65ty4ioppp

٩ درویش گنابادی دربند در حالی وارد دوازدهمین روز اعتصاب غذای خود شدند که تمامی راههای ارتباطی خانوادهایشان با آنها قطع است و مسئولین قضایی و زندان هیچ پاسخی به پیگیری ها و نگرانی خانواده ها نمی دهند.

بر اساس اخبار رسیده به “راه دیگر” وضعیت جسمانی چند تن از دراویش رو به وخامت گذاشته و دو تن از آنها به بهداری منتقل شده اند. امیر اسلامی یکی از دروایش منتقل شده به بهداری است که سابقه بیماری قلبی دارد. او به سر درد شدید و افت فشار خون دچار شده و به بهداری اوین اعزام شده است.

مریم شیرینی، همسر امیر اسلامی با بیان اینکه هیچ اطلاعی از وضعیت همسرش ندارد و بسیار نگران است به “راه دیگر” می گوید: “تمام راه ارتباطی ما قطع است و تنها خبرش را شنیدم که ایشان را به بهداری منتقل کرده اند. البته با توجه به سابقه بیماری قلبی و اعتصاب غذای الان ایشان منتظر اخبار بدی بودم. الان دو هفته هست که همسرم در اعتصاب غذا بسر می برد و در این پانزده روز ضعف جسمانی زیادی پیدا کرده است؛ بخاطر شرایط امنیتی که حاکم شده ایشان را هم به بیمارستان منتقل نمی کنند. حتی روز گذشته به بند آقای انتصاری و دانشجو حمله کردند و وسایلشان را گشتند این در حالی هست که آنها در اعتصاب غذا هستند و وضعیت جسمانی خیلی بدی دارند. هنوز هم واقعا علت این برخوردها را نمی دانیم و پاسخی هم نمی دهند.”

رضا انتصاری، حمیدرضا مردادی،مصطفی عبدی، کسری نوری و افشین کرم‌پور، امیر اسلامی، فرشید یداللهی، مصطفی دانشجو و امید بهروزی از تاریخ ۹ شهریور در اعتراض به وضعیت بازداشت خود در اعتصاب غذا بسر می‌برند.

این دراویش گنابادی محبوس در زندان‌های اوین تهران و نظام شیراز متن کوتاهی به عنوان «وصیت‌نامه» منتشر کرده و نوشته اند که امیدوارند آزادمردان جهان و دیگر دراویش طریقت گنابادی خون‌خواهی آنان را تا محاکمه کامل ماموران و آمران «شکنجه‌ها» ادامه دهند.

در بخشی از این وصیت‌نامه آمده است: “دشمنان دین و قانون در لباس دین و قانون به دشمنی با جان انسان مشغول شده‌اند و ما را زجرکش می‌کنند. ما از این اعتصاب غذا نمی‌میریم بلکه کشته می‌شویم و از آنجا که به اسلام واقعی که همانا دم جان‌بخش مسیحایی است اعتقاد داریم، به شهادت تاریخ تا ابد زنده‌ایم.”

دراویش گنابادی در حالی در اعتراض به نقض حقوق خود دست به اعتصاب غذا زده اند که مسئولین به جای توجه به خواسته های به حق آنها روز پنج شنبه ۲۰ شهریور، گارد ویژه ای را به دستور امیر کربلایی به بند ۸ محل نگهدارى مصطفی دانشجو و رضا انتصاری فرستاده و آنجا را تحت بازرسی قرار دادند. این دو درویش دربند از بیماری ریوى و قلبی رنج مى برند و ضعف جسمانی شدیدی دارند.

خانم شیرینی ادامه می دهد: “بدنبال انحلال بند ۳۵۰ به بهانه های متعدد زندانیان این بند را به بند های دیگر منتقل کردند. حدود دو هفته پیش همسر من را هم به انفرادی منتقل کردند که هنوز وسایلش در بند ۳۵۰ مانده است. در این بند هفت هم که هست کف زمین می خوابد و اصلا تخت ندارد. متاسفانه به عناوین مختلف بر روی زندانیان سیاسی بخصوص دراویش دربند فشار می آورند و الان در کنار زندانیان جرایم عادی نگهداری می شوند.”

همسر این درویش دربند به اقدامات دروایش برای حمایت از عزیزان دربند خود اشاره کرده و خاطرنشان می کند: “کمپینی به این منظور درست کردیم و خواسته دراویش دربند این است که فشارهای امنیتی از روی دراویش برداشته شود. ما دراویش در حقیقت در یک زندان بزرگ محبوس شده ایم و تحت انواع فشارهای امنیتی قرار داریم. متاسفانه با وجود وعده های آقای روحانی که گفتند این شرایط امنیتی را بر می دارند تاکنون نتوانسته اند به وعده ها جامه عمل بپوشانند و شرایط روز به روز بدتر می شود. دراویش در بند وصیت نامه خود را هم نوشته اند که باید از جان خود بگذرند؛ اما بعید می دانم صدای تظلم خواهی ما را بشنوند. ما از سال ۸۴ تمام راههای قانونی را برای رسیدن به آرامش و شرایط آزاد رفته ایم اما هیچ نتیجه ای در بر نداشته است و جان آنها در خطر است.”

