سلب تابعیت کانادا از ایرانی عضو القاعدهیک ایرانی‌الاصل، اولین فردی است که تابعیت کانادایی خود را طبق قانون جدید مهاجرت، از دست می‌دهد.

رویا آشتیانی:یک ایرانی‌الاصل، اولین فردی است که طبق قانون جدید مهاجرت، تابعیت کانادایی خود را از دست می‌دهد.

هیوا محمد علیزاده محکوم است که در گروه های تروریستی عضویت داشته، موضوعی که یکی از شرایط چندگانه سلب تابعیت به حساب می‌آید. او اولین مشمول سلب تابعیت بر اساس قانون سی ۲۴ است که چند ماه قبل با سر و صدای فراوان به تصویب رسید و اجرایی‌شدنش در حال انجام است.

علیزاده بعد از پایان جنگ ایران و عراق به کانادا مهاجرت کرد و در وینیپگ ساکن شد. آن‌طور که نشنال پست نوشته، محمد در سال ۲۰۰۷ تابعیت کانادایی گرفته و سوگند یاد کرده که به قوانین این کشور احترام بگذارد اما به  قسم خود پایبند نبوده است.

او طی سالیان گذشته به افغانستان سفر کرد و به القاعده  پیوست. خودش می‌گوید که در آنجا و با کمک همرزمان طالبان خود چگونه یاد گرفت که بمب بسازد و با این تفکر به کانادا برگشت که بموقع از این آموخته‌های خود برای فعالیت‌های تروریستی استفاده کند.

او در سال ۲۰۰۹ بیش از ۵۰ مدار الکترونیکی را به طور قاچاق از یک مرکز آموزش نظامی طالبان به کانادا وارد کرد.

در ۱۷ سپتامبر امسال، دادگاه اتهام او در نگهداری موادمنفجره به قصد انجام فعالیت های تروریستی در خاک کانادا را وارد دانست و او را به بیست و چهار سال حبس محکوم کرد. دو نفر دیگر با نام های مصباح‌الدین احمد و خرم سید شهر هم همدست وی بوده‌اند که حکم آنها هنوز اعلام نشده است.


علیزاده (پایین) و همدستانش در دادگاه

هرچند این پایان مجازات در نظر گرفته شده برای علیزاده نیست. چون حالا دولت کانادا به موضوع وارد شده و قرار است تصمیم خود در مورد سلب تابعیت وی را اعلام کند.

با قانون جدید مهاجرت موسوم به سی ۲۴ که ژوئن امسال به تایید فرماندار کل رسیده، دولت این اختیار را دارد که سیتیزن‌شیپ کانادایی این مجرم را که تابعیت دوگانه ایرانی -کانادایی دارد از او باز پس بگیرد.

این موضوع در چند هفته آینده بصورت رسمی از سوی دولت اعلام خواهد شد اما بر اساس گمانه‌زنی رسانه‌های کانادا قطعی به نظر می‌رسد.

در صورتی که تابعیت کانادایی هیوا از وی سلب شود او احتمالا اولین مهاجری خواهد بود که بر اساس قانون جدید (که مخالفان بسیاری هم دارد) سلب تابعیت می‌شود. در زمان تصویب قانون، طرفداران آن تاکید زیادی می‌کردند که دولت باید اختیار کافی داشته باشد تا تابعیت افراد وابسته به گروه های تروریستی را سلب کند.

در قانون جدید مهاجرت که با نام سی ۲۴ شناخته می‌شود، به دولت کانادا اختیار داده شده که راسا و بدون نیاز به حکم دادگاه در چند حالت تابعیت افراد دوملیتی را سلب کند. فعالیت‌های تروریستی و یا عدم اقامت طولانی در خاک کانادا از مجله این موارد است.


