در حالی که “چالش سطل یخ” تقریبا از فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی محو شده، این روزها اوکراینی‌ها با پدیده‌ای تازه آشنا شده‌اند: «چالش سطل زباله.»

درواقع، آن‌ها در این چالش آن دسته از سیاست‌مدارانی را که به اعتقادشان فاسد هستند، در سطل‌‌های زباله پرتاب می‌کنند.

از چند نماینده‌ی مجلس طرفدار رییس‌جمهور برکنار‌شده طرفدار روسیه گرفته تا یک مقام محلی در شهر بندری “اودسا” که متهم است ۳۰ هزار پوند از اعتبار اختصاص‌داده شده برای بازپروری کودکان پناهنده دزدی کرده، تا کنون به این طریق مجازات شده‌اند.

آن‌ها تعدادی از این افراد را بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در سطل نگه داشته‌اند و می‌گویند که این کار برای اعمال “عدالت”، لازم است.

این اقدام اعتراضی، نخستین بار روز ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور)، در بیرون ساختمان پارلمان این کشور در شهر “کی‌اف” روی داد؛ زمان‌که ده‌‌ها نفر از معترضان خشمگین، ویتالی ژورافسکی، نماینده‌ی پارلمان را در داخل یک سطل زباله انداختند.

آقای ژورافسکی ۵۹ ساله به حزب “اقالیم”، حزب متعلق به ویکتور یانکوویچ، رییس جمهوری مخلوع اوکراین نزدیک بود و از سوی معترضان متهم شده بود که از قوانینی که برای پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور در دست تصویب است، پشتیبانی نکرده است.

اوکراینی‌ها که به سیاست‌مداران‌شان اعتمادی ندارند، می‌گویند با وجود برانداختن دولت وابسته به روسیه، هم‌چنان بر عمل‌کرد دولت جدید نظارت خواهند کرد و این کار را ادامه‌ی انقلاب ماه فبریه می‌دانند.

آن‌ها هم‌چنین یک بَنِر بزرگ به اسم “دیوار شرم” ایجاد کرده‌اند که منقش به تصویر سیاست‌مدارانی است که از نظر خیلی‌ها، به اندازه‌ی کافی با فساد مبارزه نمی‌کنند. معترضان به سمت این بَنِر، گوجه‌فرنگی پوسیده پرتاب می‌کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com