضوعات و فعالیت‌های محرمانه نظام ندارم با من اینگونه رفتار می‌شود و تمام زندگی و خانواده‌ام را به واقع گروگان گرفته‌اند. در آینده اگر راضی به همکاری شوم و به سبب آن از این اطلاعات و اسرار مطلع شوم با من چه رفتاری خواهد شد؟ و چه چیزی را برای حصول اطمینان و اعتمادشان از من به گروگان خواهند گرفت؟

این نخبه علمی کشور نیز چندی پیش، به همراه بیش از ۷۵ زندانی در چارچوب پروژه امنیتی انحلال بند ۳۵۰ اوین به قرنطینه بند ۷ زندان اوین منتقل شد. اطلاعات بیشتر درباره همکاری نکردن و بازداشت وی را در اینجا بخوانید.

دو هفته پیش، هجده برنده جایزه نوبل فیزیک در نامه‌ای سرگشاده به آیت الله خامنه ای خواستار آزادی امید کوکبی، فیزیکدان ۳۲ ساله ایرانی شدند که از سه سال و هشت ماه پیش تا امروز در زندان اوین زندانی است.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com