مقدمه

شهر مرزی کوبانی در شمال سوریه این روزها موضوع مهم بحثهای اینترنتی اپوزسیون ایرانیست. این اپوزسیون عموما مشاهده گر صحنه هاست. صحنه ها را متاسفانه گرایشات ارتجاعی منطقه ای و جهانی می گردانند ، انسانهای بیگناه تاوانش را می دهند.آوارگی و دربدری یک جامعه جلوی دوربینها ، کشتارها ، همه بخشی از یک صحنه در آور است.نبردی اما پشت صحنه در جریانست که باید عمیقتر شد و مسیرش را دنبال کرد. این نبرد هم نبردی منطقه ای است و هم اهداف عمومی را دنبال می کند.عراق و سوریه الان بخشی از نبرد قدرت جهانی هستند.دنیای اینده دارد درون این آتش و خون شکل می گیرد.اگر دو جنگ جهانی اول و دوم جهان را در دوره ای شکل دادند این جنگهای منطقه ای دارد توازن قدرت منطقه ای و جهانی را چابجا می کند و شکل می دهد.

در این مقاله کوتاه چند نکته را انتخاب می کنم و از دید خودم باز می کنم:

(۱)ورود محتاطانه حکومت ترکیه به معضل داعش در سوریه:

طی چند روز اخیر پارلمان ترکیه یک طرح مهم را تصویب کرد. روشنتر شد که حکومت ترکیه بین نگرانیش از قدرت گیری پ ک ک و تهدیدش، تلاش برای سرنگونی حکومت بشار اسد، پشتیبانی تدارکاتی قدیمیش از داعش،هجوم صدها هزار پناهنده به مرزهایش و فشاری که حکومت امریکا بر رویش آورده ، “تکان” می خورد و در حال روشنسازی مواضعش می باشد.

تانکها و ارتش ترکیه در مرزهای بین ترکیه و سوریه متمرکزتر شدند تا از هجوم پناهندگان فراری از داعش جلوگیری کنند.بحرانی در مرز ترکیه و سوریه در حال عروجست. حکومتهای غربی روی حکومت ترکیه فشار آورده اند و پروازهای جتهای جنگی ترکیه روی سوریه به بهانه مبارزه با داعش آغاز گردیده.

پارلمان ترکیه طرحی را تصویب کرد که طبق آن، منطقه “بیطرف” درون گشور سوریه در مرز شمالی (منطقه کرد نشین)تشکیل شود، منطقه پرواز ممنوع ایجاد شود و حکومت ترکیه ضمن مبارزه با داعش محق باشد نیروهای ضد حکومت ترکیه (از جمله پ ک ک) را همچنان درون سوریه نیز بکوبد!

حکومت ترکیه مدتهاست پایگاه حمایتی داعش بوده.از زخمیهای داعش مراقبت کرده، نیروهای تازه نفس از سراسر جهان از طریق ترکیه به سوریه منتقل می شده اند.حالا همین حکومت قرار دارد به “ائتلاف” ضد داعش بپیوندد اما “شرایط” خودش را روی میز مذاکره با حکومت امریکا و غرب گذاشته است!

پنتاگون و نیروهای غرب مجبورند از سرباز ترکیه و عراقی استفاده کنند اگر نخواهند خودشان به منطقه سرباز بفرستند. مجبورند شرایط حکومت ترکیه را بپذیرند! این “ائتلاف” دارد تبدیل می شود به یک محیط بده و بستان بین حکومت امریکا، عربستان، ترکیه و حکومتهای اروپائی! قبل از گرفتن غنیمت دارند سر آنچه بدست می آید معامله می کنند!

(۲)کوبانی و گسترش تبلیغات ناسیونالیزم کوردی:

کسی که در فیسبوک فعال باشد براحتی می بیند که گرایشی درون اپوزسیون ایران دارد تبلیغات وسیعی در مورد “کوردستان” و کشور کوردستان حول “مقاومت کرد در کوبانی” انجام می دهد. جهت این تبلیغات اینست که مبارزات مردم در کوبانی را یک مبارزه قومی ناسیونالیستی نشان دهد.آنرا تصاحب کند.شعارها و پرچم کردستان را بر فراز این فاجعه انسانی بچرخاند! این مسیر تبلیغاتی بسیار آشناست! جریانات ناسیونالیست همواره از بحرانهای انسانی برای چلو کشیدن هژمونی خود سود چسته اند.جبهه هویت انسانی و کمونیستی در کوبانی و منطقه غائب است. بعضا حل شده در پ ک ک که برخی از شعارهایش مشابه “سوسیالیزم خواهی” است.عبدلله اوجالان خودش را در حد مائو بالا کشیده و می خواهد “سوسیالیزم کردی” بسازد! اینست که مجموعه از توهم سوسیالیزم خرده بورژوائی، ناسیونالیزم کردی در بستر فاجعه انسانی که داعش ساخته ، در بستر طرح “خاورمیانه جدید” دارد زمینه سازی می کند برای تحقق رویای “کردستان مستقل”!

