نخست وزیر جدید عراق از عذرخواهی معاون رئیس جمهوری آمریکا از ترکیه و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به دنبال افشای حمایت آنان از گروههای تروریستی ابراز تعجب کرد.

” حیدر العبادی” درجمع خبرنگاران در بغداد عذرخواهی “جو بایدن” از ترکیه، عربستان و امارات در پی افشای حمایت آنها از گروه های تروریستی در کنار آمریکا را مایه شگفتی دانست و گفت  برخی کشورها با اهداف قومی و طایفه ای قویاً از گروه های تروریستی حمایت می کنند.

نخست وزیر عراق افزود” کشورهایی که از تروریسم حمایت می کنند، از ناحیه تروریسم احساس خطر کردند و از این رو معتقدم که حمایت آنان از ما واقعی است”.

وی درادامه گفت برخی کشورهای دیگر که با ما همکاری نکردند، از ناحیه تروریسم احساس خطر نکردند.

معاون رئیس جمهوری آمریکا اخیرا اذعان کرده بود که همپیمانان عرب واشنگتن از جمله عربستان از جنگجویان القاعده در سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی کرده اند.

بایدن در سخنرانی خود در دانشگاه هاروارد در ایالت ماساچوست گفت: تروریست ها در سوریه از جمله جنگجویان القاعده از پشتیبانی مالی و حمایت دیگری از سوی هم پیمانان واشنگتن در منطقه برخوردار شده اند.

وی افزود: “بزرگترین مشکل ما از طرف همپیمانان ما در منطقه بود. ترک ها دوستان خوبی بودند و همچنین سعودیها و ساکنان امارات و نظایر آنها. اما چه کار کردند؟ تنها هم و غم آنها همان سرنگون کردن بشار (اسد رئیس جمهور سوریه) بود و وارد نبردی نیابتی… شدند و صدها میلیون دلار و دهها هزار تن سلاح به هر کسی که با نبرد علیه بشار اسد موافقت کرد، دادند.

معاون رئیس جمهوری امریکا افزود: اما کسانی که به این کمک دست یافتند، جنگجویان جبهه النصره و القاعده و عناصر افراطی بودند که از مناطق دیگری از جهان می آمدند. فکر می کنید من مبالغه می کنم؟ خودتان نتیجه را ببینید.

این سخنان کافی بود که عربستان سعودی ، امارات ، ترکیه و سایر همدستان واشنگتن در منطقه موجی از انتقاد و فشارعلیه بایدن آغاز کنند و پس از آن معاون رئیس جمهوری در چند نوبت از عربستان ، امارات و ترکیه عذرخواهی کرد.

بایدن در تماس تلفنی با همتای عربستانی خود “سعود الفیصل”، از همکاری این کشور در ائتلاف به اصطلاح ضد داعش، قدردانی کرد.

او همچنین منظور از اظهارات اخیرش درباره نحوه پیدایش داعش، به سعود الفیصل توضیح داد.

پیش از بایدن، “جان مک کین” سناتور تندوری آمریکایی هم در گفت و گو با شبکه تلویزیونی “فاکس نیوز” آمریکا به داشتن ارتباط قوی با داعش و سایر سازمان های تروریستی در سوریه اعتراف کرده بود.

مک کین که سخنانش مورد اعتراض مقام های آمریکایی قرار گرفت ، در پاسخ به سخن “راند پل” سناتور آمریکایی درباره ارتباطش با گروه های تروریست در سوریه خاطرنشان کرد، آیا پل به سوریه رفته و با داعش و افراد مسلح دیدار کرده است، خیر. این به گفته برخی نشان می دهد وی با آنان دیدار کرده است.

این سناتور جمهوریخواهان در مجلس سنا، در ادامه مصاحبه درباره ارتباطش با گروه های تروریستی گفت: من آنان را می شناسم و بر خلاف پل با آنان همواره در تماسم.

پیش از این فاش شده بود که در جریان سفر ماه مه سال ۲۰۱۳ مک کین به سوریه و دیداراو با تروریست ها، “ابو بکر البغدادی” خلیفه داعش نیز در مذاکرات و جلسات مشترک با این سناتور آمریکایی و رقیب اوباما در انتخابات سال ۲۰۰۸ریاست جمهوری، حضور داشته است.

با وجود این که گفته می شود مک کین از مهمترین هواداران مداخله نظامی آمریکا در سوریه برای مقابله با داعش است، اما گفت و گوی تلویزیونی وی با واکنش هایی در جامعه آمریکا مواجه شد.

تحلیلگران سیاسی تاکید می کنند که دولت آمریکا جدی ترین حامی داعش است و درحالی ادعای مبارزه با داعش را مطرح می کند که جدیدترین سلاح ها را دراختیار آنان قرار داده است.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com