نوام چامسکی سه شنبه در نشستی خبری که از سوی کمیته حقوق لاینفک فلسطینی ها به مناسبت گرامیداشت سال همبستگی با فلسطینی ها برگزار شد، در پاسخ به سئوالی درباره اینکه فلسطینی ها تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت را برای خاتمه اشغالگری در مدت دو سال خواستار شده اند، گفت: شورای امنیت باید این تصمیم را اتخاذ و قاطعانه تر اقدام کند ولی متاسفانه اقدامات شورای امنیت فقط در حدی است که ابر قدرت ها به این نهاد بین المللی اجازه می دهند.

وی افزود: همانطور که در گذشته نیز صورت گرفته است تردید دارم هیئت آمریکایی در شورای امنیت امکان تصویب چنین قطعنامه ای را فراهم کند و از آن جلوگیری خواهند کرد.

این منتقد مشهور آمریکایی تاکید کرد: بهترین گزینه اخلاقی خاتمه به اشغالگری است ولی در جهانی که ما در آن زندگی می کنیم اجرای گزینه های اخلاقی بسیار محدود است ولی غیرممکن نیست.

نوام چامسکی در پاسخ به سئوال دیگری درباره ارزیابی واکنش سازمان ملل نسبت به موضوع فلسطینی ها نیز گفت: سازمان ملل نمی تواند فراتر از مرزهایی که ابر قدرت ها مشخص کرده اند، گام بردارد و درباره فلسطین نیز این سابقه تقریبا پنجاه ساله سیاست آمریکا درباره مسئله فلسطین کاملا مشخص است.

منتقد سرشناس سیاست خارجی آمریکا گفت: به جامعه یهودیان آمریکا این دستورالعمل داده شده که وظیفه شماست جامعه بین المللی را متقاعد کنید که هر گونه انتقادی به اسرائیل با ضد یهودیت و یا تنفر از یهودیان برابر است.

وی درباره تازه ترین رای پارلمان انگلیس درباره فلسطین نیز گفت: این اقدام برغم گفته دیوید کامرون نخست وزیر آن کشور که چنین رایی بر سیاست انگلیس نسبت به اسرائیل و فلسطینی ها تاثیری نخواهد داشت، نشان دهنده این است که مردم در اروپا و حتی آمریکا می خواهند از اقدامات بسیار جنایتکارانه و وحشیانه ای که اسرائیل انجام می دهد، فاصله گیرند.

وی ضمن استقبال از اعلام اخیر دولت سوئد مبنی بر به رسمیت شناختن فلسطین گفت: این مسیری است که جریانات به سوی آن در حرکت است، هم اکنون بیش از صد و سی و دو کشور عضو سازمان ملل فلسطین را به رسمیت شناخته اند و برغم تلاش های آمریکا، استرالیا، کانادا و انگلیس که متحدان قاطع اسرائیل محسوب می شوند، این کشورها نمی توانند خودشان را از جهان جدا کرده و همچنان در حمایت از اسرائیل پافشاری کنند.

چامسکی در پاسخ به این سئوال که شما در سال ۲۰۱۱ میلادی گفته بودید دمکراسی در خاورمیانه توسط آمریکا ممنوع شده است، گفت: ما به خوبی از برخورد آمریکا درباره دمکراسی آگاهیم برای مثال در ژانویه ۲۰۰۶ میلادی انتخابات کاملا عادلانه و آزادانه ای طبق نظارت بین المللی در فلسطین صورت گرفت و مردم حماس را انتخاب کردند ولی آمریکا بلافاصله شروع به مجازات فلسطینی ها کرد زیرا آنان به هر آنچه او می خواست رای نداده بودند و طی انتخاباتی آزاد در مسیری دیگر گام برداشته بودند.

وی افزود: آمریکا همچنین بلافاصله به منظور سرنگونی دولت حماس در غزه کودتای نظامی ایجاد کرد.

منتقد سیاست خارجی آمریکا در ادامه گفت: غزه دری از فلسطین به سوی جهان خارج است و در صورتیکه از کرانه باختری جدا شود، کرانه باختری به طور کامل زندانی اسرائیل محسوب می شود لذا تلاش بیست سال اخیر آمریکا و اسرائیل جداسازی غزه از کرانه باختری بوده است.

نوام چامسکی افزود: الگویی که از سوی اسرائیل درباره فلسطین اشغالی از سال ۱۹۷۶ میلادی اتخاذ شده است، تا به امروز با کمک ها و حمایت های نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک آمریکا همچنان ادامه دارد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com