عکس از هدی رستمی

یک مقام مسوول در استان‌داری تهران می‌گوید که اگرچه درباره رواج “ازدواج سپید” در کشور “بزرگ‌نمایی” صورت گرفته و «آمار دقیقی» از میزان گستردگی آن وجود ندارد، اما طرح موسوم به “اعتلای خانواده پایدار” برای مقابله با این پدیده، طراحی و برای اجرا به شورای برنامه‌ریزی استان ارجاع شده است.

سیاوش شهریور، “مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی” استان‌داری تهران، روز شنبه (۱۵ شهریور-۶ آگست) با بیان این‌که شمار دختر و پسرهایی که بدون ازدواج رسمی با یکدیگر، زندگی مشترک‌شان را آغاز می‌کنند، بسیار “محدود” و “معدود” است به خبرگزاری “ایسنا” گفت که «با همین میزان محدود هم باید با کار فرهنگی و با رویکرد اجتماعی مقابله شود».

آقای شهریور “ازدواج سپید” را “پیوندی در مدت‌زمان نامعلوم بین دو فرد” و “فاقد مشروعیت اجتماعی و حقوقی” توصیف کرد و گفت که این ازدواج «در غرب رایج است» و به معنای “هم‌باشی” نیز شناخته می‌شود.

او با بیان این‌که ایران جامعه‌ای “در حال گذار” است و به سمت “مدرنیته” می‌رود، “ازدواج سپید” را از جمله “آسیب‌هایی” دانست که وجودش در چنین جامعه‌ای “طبیعی” است.

وی هم‌چنین با اشاره به نهایی شدن طرح موسوم به “اعتلای خانواده پایدار” در استان تهران خاطرنشان کرد که بر اساس “سیاست‌های جمعیتی” ابلاغ‌شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی، مواردی هم‌چون “افزایش نرخ زاد و ولد”، “افزایش نرخ ازدواج” و “بسترسازی برای ازدواج آسان” در این طرح مطرح شده است.

افزایش هم‌خانگی دختران و پسران بدون “عقد شرعی” در ایران، در ماه‌های گذشته نیز واکنش‌هایی را در میان مقامات دولتی و جامعه‌شناسان به همراه داشته است.

در همین ارتباط، خبرگزاری “ایسنا”، روز ۷ تیرماه از قول تهمینه شاوردی، “جامعه‌شناس”، دلیل گرایش به این پدیده را «کاهش مسوولیت‌پذیری جوانان در مسأله ازدواج» دانست.

بهمن بهمنی، مدیرکل “دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت وانرزش و جوانان” نیز روز ۲۰ خرداد در سخنانی “پدیده هم‌خانگی” میان دختران و پسران ایران را بسیار “آسیب‌زا” خواند و خواهان در نظر گرفتن “تسهیلات ویژه” برای ازدواج‌ها با هدف جلوگیری از این نوع شکل زندگی شد.

بهمن بهمنی گفته بود که «در این پدیده نوظهور، دختر و پسر شکل جدیدی از زندگی را به صورت غیرشرعی زیر یک سقف آغاز و بدون داشتن مسوولیتی، فقط به خاطر روابط جنسی با یکدیگر زندگی می‌کنند».

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com