دو هزار نفر از دراویش در کمپین «کوچ دراویش از ایران به اوین» با ارسال نامه‌ای به وزیر اطلاعات از وی خواستند با تصریح اینکه اگر در قاموس وزیر اطلاعات، درویشی مترادف بی‌دینی است، همه اعضای این کمپین را که صراحتا اقرار به درویش بودنشان دارند، به نشانه حراست از اسلام، بازداشت و زندانی کند.

گفتنی است، وزیر اطلاعات پیش از این در سخنانی در سمینار روسای آموزش و پرورش مناطق کشور، درویشی را کنار بی‌دینی و اباحه‌گری آورده و خطاب به معلمان آموزش و پرورش خواستار جلوگیری از درویش شدن و بی‌دینی دانش آموزان شده بود.

پدر مصطفی عبدی که برای اولین بار است در طی دو سال گذشته مصاحبه می کند از نگرانی های خانواده می گوید. او توضیح می دهد: “الان حدود یکماه هست که ما هیچ اطلاعی از وضعیت پسرم نداریم، نه تماس تلفنی و نه ملاقات. فقط می دانیم که از انفرادی او را به بند هشت اوین منتقل کرده اند و ظاهرا به شکل ایزوله نگهداری می شوند. البته تمام اینها را از خانواده های دیگر و از سایت ها شنیده ام و هیچ راه ارتباطی با فرزندم ندارم.”

در ادامه واکنش ها به برخوردهای غیر قانونی با دراویش، گزارشگران بدون مرز بیانیه منتشر کرده است. رضا معینی پژوهشگر دفتر ایران و افغانستان گزارشگران بدون مرز می گوید: “در حالی که تصاویر علی خامنه‌ای رهبر حمهوری اسلامی، که در بیمارستان بستری شده است، در همه رسانه‌های جهان منتشر شده است، بسیاری از روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی در ایران از درمان محروم هستند. سلامت و جان آن‌ها در سکوت و بی‌تفاوتی در خطر قراردارد. رعایت حق سلامت زندانیان یکی از وظایف نظام است. اهمال در این اصل بنیادین به معنای ارتکاب جرم عدم همیاری با انسان در خطر است.”

آقای عبدی می افزاید: “من خودم درویش نیستم اما به اعتقادات و مسیری که فرزندم انتخاب کرده احترام می گذارم اما متاسفانه شاهد این برخوردهای ظالمانه با جوانانی که جز صداقت و سلامت نفس ندارند هستیم.”

وی به حکم زندان و اتهامات واهی بر فرزندش اشاره کرده و شرح می دهد که مصطفی از ۱۱ بهمن سال ۹۱ در زندان هست و حکم سه سال حبس برای او صادر کرده اند که هیچ دلیل روشنی و اتهام مشخصی هم نداشت. اتهامی هم که اعلام کردند اتهام واهی هست و در واقع همه را متهم به اقدام علیه امنیت ملی کرده اند در حالیکه هیچ تحقیق و مستندات روشنی نداشتند و فقط قاضی هر جور که باب میلش باشد رفتار می کند و قضاوتشان مبنای شرعی و قانونی ندارد. همان چیزی که بازجوها مدنظرشان باشد اعمال می کنند. قبل از این هم یکماه در انفرادی نگهداری شده است و در ۲۴ ماهی که در زندان بوده دو بار او را به انفرادی منتقل کرده اند. دلیلی هم به ما نمی گویند.”

عبدی سخنان خود را اینگونه به پایان می برد: “تا الان تمام تلاشمان این بوده که از مسیر قانونی پیگیر وضعیت عزیزانمان باشیم اما اگر این وضعیت ادامه پیدا کند ما هم مجبوریم اعتصاب غذا بکنیم و راهی جز این نداریم. چون الان ما به شدت نگران شرایط جسمانی آنها هستیم. در اعتصاب غذای دفعه قبل هم آقای کرم پور دوازده و نیم کیلو در ظرف چهارده روز و مصطفی هشت و نیم کیلو وزن کم کرده بودند. الان که دوازده روز از اعتصاب غذای آنها می گذرد بشدت نگرانیم. مادر مصطفی اصلا وضعیت خوبی ندارد و دیگر اعضای خانواده هم خیلی نگرانند و توکل به خدا می کنیم تا این شرایط پایان پیدا کند.”

همسر حمیدرضا مرادی، یکی از ۹ درویش زندانی نیز می گوید: “هیچ اطلاعی از وضعیت همسرم ندارم و می دانم آنها تا تغییر شرایط به اعتصاب خود ادامه می دهند و از همین رو نگران حال آنها هستیم هیچ مسئولی هم نیست که پاسخ ما را بدهد به ما می گویند اشرار!”

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com