آزاده عامری: هر روز هوایی را که تنفس می‌کنیم، به آرامی جسم و روحمان را به سوی انواع بیماری‌ها و در نهایت مرگ پیش می‌برد، به قول معروف باید بسوزیم و بسازیم تا شاید مدیران مربوط برای رفع این بحران به راه‌حلی برسند! در گذشته باد می‌آمد و آلاینده‌های هوای تهران را با خود می‌برد، حالا باد می‌آید و گرد و غبار شهرها را جمع می‌کند و به تهران می‌آورد، تنها از مراکز کنترل کیفیت هوا هم این جمله ملکه ذهن ما شده که هوای پایتخت برای چندمین روز متوالی ناسالم است. مدیران این مراکز اعتقاد دارند پدیده گرد و غباری که آسمان تهران را تیره و تار کرده منشأ طبیعی دارد و به دلیل تغییر اقلیم پایتخت و همچنین آغاز خشکسالی است اما به نظر می‌رسد در همین شرایط هم می‌توان با تدبیر و برنامه‌ریزی راهی برای کاهش آلودگی هوا یافت و از بار نگرانی شهروندان کاست. بر همین اساس نظر چند تن از شهروندان را درباره این معضل و همچنین انتظارات‌شان از مدیران برای کاهش آلودگی هوا جویا شدیم. در این مجموعه گزارش‌ها تلاش شده تنها نظرات و دیدگاه‌های مردم و پایتخت‌نشین‌ها منعکس شود، نه از دیدگاه‌های کارشناسان استفاده شده و نه مواضع سازمان‌ها و نهاد‌های مسؤول ارائه شده است. در این مطالب تنها مردم هستند که مطالبات و خواسته‌های خود را از مدیران مسؤول در زمینه آلودگی هوای پایتخت بیان کرده‌اند. بخش اول این نظرات هم‌اینک پیش روی شماست، بی‌شک اطلاع از نظرات مردم می‌تواند زمینه‌ساز اقدامات بعدی و اثرگذار مدیران و سازمان‌های مرتبط با موضوع باشد.
ریزگردها میهمان ناخوانده تهران
علی مزینانی از شهروندان منطقه ۱۰ تهران درباره آلودگی‌های روزافزون هوای تهران به
«وطن امروز» می‌گوید: بین حرف‌های روزمره مردمی که زیر آسمان تهران نفس می‌کشند می‌شنویم آلودگی هوای تهران ناشی از رفت و آمد بیشتر خودروها به دلیل بازگشایی مدارس است اما در مقابل از اخبار پخش می‌شود که ذرات معلقی که در هوای تهران بیشتر شده و کیفیت هوا را کاهش داده ناشی از افزایش احتراق سوخت خودروها نیست و غبار آسمان تهران را باد آورده است. به باور وی، از بین بردن کانون ریزگردها و مذاکره با کشورهای همسایه برای همیاری و همکاری در مسیر حذف این کانون‌ها مطالبه اصلی مردم از دولت است چرا که در حال حاضر ریزگردها در آلودگی هوای تهران مزید برعلت شده و نیاز است بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
خودروی تک‌سرنشین بلای جان پایتخت
شهروند دیگری که ساکن خیابان جمهوری است در این باره به «وطن امروز» می‌افزاید: با نزدیک شدن به فصول سرد سال و پدیده وارونگی دمایی، مردم باید در استفاده از خودروهای شخصی خود دقت بیشتری داشته باشند و برای رفت و آمد در شهر کمتر از خودروی شخصی تک سرنشین استفاده کنند و بیشتر با وسایل حمل و نقل عمومی در سطح شهر تردد داشته باشند. به گفته محمد مرادی، تنفس هوای پاک حق همه شهروندان است و برخی نباید با اقدامات خودمحورانه از جمله نابودی فضای سبز جهت ساخت مجتمع‌های مسکونی و تجاری و سوزاندن غیراصولی زباله موجبات آلودگی هوا را فراهم کنند و سلامت سایر شهروندان را به خطر بیندازند. مرادی می‌افزاید: در این شرایط از مدیران انتظار می‌رود برای کنترل تردد خودروهای تک سرنشین با توجه به آلودگی هوا و نزدیک شدن به ایام سرد سال چاره‌ای بیندیشند و با افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی شرایطی را فراهم آورند که شهروندان تمایل کمتری به استفاد از خودروی شخصی داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: مترو به عنوان یک وسیله ارزان و سریع مورد توجه شهروندان است اما شلوغی آن در برخی ساعات می‌تواند بهانه‌ای برای استفاده از خودروی شخصی باشد. اگر دولت توجه بیشتری به مترو داشته باشد و مطالبات آن را پرداخت کند به طور حتم ظرفیت مترو افزایش پیدا کرده و به تبع آلودگی هوای شهر هم کمتر خواهد شد.
کنترل بیشتر بر صنایع آلاینده
حسام‌الدین برزگر شهروند دیگری است که در مناطق ۱۸ و ۲۱ تهران مشغول به کار بوده و منزلش نیز در نزدیکی همین مناطق است. وی درباره آلودگی هوای تهران به«وطن امروز» یادآور می‌شود: در مناطق ۱۸و۲۱ به دلیل وجود جاده کرج، فرودگاه مهرآباد و کارخانجات صنعتی فراوان آلودگی هوا از سایر مناطق بیشتر است بنابراین از مدیران و دست‌اندرکاران انتظار داریم این موضوع، در این مناطق به طور ویژه دیده شود و برای شهروندان امتیاز سلامت در نظر گرفته شود اما می‌بینیم امتیازی که داده نشده هیچ، روز به روز کارخانجات و کارگاه‌های بیشتری را هم به این مناطق انتقال می‌دهند. به باور این شهروند، نظارت بر احداث کارخانجات و کارگاه‌هایی که آلوده‌کننده هستند می‌تواند راهکار مناسبی برای کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی، حداقل در مناطقی مانند منطقه‌های ۱۸و ۲۱ تهران باشد.
جای خالی نظارت بر استاندارد خودروها
رضا جهرمی یکی از ساکنان خیابان پیروزی تهران هم با اشاره به کیفیت خودروهای داخلی به «وطن امروز» می‌گوید: سوخت‌های فسیلی بدون‌شک نقش مهمی در آلایندگی هوا دارند، در این میان از سوزاندن میلیون‌ها لیتر سوخت توسط خودروها هم نباید غافل شد. وی گفت: کیفیت خودروهای داخلی و ارتقای استانداردهای آنها در مصرف سوخت می‌تواند کمک شایان توجهی به کاهش آلودگی هوا داشته باشد و این موضوعی است که باید سازمان استاندارد و وزارت صنایع با جدیت دنبال کنند و اجازه تخطی به خودروسازان ندهند چون این موضوع به طور مستقیم با سلامت جامعه در ارتباط است.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com