Isfehan-Zayandehrood-Protest-1

عصر روز پنج‌شنبه (۶ شهریور-۲۸ آگست) صدها نفر از شهروندان اصفهانی و حامیان محیط زیست در این شهر، در بستر خشک‌شده‌ی زاینده‌رود تجمع کردند و با در دست داشتن پلاکارد و نیز امضای طومار، خواهان دخالت مستقیم حسن روحانی برای آبرسانی به این رودخانه و نیز حل مشکل آب اصفهان شدند.

این تجمع که به دنبال صدور فراخوانی در شبکه‌های اجتماعی انجام گرفت، ساعاتی پیش از برگزاری، با مخالفت فرماندار اصفهان روبه‌رو شده بود.

فضل‌الله کفیل، ظهر روز پنجشنبه به خبرگزاری دولتی “ایرنا” گفت که «هیچ‌گونه مجوزی برای فراخوانی که در شبکه‌های اجتماعی صورت گرفته صادر نشده» و این فراخوان «غیرقانونی» است.

آقای کفیل هم‌چنین از پیگیری موضوع آب اصفهان در یک «فرآیند قانونی» خبر داد و خاطرنشان کرد که سفر اخیر اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری اسلامی به اصفهان نیز در همین راستا بوده است.

چهارشنبه‌شب نیز رسول زرگرپور، استان‌دار اصفهان در یک برنامه‌ی زنده‌ی تلویزیون استانی با تاکید بر این‌که تجمع در زاینده‌رود، «بستر قانونی» ندارد از مردم اصفهان خواسته بود درخواست‌های خود را راجع به زاینده‌رود اعلام نکنند، «چرا که درخواست‌ها برآورده شده هرگونه اقدام، نیاز به مجوز دارد».

خشکی زاینده‌رود، بخشی از بحران آب در ایران به شمار می‌رود که مقامات دولتی و کارشناسان از سال گذشته در خصوص آن هشدار داده بودند.

از جمله در دی ماه سال گذشته، حمیدرضا تشیعی، “معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب”، ۵۱۷ شهر ایران را در معرض “تنش آبی” توصیف کرده و گفته بود که بیش‌تر سدهای کشور «فقط ۳۰ درصد» ذخیره آب دارند.

در اردیبهشت‌ماه امسال نیز، حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو، با تایید این اظهارات، در سخنانی در مجلس شورای اسلامی، میزان مصرف آب در ایران را ۹۶ میلیارد مترمکعب اعلام و تاکید کرده بود که مقایسه این میزان با کل منابع آب تجدیدشونده که ۱۲۰ میلیارد مترمکعب است، از “وضعیت بحرانی آب در کشور” حکایت دارد.

در این میان، وجود طرحی برای انتقال آب از استان چهارمحال و بختیاری به استان اصفهان در نخستین روزهای سال جاری، هزاران نفر را در شهرکرد به خیابان‌ها کشاند.

معترضان که حمایت مقام‌های محلی هم‌چون نماینده‌ی رهبر جمهوری اسلامی، و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را نیز همراه خود داشتند، خواستار تجدیدنظر در طرح انتقال آب از این استان و تعطیلی پروژه‌های انتقال آب “بهشت‌آباد” و “تونل گلاب” بودند.

در این تجمع، امیرقلی جعفری، “مسوول گروه صیانت از آب چهارمحال و بختیاری” با «غیرکار‌شناسی» و «غیرمنطقی» خواندن طرح‌های انتقال آب از این استان، مشکل اصلی را “مسوولان بی‌منطق و زیاده‌خواه اصفهان” دانسته بود که به گفته‌ی او «حرف کار‌شناسی و منطقی را نمی‌پذیرند و تنها با زورگویی و زیاده‌خواهی به دنبال انتقال آب به هر قیمت و خسارتی هستند».

آقای جعفری با بیان این‌که «حمایت دولت از دو طرح “گلاب ۲” و “بهشت‌آباد”، امید را در دل مردم به ناامیدی تبدیل کرد»، افزوده بود: «احداث دو تونل با طول ۱۷ کیلومتر و ۶۵ کیلومتر مساوی با مرگ و نابودی استان چهارمحال و بختیاری است».

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com