Babak-Zanjani

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی می‌گوید که بابک زنجانی، دلال نفتی که هشت ماه گذشته را به خاطر بدهی ۲/۷ میلیارد دلاری به وزارت نفت در زندان اوین سپری کرده، مدرک تحصیلی و شناسنامه‌اش جعلی است.

غلام‌علی جعفرزاده ایمن‌آبادی  با اشاره به جلسه‌ی سه‌شنبه گذشته (۴ شهریور-۲۶ آگست) اعضای “کمیسیون برنامه و بودجه” با نمایندگان وزیر نفت و رییس کل بانک مرکزی گفت که از مجموع بدهی بابک زنجانی، تنها «۸۰ میلیون دلار آن از محل توقیف دکل وی» برگشته است و اعضای حاضر در جلسه اعلام کردند که او «در خارج از کشور هیچ ‌پولی ندارد».

آقای جعفرزاده درعین حال از گردش مالی زیاد زنجانی در سال ۱۳۹۰ خبر داد و تاکید کرد که چنین فردی با «سطح تحصیلات پایین و سوابق سوء» نمی‌تواند «این مقدار گردش مالی داشته باشد» و «چنین کار بزرگ و ملی ‌انجام دهد».

این عضو مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که داشتن «مشاورهای اقتصادی و حقوقی» از سوی بابک زنجانی را رد نمی‌کند، از نقش «دوستان پشت پرده» این تاجر ۴۳ ساله در انجام این «فساد» پرده برداشت و گفت: «بسیاری از این پشت پرده ریشه در خارج دارد که خواسته‌اند مدیریت دور زدن تحریم‌ها را مدیریت کنند.»

وی در ادامه دارایی‌های بابک زنجانی را “یک قطعه زمین به ارزش حداکثری ۷۰۰ میلیون تومان”، “یک کاخ در جماران”، “یک رستوران و شیرینی‌پزی در شهرک غرب”، “زمینی در الهیه”، “هزار تاکسی و یک هتل در کیش”، “یک محموله نفت کوره”، و “یک ماشین رولزرویس” عنوان کرد و افزود: «من نمی‌دانم این دارایی‌ها به چه درد وزارت نفت می‌خورد.»

جعفرزاده هم‌چنین فاش کرد که زمین ۷۰۰ میلیون تومانی زنجانی، در زمان گرفتن پول و نفت از دولت برای دور زدن تحریم‌ها، به بیش از دو برابر، یعنی ۱۷۰۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری و به عنوان “وثیقه” گذاشته شد.

افشای جزییات تازه از پرونده‌ی ابهام‌برانگیز بابک زنجانی از سوی این عضو مجلس شورای اسلامی، نزدیک به سه هفته پس از اظهارات بیژن نامدار زنگنه، “وزیر نفت” جمهوری اسلامی در یک گفتگوی زنده‌ی تلویزیونی صورت می‌گیرد که گفته بود دارایی‌های زنجانی “خیلی کمتر” از بدهی بیش از ۸ هزار میلیارد تومانی او به “خزانه” است.

آقای زنگنه با اشاره به امضای رییس کل سابق بانک مرکزی و چند وزیر برای دادن بیش از ۲ میلیارد دلار به یک بانک “بی‌اعتبار” در تاجیکستان برای دور زدن تحریم‌ها توسط بابک زنجانی از او به عنوان یک “پدیده” یاد کرد و گفت: «ایشان که تنها نبوده؛ مگر می‌شود یک نفر تنهایی چنین رقم بزرگی را بخورد و برود. هرچقدر هم که آرسن لوپن باشد.»

گفتنی است بابک زنجانی روز ۹ دی‌ماه ۱۳۹۲ (۳۰ دسامبر ۲۰۱۳) و به دنبال ارایه‌ی سند جعلی مبنی بر پرداخت بیش از دو میلیارد دلار بدهی‌اش به حساب بانک مرکزی ایران از طریق بانکی در تاجیکستان، بازداشت شد.

اصغر جهانگیر، رییس «سازمان زندان‌های کل کشور» در ایران، روز ۲۱ تیر (۱۲ جولای) با اعلام ادامه بازداشت بابک زنجانی در سلول انفرادی، به خبرنگاران گفت که هیچ تغییری در وضعیت پرونده وی به وجود نیامده است.

زنجانی در شهریورماه ۱۳۹۲ در مصاحبه‌ای با خبرگزاری “ایسنا”، خود را یک “سرباز بسیجی” خوانده بود که در «جبهه اقتصادی» فعالیت می‌کند. وی روز چهارم دی‌ماه همان سال نیز درحالی که شواهد از بازداشت قریب‌الوقوعش حکایت داشت، در صفحه‌ی فیسبوکش، خود را یک «قهرمان» خواند که «بدون حزب و گروه به ولایت اعتقاد دارد و زندگی‌اش را فدا می‌کند».

پیش از این وب‌سایت “بامدادخبر”، متعلق به گروه دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال ایران، در گزارشی، با بررسی سابقه‌ی شراکت و دوستی بابک زنجانی با چهره‌های امنیتی، وی را «چهره‌ای امنیتی درگیر در فعالیت‌های اقتصادی» معرفی کرده بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com