cfgrerte

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه زمانی آرزو داشت تا رهبری جهان اسلام را بر عهده داشته باشد. در بحران کنونی منطقه ای نیروهای نظامی و تانک های ارتش ترکیه منفعلانه در پشت حصارهای مرزی که یک مایل با سوریه فاصله دارد ایستاده اند و این در حالی است که شبه نظامیان داعش شهر کوبانی و جمعیت کرد آن را محاصره کرده اند.

بر اساس این گزارش این یک کیفرخواست علیه آقای اردوغان و محاسبات سیاسی بدبینانه وی به شمار می رود. اردوغان با حفظ نیروهای خود در یک گوشه و جلوگیری از رسیدن کمک به کردها نه تنها موجب تضعیف کردها شده بلکه آزمایشی را برای باراک اوباما به وجود آورده تا آمریکا را مجبور کند تا برای سرنگونی دولت بشار اسد به وی کمک نماید.

شواهدی نیز در خصوص آشفتگی و تنش های داخلی وجود دارد که بر راهبرد اوباما برای کاهش قدرت و شکست داعش تاثیر منفی می گذارد. مبارزان کرد هفته هاست که برای دفع حملات شبه نظامیان داعش با چالش جدی روبرو شده اند. برای کمک به آنها آمریکایی ها حملات هوایی به مواضع داعش را برای به عقب بازگرداندن نیروهای داعش آغاز کرده اند ولی درگیری های زمینی همچنان در اطراف کوبانی ادامه دارد.

ولی همه طرف ها یعنی آمریکایی ها، آقای اردوغان و کردها بر این مساله توافق نظر دارند که نیروهای زمینی برای حمایت و تقویت حملات هوایی لازم و ضروری است. آقای اردوغان می گوید اگر آمریکا حمایت بیشتری از شبه نظامیانی که قصد دارند دولت بشار اسد را سرنگون کنند انجام ندهد و منطقه پرواز ممنوع برای جلوگیری از اقدامات نیروی هوایی سوریه ایجاد نشود و منطقه حائل در مرز ترکیه برای پناه دادن به هزاران آواره سوری که از درگیری های اخیر فرار کرده اند تشکیل نشود هیچ شانسی وجود نخواهد داشت.

اوباما بارها تاکید کرده است که هدف اصلی از اقدام نظامی اخیر کاهش قدرت و شکست داعش است و آمریکا هیچ برنامه ای برای برکناری اسد ندارد. مهمترین خطر در تصمیم آمریکا برای انجام حملات هوایی در سوریه این است که این تصمیم می تواند آمریکا را به جنگی دیگر سوق دهد که همواره از درگیر شدن در آن اجتناب کرده است.

اردوغان آنقدر مشتاق برای برکناری و سرنگونی دولت بشار اسد در سوریه است که به شبه نظامیان داعش و سایر نیروهای شبه نظامی اجازه انتقال سلاح و منابع مالی را از طریق ترکیه می دهد. اگر اردوغان حاضر به دفاع از کوبانی نباشد و نخواهد به مبارزه جدی علیه داعش بپیوندد، یک گروه تروریستی را در اقدامات وحشیانه خود تواناتر خواهد کرد و بی ثباتی خطرناکی را در بلندمدت در مرزهای خود تضمین خواهد نمود.

اردوغان با این رفتار خود همچنین موجب پیچیده شدن جایگاهش در داخل ترکیه شده است. ممانعت اردوغان برای کمک به کردهای سوریه موجب خشم شدید جامعه کردهای ترکیه شده است. تظاهرات اعتراض آمیز در ترکیه در مخالفت با سیاست های آنکارا در قبال کردهای سوریه تاکنون منجر به مرگ ۲۱ نفر شده است. اردوغان نگران آن است که دفاع از کوبانی موجب تقویت کردهای سوریه شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com