قرار است فاجعه مردم در کوبانی و سایر مناظق کرد نشین عراق و سوریه همان کند که در اسرائیل شاهدش بودیم! قتل عام یهودیان بشود زمینه سازی برای ساختن کشور اسرائیل! حالا هم قتل عام و خانه خرابی مردم در کردستان بشود زمینه برای ایجاد کشور کردستان !

(۳)کوبانی قرار است بطور موقت هم که شده به داعش تحویل شود!

امروز ۸ اکتبر ۲۰۱۴، فرمانده پنتاگون در یک مصاحبه مطبوعاتی در واشنکتن بطور تلویحی تایید کرد که کوبانی “از دست رفته” و نیروهای داعش انرا تسخیر کرده اند! لازم به توضیح است که بنا به گزارشات بیش از ۹۰ در صد جمعیت این شهر گریخته اند و این شهر طی چند هفته گذشته بیشتر توسط نیروهای وابسته احزاب کورد بعنوان سکوی نظامی بر علیه داعش استفاده می شده.نیروهای داعش این شهر را از سه جهت محاصره داشتند و متعاقب حملات هوائی نیروهای امریکا فشار خود برای ورود به کوبانی را بالا بردند.

رهبری پنتاگون بطور تلویحی اعلام کرد که دفاع از کوبانی اهمیت نظامی ندارد و این روند گرفتن کوبانی “امری طبیعی ” در روند جنگ با داعش است.

سقوط کوبانی نه برای حکومت امریکا و نه برای حکومت ترکیه اهمیتی ندارد.اینها ظاهرا دنبال ساختن منطقه “بیطرف” تحت کنترل نظامی خود در کنار مرز ترکیه هستند تا نگذارند مهاجران و اوراگان به ترکیه پا بگذارند. دارند داعش را به شهر کوبانی دعوت می کنند!

خلاصه:

محورهائی که در این مقاله مورد بحث قرار گرفت طبعا نه قطعی است و نه تمام صحنه ها.همانطور که در مقالات قبلی گفتم اینها تکه های پازلی هستند که در کنار هم قراردادنشان می شود تصویر دقیقتری از روند تحولات تعیین کننده در خاورمیانه اگاه شد. توی این صحنه ها هم همچنان نیروی تعیین کننده انسانیت مترقی غائب است. روندی نبرد جناح های ارتجاعی تکان دادن پرچمهای ملی و قومی و مذهبی و جنگهای پشت پرده دارد سرنوشت تعیین می کند. حداقلش اینست که این تصاویر بررسی شوند و درسهای لازم برای اگاهی جامعه ایران گرفته شود. ایران هم بخشی است از این توطئه ضد تمدن!

منابع دیگر:

(۱)پارلمان ترکیه شروط دخالت ارتش ترکیه در جنگ با داعش را اعلام کرد

http://www.washingtonpost.com/world/middle_east/turkish-parliament-authorizes-military-action-in-syria-iraq/2014/10/02/cca5dba8-7d0c-4e70-88bb-c84abbdca6d2_story.html

(۲)آرشیو مقالات اخیر این نویسنده در موضوع بحران عراق:

http://monazere-siasi.com/مقالات-سیاسی/مقالات-سال-٢٠١۴/۶۹۳-آرشیو-مقالات-اخیر-این-نویسنده-در-موضوع-بحران-عراق

(۳)دعوت به “جنگ مقدس”، نگاهی به متدهای روانی جلب هوادار فرقه داعش و آینده اش(سعید صالحی نیا)

http://monazere-siasi.com/مقالات-پزشکی/۶۹۸-دعوت-به-جنگ-مقدس-،-نگاهی-به-متدهای-روانی-جلب-هوادار-فرقه-داعش-و-آینده-اش

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com