راه دیگر

راه دیگر

 

علی جلالی،

 

راه دیگر،

در حالیکه به گفته مقامات آمریکایی مذاکرات ۱+۵با ایران در هفته‌های آتی از سرگرفته خواهد شد، اما به تازگی خبرهایی مربوط به نقض تحریم های اعمال شده علیه ایران توسط برخی شرکت ها و اشخاص مرتبط با بخش های مالی، حمل و نقل و انرژی ایران منتشر شده که در برخی رسانه ها از مجازات ناقضان تحریم های گذشته، به عنوان تحریم های جدیدی از سوی دولت آمریکا یاد شده است.

علی رغم توافق موقت هسته‌ای که بر اساس آن قرار بر لغو برخی تحریم‌ها علیه ایران در ازای کاهش برنامه هسته‌ای در توافق نهایی مطرح شده بود، اما مقامات آمریکایی از مجازات های جدیدی خبر می دهند که بر اساس آن ناقضان تحریم های قبلی خود به دلیل موارد تخلف، نقض تحریم ها و پنهان سازی روابط تجاری با ایران، مورد مجازات و تحریم شرکت های آمریکایی قرار گرفته اند.

این اقدام که به نوشته برخی رسانه ها تحت عنوان تحریم های جدید علیه اقتصاد و سیستم مالی کشور مطرح می شود، در اصل مجازات هایی است که به دلیل نقض تحریم های قبلی آنهم در حین انجام مذاکرات و احتمال رسیدن به توافق آتی، توسط برخی شرکت ها و مؤسساتی است که با ایران همکاری و ارتباط داشته اند.

تغییر نام یک بانک در روسیه و همچنین ارسال سلاح به برخی نقاط پر آشوب دنیا، آنهم زمانی که ایران سعی دارد تا حسن نیت خود را برای رسیدن به یک توافق جامع و کامل هسته ای به نمایش بگذارد، همزمان با افشای اقدامات مخفیانه می تواند واکنش های شدیدتری را از سوی مجامع بین المللی و غرب برای ایران و همچنین اقتصاد شکننده و بیمار کشور فراهم کند.

اتفاق اخیر به خوبی بیانگر آن است که مقامات آمریکا با توجه به روند مذاکرت هسته ای و اظهارات رسمی وغیر رسمی در خصوص کم و یا نادیده گرفته شدن تحریم ها علیه ایران، همچنان درباره اعمال تحریم‌هایی که در حال حاضر برقرار هستند جدی بوده و با ناقضان آنها به شکلی قاطع برخورد خواهند کرد.

این در حالیست که شرایط اسفناک اقتصاد ایران، با امیدهای مطرح شده در مورد توافق احتمالی هسته ای، روزگار سخت و دشواری را تجربه می کند. همچنین دولت یازدهم هم با نگاه به رفع تحریم های مالی و اقتصادی در امتداد پیگیری پرونده هسته ای و توافق جامع در این خصوص قول ها و وعده های بسیاری را به مردم داده است و همزمان توافق هسته‌ای موقت با ایران نیز در تاریخ ۲۴نوامبر منقضی می‌شود.

با این حال باید این نکته را در نظر گرفت که در شرایط حساس کنونی و با توجه به نیاز شدید ایران برای لغو تحریم ها، مطمئن ترین راه و عاقلانه ترین تصمیمی که در داخل ایران مسئولان می توانند بگیرند این است که به جای دور زدن تحریم ها و انجام اقدامات تحریک آمیز، زمینه را برای رسیدن به توافق محکم و اصولی فراهم کرده تا اقتصاد ایران از شرایط دشوار و خطرناک امروزی گذر کرده به آینده ای مطمئن و قابل اطمینان باز گردد.

 

مجازات های جدید آمریکا

روز گذشته خبرگزاری دانشجویان ایران، در مطلبی با عنوان “شوک جدید تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا” از ممنوعیت برای صادرات میعانات گازی و تحریم نفتکش‌های ایرانی خبر داد.

به نوشته ایسنا، دولت آمریکا بیش از ۲۵شرکت، بانک و اشخاص حقیقی را به اتهام کمک به ایران برای دور زدن تحریمها، هدف مجازات های خود قرار داد.

به گزارش این خبرگزاری و به نقل از پلاتس، دولت آمریکا تحریم‌هایی را علیه شرکت فایلاکا پترولیوم و چندین شرکت و شخص حقیقی به دلیل همکاری برای مبهم ‌کردن اصلیت میعانات گازی ایران که فروش آن براساس تحریم‌های کنونی آمریکا علیه ایران ممنوع است، اعمال کرد.

