Red-Rose-Trailerبا گذشت بیش از پنج سال از جنبش اعتراضی ایرانیان به نتیجه‌ی انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸، طی روزها و ماه‌های آینده دو فیلم سینمایی با الهام گرفتن از فضاهای آن روزهای ایران به پرده‌ی سینماهای جهان می‌رود.

به گزارش “تفاطع”، فیلم سینمایی “رُز قرمز” (Red Rose)، تازه‌ترین ساخته‌ی “سپیده فارسی”، کارگردان ایرانی مقیم فرانسه، ت چند روز دیگر به نمایندگی از این کشور در فستیوال بین‌المللی فیلم تورنتو شرکت می‌کند.

این درام عاشقانه که داستانش در فضای اعتراضات و بگیر و ببندهای بعد از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸ اتفاق می‌افتد، قرار است روز یکشنبه‌ی آینده‌ (۷ سپتامبر-۱۶ شهریور) در تورنتو به اکران در بیاید.

فیلم یک روز بعد از برگزاری انتخابات مناقشه‌برانگیز ۲۲ خرداد ۸۸ آغاز می‌شود. جایی که گروهی از جوانان معترض برای فرار از دست پلیس زنگ در یک آپارتمان را می‌زنند و علی صاحب ثروتمند آپارتمان، به آن‌‌ها پناه می‌دهد.

در این میان، بعد از آرام شدن نسبی فضا و ترک آپارتمان از سوی جوانان معترض، سارا، یکی از آن‌ها، به خانه‌ی علی برمی‌گردد تا گوشی تلفن همراهش را که جا گذاشته بود، از او بگیرد. اتفاقی که منجر به شروع رابطه‌ای عاشقانه میان این دو نفر می‌شود که از نظر نسلی، تفاوت‌ها و دغدغه‌های متفاوتی دارند.

علی که سال‌ها قبل در اعتراضات سیاسی شرکت داشت، دیگر همه چیز را رها کرده و به زندگی‌اش چسبیده است. درحالی‌که سارا، کاملا متعهد به تغییر وضعیت موجود است.

بخش بیشتر “رُز قرمز” در یک آپارتمان فیلم‌برداری شده و برای نشان دادن صحنه‌های اعتراضات نیز از تصاویر آماتوری که در آن زمان با گوشی‌های موبایل گرفته شد، استفاده شده است.

ویدئوی این تریلر را می‌توانید در اینجا ببینید.

اولین تجربه کارگردانی جان استوارت

Rosewater-Trailer

“رزواتر” (Rosewater) نخستین تجربه‌ی کارگردانی “جان استوارت”، استندآپ کمدین مشهور امریکایی و مجری و تهیه‌کننده‌ی شوی هفتگی پرطرفدار “دیلی‌شو” (Daily Show)، دیگر فیلمی است که به اعتراضات به نتایج انتخابات سال ۸۸ در ایران با محوریت دستگیری یک روزنامه‌نگار پرداخته است.

استوارت این فیلم را بر اساس کتابی از مازیار بهاری، روزنامه‌نگار ایرانی-کانادایی با عنوان «بعد آنها به سراغ من آمدند: داستان یک خانواده از عشق، اسارت و بقا» ساخته است.

آقای بهاری در جریان اعتراض‌های سال ۸۸ توسط دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و وادار به اعترافات تلویزیونی شد.

“رُزواتر” قرار است روز ۷ نوامبر (۱۶ آبان‌) به اکران عمومی در بیاید و با توجه به شهرت و محبوبیت جان استوارت و نیز ماجراهای اخیر گروگان‌گیری روزنامه‌نگاران امریکایی در خاورمیانه، انتظار می‌رود که به فروش قابل توجهی دست پیدا کند.

در این فیلم، “گائل گارسیا برنال”، بازیگر مکزیکی، نقش مازیار بهاری را ایفا می‌کند، و گلشیفته فراهانی و شهره آغداشلو از دیگر بازیگران آن هستند.

نخستین تریلر “رُزواتر” را که در روزهای اخیر منتشر شده می‌توانید در اینجا ببینید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com