علیزاده در دادگاه

کریس الکساندر وزیر مهاجرت کانادا در مصاحبه اخیر خود سلب تابعیت بر اساس این قانون را اخطاری صریح  برای آنهایی که اینجا به‌دنیا آمده یا مهاجرت کرده‌اند و به گروه‌های تروریستی تمایل دارند دانست. او گفت آنها فکر می‌کنند خیلی طبیعی است که با پاسپورت کانادایی خود به سوریه بروند در گروه های آدم‌کش همچون داعش فعالیت کنند. الکساندر با اشاره به اینکه آنها تحت هر عنوان حتی اگر گمراه شده باشند، مجرم و جنایتکار به حساب می‌آیند افزود: این افراد به یقین تابعیتشان از دست خواهند داد.

وزیر مهاجرت کانادا گفت که به‌زودی در این باره اطلاعات بیشتری ارائه خواهد شد اما هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

در حال حاضر، سلب تابعیت کانادا از علیزاده قطعی‌ به نظر می‌رسد و در این صورت، او پس از گذراندن دوره محکومیتش از خاک کانادا اخراج خواهد شد.

او در سال ۱۹۷۹ و تنها چند ماه بعد از انقلاب در ایران به‌دنیا آمد. آنطور که خودش گفته در نوجوانی شاهد حمله شیمیایی صدام به کردهای ایرانی بوده است. این مهاجر ایرانی در دهه دوم زندگی و عنفوان جوانی به کانادا مهاجرت کرد و در وینیپگ ساکن شد.

هیوا در یک خواربار فروشی مشغول به‌کار شد ومدتی بعد با یک دختر بومی کانادایی (Aboriginal) که مسلمان شده بود ازدواج کرد و هفت سال قبل یعنی در ۲۰۰۷ میلادی تابعیت کانادایی گرفت.

دادگاه اعلام کرده که او در جریان دادرسی عنوان کرده با انتشار فیلم کشته‌شدن افراد و یا سر بریدن آنها در اینترنت مشکلی نداشته و این در اختیار بیننده است که این ویدنو ها را نگاه کند یا نه.

او در جولای  ۲۰۰۹ پس از مسافرتی چهارماهه به کانادا برگشت. در فرودگاه ترودو مونترال او به افسر اطلاعات کانادا (CSIS) که در مورد علت سفرش سوال کرده بود گفت که به دلیل سرمای شدید وینیپگ افسرده شده بوده و به همین دلیل برای دیدن اقوامش به ایران رفته است.

اما کمی بعد جوانی مسلمان به سازمان اطلاعات کانادا خبر داد که هیوا علیزاده به دوستش گفته برای آموزش ساخت سلاح و مبارزه با آمریکایی‌ها به افغانستان رفته بوده است.

او همچنین گفت که آنها دوستان مشترکی با هم دارند و هیوا علیزاده به آنها گفته که به کانادا برگشته تا به موقع برای حمله تروریستی به کانادا و غرب اقدام کند و به صراحت اعلام کرده که برای همین موضوع برگشته است.


علیزاده

لیوناردو روسومانو که وکیل مدافع علیزاده در جریان دادرسی او بوده گفته که هرچند موکلش از احتمال سلب تابعیتش آگاه بوده اما فکر نمی‌کرده که اولین کسی باشد که مشمول این قانون می‌شود.

کانادا تا پیش از این می‌توانست اقامت مهاجران به خاک این کشور به دلیل فعالیت‌های تروریستی را لغو کند اما با قانون جدید این اختیار برای سلب تابعیت از شهروندان دو ملیتی هم ممکن شده است.

همچنین متهمان جاسوسی ضد کانادا یا عضویت در گروه‌های شبه نظامی یا سازمان‌های مسلح مخالف کانادا هم مشمولان جدید قانون سلب تابعیت این کشور هستند و فرقی ندارد که در کدام کشور به این فعالیت‌ها دست بزنند.

بر همین اساس هم به نظر می‌رسد تمامی کانادایی‌هایی که قبل یا بعد از تصویب قانون جدید به داعش در سوریه پیوسته‌اند در آینده نزدیک تابعیت خود را از دست بدهند.

سلب تابعیت بصورت اخطاری کتبی به فرد اطلاع داده می‌شود و می‌تواند به اخراج فرد از خاک کانادا منجر شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com