به نوشته ایسنا، دولت آمریکا همچنین چندین شرکت کشتیرانی را که با نقض تحریم‌های موجود در فروش مخفیانه نفت خام ایران دخالت داشته‌اند و همچنین پنج بانک ایرانی را مورد تحریم قرار داد. مقامات آمریکایی گفتند که این تحریمهای جدید برای حفظ فشار روی ایران برای کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای هستند.

 

کلید حل مشکل هسته‌ای

آمریکا و پنج قدرت جهانی موسوم به ۱+۵هم‌اکنون در تلاش برای حصول یک توافق جامع با ایران هستند و تحریمهای سختگیرانه‌ای را علیه بخش نفت و گاز ایران اعمال کرده اند.

بنابراین گزارش یک مقام بلندپایه دولت آمریکا که نخواست نامش فاش شود، گفت: “هدف این تحریم‌ها محروم‌ کردن ایران از دسترسی به مواد حیاتی مورد نیاز برای برنامه‌ هسته‌ای و همچنین اعمال فشار روی دولت ایران برای حضور سر میز مذاکره است. فشار تحریم‌ها یک عنصر کلیدی در تلاش برای حل مساله‌ هسته‌ای ایران از طریق دیپلماتیک بوده است.”

براین اساس، یک مقام دیگر آمریکایی افزود: “آمریکا در ازای کمک ایران برای شکست دادن گروه تروریستی داعش در عراق، با ایران در خصوص تحریمهای هسته‌ای سازش نخواهد کرد. مذاکرات ۱+۵صرفا در خصوص برنامه هسته‌ای هستند.”

به نوشته ایسنا، شرکت فایلاکا پترولیوم که آمریکا می‌گوید پرداخت‌هایی را از طرف شرکت ملی نفت ایران انجام داده با شرکت بازرگانی سیما (یکی از شرکت‌های دولتی) مرتبط است که بر این اساس؛ تحریم‌های جدید همچنین علیه عبدالحق قدوری رییس مالی شرکت بازرگانی نفتیران، از شرکتهای تابعه شرکت ملی نفت ایران و مظفر پولات موسس و مدیرعامل شرکت پترو رویال اف زد ای، هانیه سید ناصر محمد سیدی مدیر عامل شرکت فایلاپترولیوم به دلیل ایفای نقش در مبهم‌ کردن اصلیت میعانات گازی ایران هستند.

به علاوه آمریکا شرکت کشتیرانی نفرتیتی را به خاطر ارائه‌ خدمات به نفتکشهای ایرانی برای عبور از کانال سوئز و انتقال نفت به سوریه و شرکت خدمات دریایی لیسوم و شش کشتی این شرکت را به خاطر تسهیل‌ کردن انتقال کشتی‌ به کشتی نفت خام ایران توسط شرکت ملی نفتکش ایران تحریم کرده است.

 

یک پیام بسیار روشن

به نوشته این خبرگزاری، همچنین شرکت گلدن‌تکس اف زد ای مستقر در امارات به خاطر حمایت از شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفتکش ایران و شرکت دتین اس پی ای به خاطر ارائه‌ کالاها و کمکهایی به صنعت پتروشیمی ایران مورد تحریم قرار گرفتند. بانکهای آسیا، خاورمیانه، قوامین، قرض‌الحسنه رسالت، بانک بین‌المللی کیش و بانک کافولات نیز هدف این تحریم‌های جدید واقع شده‌اند.

براساس این تحریمها دارایی‌های این شرکت‌ها یا افراد در آمریکا مسدود و هرگونه معامله بین آنها و نهادهای آمریکایی ممنوع خواهد بود.

یک مقام بلندپایه آمریکایی گفت: “این تحریم‌ها یک پیام بسیار روشن را می‌فرستد که اگر شرکت‌های تجاری بین‌المللی در اقدامات قابل تحریم حضور داشته باشند، مورد تحریم قرار خواهند گرفت.”

 

پشت‌پرده تحریم‌ها

ایسنا همچنین به نقل از یک خبرگزاری انگلیسی نیز نوشت:”در حالیکه یو اس ای تودی به نقل از دیپلمات‌های غربی از پیشرفت مذاکرات هسته ای و احتمال برداشته شدن گسترده تحریم‌ها خبر می‌دهد، آمریکا شماری از افراد و شرکت‌های ایرانی و خارجی، بانک‌ها و ایرلاین‌های ایرانی را به دلیل نقض تحریم‌های ایران تحریم کرد.”

