34276

به گفته یک منبع موثق به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، صبح پنجم مهرماه امسال یک شهروند ایرانی به نام محمد علی خویی، در هنگام یورش ماموران نیروی انتظامی به یک آپارتمان مسکونی برای جمع آوری دیش های ماهواره دچار ایست قلبی شده و فوت کرده است. طبق گفته‌های یک منبع مطلع از این حادثه به کمپین، نیروی انتظامی خانواده مقتول را تهدید به سکوت و مصاحبه نکردن با رسانه ها کرده است.

محمد علی خویی، ۶۵ ساله، سرهنگ بازنشسته و جانباز جنگ، مدیر یک مجتمع مسکونی در خیابان میرداماد تهران بوده که همراه با خانواده اش در یکی از طبقات این مجتمع ۳۲ واحده زندگی می کرده است. پس از فوت این شهروند در روز پنجم مهرماه، خانواده او از ماموران نیروی انتظامی که مسئول مرگ این شهروند بودند شکایت کرده اند اما تاکنون پاسخی نگرفته اند.

یک منبع موثق به کمپین گفت: «ساعت ۱۱ صبح پنجم مهرماه چند نفر از ماموران نیروی انتظامی بدون لباس فرم برای جمع آوری دیش های ماهواره به زور وارد آپارتمان شدند. آقای خویی که مدیر ساختمان بوده از آنها خواسته تا کارت شناسایی و برگۀ جمع آوری دیش ها را به او نشان دهند، اما ماموران با توهین و ناسزا به او به بالای پشت بام رفته و تمام آنتن‌های ماهواره را جمع کرده اند. آقای خویی که به عنوان مدیر ساختمان مسئول بوده چندین بار از آنها خواسته تا کارت شناسایی شان را نشان دهند. او حتی کارت شناسایی خودش را نشان آنها داده و گفته که خودش زمانی سرهنگ بوده و جبهه رفته است.»

این منبع ادامه داد: «جالب این است که نیروی انتظامی مرتب در تلویزیون برای کاهش جرم تبلیغ می کند که شهروندان نباید هر کسی را به عنوان مامور نیروی انتظامی به داخل خانه راه بدهند و اول باید از آنها کارت شناسایی بخواهند اما این ماموران نیروی انتظامی نه تنها در برابر درخواست مدیر ساختمان، برگۀ حکم جمع آوری دیش ها را نشان نداده اند بلکه حتی از نشان دادن کارت شناسایی خود هم جلوگیری کرده اند.»

این منبع در ادامه گفت: «آقای خویی در اثر بی احترامی و توهین ماموران دچار فشار عصبی و ایست قلبی شده و همان جا جلوی درب ورودی روی زمین می افتد و می میمرد، جلوی چشمان ماموران و همسایه ها.»

این فردمطلع ازاین حادثه در پاسخ به این سوال که آیا برخورد فیزیکی نیز انجام گرفته است، به کمپین گفت: «هیچ برخورد فیزیکی نبوده فقط به سرهنگ بازنشستۀ ۶۵ ساله توهین و بی احترامی شده است. طبق گواهی پزشک او در اثر فشار عصبی دچار ایست قلبی شده است.»

بر اساس گزارشات رسیده به کمپین، تمامی آنتن‌های ماهواره‌ای این مجتمع مسکونی توسط سه مامور نیروی انتظامی جمع آوری شده و به داخل دو ونی که جلوی درب آپارتمان پارک بوده منتقل می شوند. مرگ محمد علی خویی در آخرین لحظات در جلوی درب وروردی ساختمان اتفاق می افتد، در حالیکه او خواستار دیدن کارت شناسایی کسانی بوده که خود را ماموران نیروی انتظامی معرفی می کردند.

این منبع با اظهار اینکه عده ای از ساکنان ساختمان شاهد ماجرا بوده اند، گفت: «وقتی آقای خویی دچار ایست قلبی شده و روی زمین می افتد به گفته برخی از همسایه ها ماموران حتی از زنگ زدن به اوژانس هم امتناع می کنند و خود همسایه ها تماس به اوژانس تماس می گیرند. در آن لحظه حتی ماموران هیچ عذرخواهی هم نمی کنند و می روند.»

طبق گزارشات رسیده، چند ساعت پس از فوت آقای خویی، ماموران کلانتری گاندی از خانوادۀ وی می خواهند که به کلانتری بروند. در آنجا پرونده ای تشکیل می شود و خانواده نیز شکایت خود را مطرح می کند و ماموران قول رسیدگی می دهند. خانوادۀ آقای خویی هنوز منتظر پاسخ نیروی انتظامی هستند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com