به نوشته این گزارش، خبرگزاری انگلیسی رویترز در مطلبی نوشت: “مقامات آمریکایی با این اقدام؛ این پیام را ارسال کردند که با وجود ادامه مذاکرات بین المللی برای کاهش تحریم‌ها در قبال موافقت ایران برای محدود کردن فعالیت هسته ای، هیچ راه فراری از تحریم‌ها وجود ندارد.”

وزارت خزانه داری آمریکا شماری از افراد و شرکت‌ها را با این ادعا که به برنامه‌های هسته ای و موشکی ایران، فرار از تحریم‌های قبلی و حمایت از تروریسم کمک کرده اند، مورد تحریم قرار داد.

 

مجازات به دلیل کمک و حمل سلاح

به گزارش ایسنا، شرکتهایی که تحریم شدند شامل بانک آسیا، معراج ایر و شرکت کشتیرانی لیسام مارین سرویسز هستند. شرکتهای باری معراج ایر و کاسپین ایر متهم شده اند به سوریه و مناطق دیگر برای کمک به دولت اسد و گروه‌های ترور محموله‌هایی را حمل کرده اند. شرکت‌های دیگر که هدف تحریمهای جدید قرار گرفتند شرکت ترکیه ای پایونیز لجستیکس و شرکت تایلندی “هواپیمایی آسیایی لجستیک” بودند که متهم شدند برای هواپیمایی تحریم شده ماهان قطعات و لوازم هواپیمایی فراهم کرده اند.

 

تغییر نام یک بانک

به نوشته این خبرگزاری، وزارت خزانه داری آمریکا بانک آسیا را که مستقر در مسکو است متهم کرد نام خود را تغییر داده است تا ارسال بیش از ۱۳میلیون دلار آمریکا از روسیه به ایران را تسهیل کند. این بانک از سال ۲۰۱۳با بانک توسعه صادرات ایران که در اکتبر سال ۲۰۰۸تحریم داشت، همکاری داشت. وزارت خارجه آمریکا در یک اقدام موازی چهار شرکت را به بهانه کمک به برنامه هسته ای ایران تحریم کرد. شرکت اماراتی گولدن تکس به دلیل کمک به بخش کشتیرانی ایران و شرکت ایتالیایی دیتین به دلیل همکاری با صنعت پتروشیمی هدف این تحریم‌ها قرار گرفتند.

این تحریم‌ها دارایی‌هایی را که این شرکت‌ها و افراد در آمریکا دارند بلوکه می‌کند و آنها را از دسترسی به سیستم مالی آمریکا محروم می‌سازد. هر شرکت خارجی که با این شرکت‌ها همکاری کند نیز ممکن است هدف تحریم قرار بگیرد.

 

مذاکرات به جای فرار از تحریم

کیتلین هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه ای اظهار کرده است اقدامات آمریکا منطبق با تعهداتی است که این کشور نوامبر گذشته برای فراهم کردن شرایط مذاکرات هسته ای فراهم کرد. دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه داری آمریکا و مسئول تحریم‌های ضد ایرانی نیز اظهار کرد این اقدام در راستای اعمال تحریم‌های کنونی بوده و قصد تشدید فشار اقتصادی را نداشته است. وی خاطرنشان لیست جدید منعکس کننده عزم آمریکا برای اقدام علیه کسانی است که تحریم‌ها را نادیده می‌گیرند.

مقامات بلندپایه دولت آمریکا اظهار کرده اند اعمال تحریم‌ها باید این پیام را به تهران برساند که باید به جای فرار از تحریم‌ها به پای میز مذاکره بنشیند تا تحریم‌هایش لغو شوند.

 

تلاش برای دور زدن تحریم‌ها

به نوشته ایسنا، این مقامات که نخواستند نامشان فاش شود اظهار کرده اند بیش از ۶۰فرد و شرکت از زمان توافق طرفین برای برگزاری مذاکرات هسته ای جامع، هدف تحریم‌ها قرار گرفته اند. در مذاکرات اخیر مذاکره کنندگان آمریکایی و اروپایی استدلال کرده اند که بدون یک توافق هسته ای فوری اقتصاد ایران از تحریم‌ها لطمه شدیدتری خواهد دید.

آمریکا و متحدانش مدعی هستند ایران از برنامه هسته ای غیرنظامی خود به عنوان پوششی برای ساخت سلاح‌های اتمی استفاده کرده در حالیکه ایران همواره بر صلح آمیز بودن اهداف این برنامه تاکید داشته است.

مذاکرات جدید قرار است ۱۵سپتامبر در آمریکا آغاز شود و ممکن است در هفته بعد آن با آغاز جلسه مجمع عمومی سازمان ملل، به سطح وزیران خارجه برسد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com